Nieuwsflits 25 januari 2024

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u het volgende:

• Koepels waarschuwen: patiënten kunnen zorgkosten niet meer betalen
  • Wat u wilt weten over parkinson!
  • Parkinson: bijna de helft heeft ook slaapapneu
  • Gezocht: mensen met parkinson die regelmatig vallen
  • Energiek: Conditie trainen en omgaan met vermoeidheid op 3 locaties in Nederland
  • ParkinsonNL lanceert nieuw actieplatform

Blijf ook op de hoogte via onze website en sociale media!
Mail

Koepels waarschuwen: patiënten kunnen zorgkosten niet meer betalen

Patiëntenfederatie Nederland trekt samen met collega-koepels Ieder(in) en MIND aan de bel over de stijgende zorgkosten voor patiënten in Nederland. Dit doen zij in aanloop naar het Kamerdebat volgende week over de begroting van het ministerie van VWS voor 2024.

Klik hier om het volledige bericht te lezen
Wat u wilt weten over parkinson!

Meld u aan voor één van de onderstaande dagen:

• vrijdag 8 maart in Ulft
  • maandag 25 maart in Roermond
  • vrijdag 5 april in Dordrecht
  • maandag 22 april in Oostzaan

Klik hier voor meer informatie en aanmelden
Parkinson: bijna de helft heeft ook slaapapneu

We weten al langer dat apneu geregeld vóórkomt bij mensen met de ziekte van Parkinson, maar niet hoe vaak. Evenmin kennen we het verband tussen beide aandoeningen, en welke rol dopamine en verwante stoffen en medicijnen hierbij spelen.

Klik hier om te lezen over slaapapneu bij parkinson
Gezocht: mensen met parkinson die regelmatig vallen

Wetenschappers zoeken deelnemers voor het IRLAB-onderzoek. Dit onderzoek evalueert of het nieuwe medicijn pirepemat het evenwicht kan verbeteren waardoor het mogelijk is dat mensen met parkinson minder vaak vallen. Dit onderzoeksmiddel beïnvloedt de eiwitproductie in een bepaald deel van de hersenen. Deze eiwitten spelen een belangrijke rol in veel basisfuncties van de hersenen, zoals motorische coördinatie, alertheid, waakzaamheid, aandacht en geheugen.

Klik hier om deel te nemen aan het IRLAB-onderzoek

Hebt u een neurologische aandoening en wilt u meer grip op uw vermoeidheidsklachten in het dagelijks leven? Wilt u uw conditie verbeteren en weten wat een geschikte training of sport voor u is? Mist u de energie voor activiteiten die u altijd graag deed? Het revalidatieprogramma Energiek besteedt aandacht aan deze vragen.

Lees meer over het revalidatieprogramma 'Energiek'
ParkinsonNL lanceert nieuw actieplatform

Acties voor ParkinsonNL kunnen voortaan worden opgezet via het nieuwe actieplatform www.inactievoorparkinson.nl. Via dit actieplatform zet je snel en eenvoudig een online inzamelactie op voor ParkinsonNL. Grote voordeel is dat alle acties voor ParkinsonNL overzichtelijk op 1 website staan (zonder andere goede doelen). De actie kan bovendien makkelijk worden gedeeld met naasten en vrienden via social media. Ook biedt het nieuwe platform de mogelijkheid om actievoerders te updaten over de donaties die binnenkomen op de door hen opgezette actie. Neem een kijkje en laat je inspireren door lopende acties.

Bezoek hier het actieplatform

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.