Nieuwsflits 31 augustus 2023

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u over het volgende:

• Waarom boksen een ideale sport is om parkinson mee af te remmen
  • Onderzoek toont aan: Nederlandse wateren bevatten zeer giftige bestrijdingsmiddelen
  • De GREAT-studie: onderzoek naar het medicijn Ambroxol bij mensen met de ziekte van Parkinson
  • Cursus 'Parkinson? Houd je aandacht erbij!' in Neede, Amstelveen en Nijmegen
  • Deelnemers gezocht voor de BEWARE studie
  • Steun het goede werk van ParkinsonNL

Veel leesplezier!Mail

Waarom boksen een ideale sport is om parkinson mee af te remmen

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar boksen is een ideale sport voor mensen met parkinson, een ingewikkelde hersenziekte. De 47-jarige Monique heeft een enorme waslijst aan klachten vanwege parkinson. Maar na een flinke bokstraining knapt ze elke keer op. (Bron: RTLnieuws)

Lees meer over boksen en parkinson

natuur-milieu

Onderzoek van het Centrum voor Milieuwetenschappen (CML), in opdracht van milieuorganisatie Natuur & Milieu, heeft alarmerende resultaten opgeleverd over de aanwezigheid van bestrijdingsmiddelen in Nederlandse natuur- en recreatiewateren. Het onderzoek kijkt naar de 38 meest giftige bestrijdingsmiddelen die beschikbaar zijn. In maar liefst 80% van de 153 onderzochte gebieden werden deze middelen aangetroffen. Bij 4 op de 10 wateren werd een overschrijding van de milieunormen geconstateerd. Dit brengt grote ecologische schade met zich mee. In sommige gevallen wordt de norm wel honderd keer overschreden.

Lees hier het onderzoek

Tot op heden is er geen behandeling die het ziekteproces in de ziekte van Parkinson kan vertragen en zijn therapieën met name gericht op het bestrijden van de symptomen. Recent is er in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) een onderzoek van start gegaan onder leiding van prof. dr. Van Laar, waarmee wij hopen bij te dragen aan de verandering hierin. Er wordt onderzoek gedaan naar het medicijn Ambroxol, dat al decennia voorgeschreven wordt bij vastzittend slijm.

Klik hier om meer te lezen over de GREAT-Studie
Cursus 'Parkinson? Houd je aandacht erbij!' in Neede, Amstelveen en Nijmegen

De cursus 'Parkinson? Houd je aandacht erbij!' omvat meer dan trainen van het geheugen, en is erop gericht mensen met parkinson bewust te maken van de genoemde geestelijke veranderingen. Deelnemers krijgen inzicht in de beperkingen en ontdekken nieuwe manieren om daarmee om te gaan.

Er zijn nog een aantal plaatsen vrij!

Klik hier om u aan te melden
Deelnemers gezocht voor de BEWARE studie

Veel mensen met de ziekte van Parkinson krijgen op den duur te maken met zogenoemde on-off schommelingen, waarin zij zich relatief goed voelen (een on-periode) en relatief slecht voelen (een off-periode), die vaak samenhangen met de medicatie.

Wilt u meedoen? Klik hier voor meer informatie.
Steun het werk van ParkinsonNL

Parkinson stoppen begint nu. Met baanbrekend wetenschappelijk onderzoek en innovaties. Zodat ieder mens met parkinson(isme) en zijn naasten zo goed mogelijk kunnen leven. Het ultieme doel: een wereld zonder parkinson. Daar staat ParkinsonNL voor. Kijk op welke manier u kunt bijdragen.

Lees hier hoe u het werk van ParkinsonNL steunt

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.