Nieuwsflits 30 juni 2022

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u meer over de volgende onderwerpen:

• Bas Bloem winnaar Stevinpremie
  • Vijf redenen om deel te nemen aan het symposium
  • Als levodopa niet werkt bij parkinson
  • Onderzoek naar genen in hersencellen
  • Parkinson vaststellen via speeksel
  • Groenten & Fruit over pesticiden
  • Herhaalde oproep voor PSP-studie
  • Diversiteit en parkinson
  • Transplantatie darmbacteriën bij mensen met parkinson

Mail

Veel leesplezier!

Stevinpremie van 2,5 miljoen euro voor parkinsonneuroloog Bas Bloem

Zes wetenschappers ontvangen dit jaar de hoogste onderscheidingen in de Nederlandse wetenschap: de Spinoza- en Stevinpremies. Een Stevinpremie gaat naar neuroloog Bas Bloem. Hij ontvangt 2,5 miljoen euro voor wetenschappelijk onderzoek.

Lees het volledige bericht
Vijf redenen om elkaar te ontmoeten tijdens het symposium op 9 juli

Op zaterdag 9 juli is het zover, dan is het jaarlijkse symposium van de Parkinson Vereniging. Heeft u zich nog niet aangemeld? Wij geven u vijf redenen om dat alsnog snel te doen:

1. We hebben een aantal mooie presentaties waaronder van Bas Bloem, de verse winnaar van de Stevinpremie, live op het podium;
  2. We laten u ontdekken wat yoga voor u kan betekenen;
  3. U krijgt een kijkje achter de schermen bij de voorstelling 'Hé Mister Parkinson';
  4. In een mooi gesprek delen onze gasten hun kijk op de 'silver lining' van parkinson;
  5. En tot slot, eindelijk weer eens bijpraten en ervaringen uitwisselen met gelijkgestemden!

We zien u graag op 9 juli!

Meld u nu aan voor het symposium
Als levodopa niet werkt bij parkinson

Levodopa speelt een belangrijke rol bij de behandeling van de ziekte van Parkinson. Een gunstig effect wordt vaak gezien als bevestiging van de diagnose. Toch is er een relatief kleine groep van patiënten bij wie levodopa geen of maar een gering effect heeft. Een recent artikel bespreekt mogelijke verklaringen en mogelijke behandelingen.

Lees hier de lekenvertaling van dit artikel
Bas Bloem: ‘Boeren zijn geen daders maar slachtoffers’

Neuroloog Bas Bloem meent dat hij juist boeren en tuinders ziet als de grootste risicogroep voor het krijgen van parkinson. “De link met chemische gewasbescherming is evident.” Voor de website Groenten & Fruit werd de neuroloog geïnterviewd over dit onderwerp. U leest dit en meer over parkinson en pesticiden in het dossier op onze website.

Lees hier het volledige artikel
Onderzoekers ontdekken welke hersencellen afsterven bij de ziekte van Parkinson

Bij de ziekte van Parkinson sterft een bepaald type hersencellen af. Dit is ontdekt met een nieuwe techniek die analyseert welke genen actief zijn in individuele cellen. (Bron: newscientist.nl)

Lees het volledige artikel van NewScientist
Via speeksel parkinson opsporen - 2

In februari rapporteerden we over de mogelijkheid om parkinson vast te stellen aan de hand van stukjes micro-RNA in speeksel. Er is nu een nieuw artikel verschenen met een uitgebreid overzicht van onderzoek naar nog een andere mogelijkheid om aan de hand van speeksel vast te stellen of iemand parkinson heeft, namelijk door bepaling van de hoeveelheid van het eiwit alfa-synucleïne (aSN).

Lees de volledige lekenvertaling van deze publicatie
Herhaalde oproep: deelnemers gezocht voor PSP-studie

De ziekte Progressieve Supranucleaire Parese (PSP) is een vorm van atypisch parkinsonisme. Vaak wordt bij mensen met deze ziekte ten onrechte eerst gedacht aan de ziekte van Parkinson. Dit terwijl het onderliggende ziekteproces wezenlijk anders is. De PSP-studie maakt onderdeel uit van Parkinson Op Maat, de samenwerking tussen het Radboudumc, het Erasmus MC en het Amerikaanse bedrijf Verily Life Sciences. Bij de PSP-studie komen de onderzoekers tweemaal bij de deelnemers thuis om metingen te verrichten. Verder dragen de deelnemers een jaar lang het onderzoekshorloge. Voor deze studie worden deelnemers gezocht.

Lees hier de volledige oproep
Diversiteit en parkinson

In veel onderzoek naar complexe aandoeningen, zoals de ziekte van Parkinson heerst een gebrek aan diversiteit. Daardoor kunnen de gevonden effecten vaak niet worden gegeneraliseerd naar mensen met verschillende sociaal economische status of etniciteit. Dat kan in een groot Britse onderzoek wel, dankzij een grote en diverse steekproef onder de Britse bevolking met ruim duizend mensen met parkinson en ruim één miljoen gezonde volwassenen, die goed overeenkomen qua leeftijd en geslacht. In het onderzoek keek men naar risicofactoren voor de ziekte en naar tekenen van de ziekte tot 10 jaar vóór de diagnose.

Lees de volledige lekenvertaling van deze publicatie
Deelnemers gezocht: Transplantatie darmbacteriën bij mensen met parkinson

Maagdarmklachten komen vaak voor bij mensen met de ziekte van Parkinson en kunnen zelfs de eerste verschijnselen van de ziekte zijn. De samenstelling van darmbacteriën bij mensen met de ziekte van Parkinson verschilt van gezonde individuen. Darmmicrobiota kunnen een rol spelen bij het ontstaan van de ziekte en de ernst van motore en non-motore klachten. Voor een studie hiernaar worden nog deelnemers gezocht. Het voornaamste doel van deze studie is het beoordelen van de uitvoerbaarheid en veiligheid van FMT bij mensen met de ziekte van Parkinson.

Lees de volledige oproep

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.