Nieuwsflits 25 mei 2023

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u meer over:

• Eerste symposium ProPark-onderzoek 30 juni!
  • Bewegen helpt, maar hoe?
  • Sponsorprogramma maakt activiteiten voor mensen met atypische parkinsonisme mogelijk
  • Op weg naar een medicijn dat parkinson afremt?
  • Week van de Jonge Mantelzorger
  • Doe mee met een project om meer te leren over onderzoek naar parkinson
  • Steun het werk van ParkinsonNL

Veel leesplezier!Mail

Eerste symposium ProPark-onderzoek 30 juni!

Op vrijdagmiddag 30 juni 2023 organiseert het ProPark-onderzoeksteam met trots hun allereerste symposium. Dit symposium is bedoeld voor alle deelnemers en geïnteresseerden in het ProPark-onderzoek, dat zich richt op de ziekte van Parkinson.

Lees meer over het sympsoium
Bewegen helpt, maar hoe?

Het staat vast dat bewegen helpt enkele typische parkinsonklachten, zoals tremor, stijfheid, balansproblemen en traagheid, te verminderen. Bewegen dus, maar hoe?

Lees hier meer over dit onderzoek

Heidi Molijn is één van de drie winnaars van het Who Cares?! sponsorprogramma van haar werkgever Conclusion! Ze heeft daarmee een geldbedrag van €2.500 euro gewonnen voor de Parkinson Vereniging!
Het winnen van dit bedrag heeft maatschappelijke impact, want wij gaan daarmee mooie bijeenkomsten organiseren voor mensen met een atypische parkinsonisme.

Heidi gefeliciteerd en bedankt voor je inzet, ook namens alle mensen met een atypische parkinsonisme!

Op weg naar een medicijn dat parkinson afremt?

Mensen met parkinson hebben een tekort aan dopamine. De standaardbehandeling is die met levodopa, een stof die in de hersenen wordt omgezet in dopamine en de symptomen vermindert, maar de ziekte niet afremt. Er wordt nu onderzoek gedaan naar een aanpak die mogelijk wel een remmende werking heeft, namelijk door ontstekingsprocessen te remmen die optreden bij de ziekte van Parkinson.

Lees meer over dit onderzoek
Week van de Jonge Mantelzorger

Volgende week donderdag (1 juni 2023) start de landelijke Week van de Jonge Mantelzorger.
Misschien vind je het als jonge mantelzorger heel vanzelfsprekend dat je thuis een steentje bijdraagt in de zorg en waarschijnlijk maak je je ook wel (eens ) extra zorgen over je vader of moeder met Parkinson(isme)? Een onbezorgde jeugd gunnen we iedere jonge mantelzorger.
Wist je dat we een WhatsApp groep hebben voor jongeren? En dat er fundagen bestaan voor jonge mantelzorgers in de leeftijd van 6 t/m 16 jaar waarin jij helemaal centraal staat?

Klik hier voor meer informatie
Doe mee met een project om meer te leren over onderzoek naar parkinson

Radboud Universiteit en Radboud UMC werken mee in een Europees project met als doel om geselecteerde kandidaten de unieke kans te geven om meer te gaan begrijpen over het ontwikkelde en lopende onderzoek voor de ziekte van Parkinson.

Klik hier om meer te lezen over dit project
Steun het werk van ParkinsonNL

Parkinson stoppen begint nu. Met baanbrekend wetenschappelijk onderzoek en innovaties. Zodat ieder mens met parkinson(isme) en zijn naasten zo goed mogelijk kunnen leven. Het ultieme doel: een wereld zonder parkinson. Daar staat ParkinsonNL voor. Kijk op welke manier u kunt bijdragen.

Help mee!

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.