Nieuwsflits 28 juli 2022

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u meer over de volgende onderwerpen:

• De cursus 'Parkinson? Houd je aandacht erbij!'
  • Vragenlijst over magazine (voor leden van de vereniging)
  • 'Silver linings' bij parkinson
  • Maatregelen ter verbetering medische rijgeschiktheid
  • Het Patiënten VolgProgramma van het UMC Utrecht
  • De donatiebox van ParkinsonNL

Veel leesplezier!

Mail

Cursus: 'Parkinson? Houd je aandacht erbij!'

Op diverse plekken in het land, start dit najaar weer een cursus ‘Parkinson? Houd je aandacht erbij!’. Gedurende 9 weken gaat u aan de slag met de veranderingen in het denken, die veel mensen met parkinson zullen herkennen. Kijk op de website voor de cursus in Groningen, Warnsveld, Bunnik, Venray en Leiden. En er komen binnenkort nog meer locaties bij, dus kijk regelmatig op de pagina van de Parkinson Academie op de website.

Bent u rond de 60, heeft u parkinson en woont u in de buurt van Groningen? Dan is de cursus in Groningen extra interessant voor u. Er staan namelijk al een aantal jongere mensen met parkinson op de deelnemerslijst. U zult veel herkennen en van elkaar leren.

Bekijk het aanbod van deze cursus en meld u direct aan!
'Silver linings' bij parkinson

De ziekte van Parkinson is een ernstige hersenaandoening, die de kwaliteit van je leven op verschillende manieren en in verschillende mate beïnvloedt. De ziekte heeft grote impact op het leven van patiënten en hun naasten. Maar heeft zij ook positieve kanten, de zogenoemde “silver linings”? Daarnaar gingen de Nederlandse auteurs van dit artikel op zoek, en zij vonden ze.

Lees de lekenvertaling van de werkgroep wetenschapsnieuws
Maatregelen ter verbetering medische rijgeschiktheid rijbewijshouder

Na een uitgebreid onderzoek en na een consultatie met met relevante partijen zijn zes maatregelen naar voren gekomen die de huidige manier waarop het CBR de medische rijgeschiktheid van rijbewijshouders controleert, moeten verbeteren. De maatregelen worden nu verder uitgewerkt (Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat)

Lees het volledige bericht
Wij nodigen u uit om deel te nemen aan het Patiënten VolgProgramma van het UMC Utrecht

Met deze oproep willen wij u vragen mee te werken aan het onderwijs van studenten geneeskunde aan de universiteit Utrecht. Tijdens het tweede jaar van hun opleiding tot arts krijgen de studenten een onderwijs onderdeel dat het Patiënten VolgProgramma (PVP) wordt genoemd. Tijdens dit PVP onderdeel is het de bedoeling om de studenten te leren wat het betekent om chronisch ziek te zijn.

Docenten kunnen dat natuurlijk vertellen aan de studenten maar veel beter is het als u, als patiënt, dat zelf doet.

Lees hier de volledige oproep
Vraag een ParkinsonNL donatiebox aan

Wilt u graag geld ophalen voor onderzoek naar parkinson? Dat kan tijdens een verjaardag, jubileum, uitvaart, in uw winkel of tijdens een evenement met de donatiebox van ParkinsonNL. En heeft iemand nu geen geld op zak? Op de donatiebox staat een unieke QR code waarmee gemakkelijk via Tikkie betaald kan worden. De gever bepaalt zelf het bedrag. Bestel de donatiebox gemakkelijk online.

Lees meer over de donatiebox en vraag hem aan!

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.