Nieuwsflits 7 maart 2024

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u het volgende:

• Symposium WPD 2024: Passende zorg?
  • Ramadan en medicijngebruik
  • Landelijke implementatie succesvolle 'Voice trainer'
  • Diepe hersenstimulatie voor de bewegingsklachten bij mensen met de ziekte van Parkinson en klachten van het denken (DBS-MODE studie)
  • Oproep: invullen online vragenlijst over blaasklachten
  • Meld u nog snel aan voor de 'Cursus 'Parkinson? Houd je aandacht erbij!'
  • Nieuwe voorzitter WAR ParkinsonNL

Blijf ook op de hoogte via onze website en sociale media!
Mail

Symposium WPD 2024: Passende zorg?

Passende zorg gaat niet alleen over ziekte, maar ook over gezondheid en de aandacht voor wat iemand wel kan!
Samen beslissen, de juiste zorg op de juiste plek en positieve gezondheid u hoort het allemaal tijdens het symposium
‘Goede zorg, mijn zorg’ op zaterdag 13 april 2024!

Spreker: Hoogleraar Jan Kremer
Speciaal Gezant Passende Zorg, Ministerie van VWS

Klik hier om u nog aan te melden voor WPD
Ramadan en medicijngebruik

Doet u mee aan de ramadan? Het kan dan lastig zijn om uw medicijnen goed in te nemen. Ook kan uw lichaam anders reageren op medicijnen omdat u anders eet en drinkt. Als dit nodig is, kan uw apotheker u helpen uw medicijngebruik tijdens de ramadan aan te passen (Bron: Apotheek.nl).

Lees meer over medicijngebruik tijdens de ramadan
Landelijke implementatie succesvolle 'Voice trainer'

ParkinsonNet ontving een ZonMw-subsidie om online logopedie bij parkinson landelijk te implementeren.

Lees meer over dit project

Onderzoekers in het Amsterdam UMC zijn gestart met de DBS-MODE studie. In deze studie onderzoeken zij of DBS een veilige en werkzame behandeling is voor de bewegingsklachten bij mensen met parkinson en klachten van het denken en geheugen.

Klik hier om deel te nemen aan de DBS-MODE studie
Oproep: invullen online vragenlijst over blaasklachten

Onderzoekers van het Leids Universitair Medisch Centrum doen onderzoek naar blaasklachten bij de ziekte van Parkinson. Heeft u de ziekte van Parkinson? Vul dan de vragenlijst in.

Klik hier om de vragenlijst in te vullen
Meld u nog snel aan voor de 'Cursus 'Parkinson? Houd je aandacht erbij!'

De cursus 'Parkinson? Houd je aandacht erbij!' omvat meer dan trainen van het geheugen, en is erop gericht mensen met parkinson bewust te maken van de genoemde geestelijke veranderingen. Deelnemers krijgen inzicht in de beperkingen en ontdekken nieuwe manieren om daarmee om te gaan. In groepsverband gaat men aan de slag met een aantal prakti­sche oefeningen.

Klik hier voor de laatste plaatsen en data
Nieuwe voorzitter WAR ParkinsonNL

Wiep Scheper is onlangs begonnen als voorzitter van de Wetenschappelijke Adviesraad (WAR). De wetenschappelijke adviesraad is breed samengesteld om de onafhankelijkheid van het advies voor de financiering van onderzoeken en innovaties vanuit ParkinsonNL te waarborgen. Wiep Scheper leidt de onderzoeksgroep Moleculaire Neurodegeneratie in het Center for Neurogenomics and Cognitive Research van de Vrije Universiteit Amsterdam en het Amsterdam UMC. “Het is mijn persoonlijke missie dat onderzoek iets oplevert voor mensen met parkinson.”, aldus Wiep Scheper.
Wil jij weten wie er nog meer in de adviesraden van ParkinsonNL zitten?

Meer weten
Hartelijk dank voor uw lidmaatschap!

Door uw bijdrage worden activiteiten voor mensen met de ziekte van Parkinson(ismen) mogelijk gemaakt. Hoe meer leden onze vereniging heeft, hoe groter onze slagkracht is op het gebied van belangenbehartiging, informatievoorziening en het regelen van ontmoetingen met gelijkgestemden.

Samen staan we sterker!
Breng een Lid-Maat-schap aan en draag hiermee een steentje bij!
Ja, ik help mee en maak een Lid-Maatje aan voor € 25,- per jaar!

Banner campagne drukwerk zonder lpnw

Meld uw naaste aan als Lid-Maatje

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.