Nieuwsflits Parkinson Café kwartaal 1 - 2021

Geachte heer Vonk,

We starten de eerste nieuwsflits van dit jaar met u de beste wensen te wensen maar ook heel veel momenten van 'samen' te wensen met uw dierbaren. We hopen van harte dat we binnen niet al te lange tijd ook weer samen kunnen zijn in het Parkinson Café.  In de eerste nieuwsflits van 2021 leest u hoe u deel kan nemen aan online dans- en bewegingslessen. Daarnaast maken we u graag attent op de speciale Covid-19 subsidie en de subsidie Jong & Parkinson Regionaal. Daarnaast bieden we u meer informatie over de rij bewust test van het CBR. Tot slot nog overig nieuws, informatie en tips om uw bezoekers op weg te helpen in het aanbod van de Parkinson Vereniging.

Veel leesplezier!

Online danslessen tijdens coronalockdown

DansPark verzorgt digitale danslessen speciaal voor mensen met  parkinson(ismen). In de danslessen van DansPark werkt u aan conditie, souplesse, kracht, houding en balans. Partners of naasten zijn ook welkom bij de lessen om het plezier van samen dansen te ervaren. Door de coronamaatregelen worden de danslessen in ieder geval tot 19 januari online gegeven.

Wanneer er weer fysieke bijeenkomsten mogelijk zijn dan komen de dansdocenten van DansPark graag een keer informatie geven over de vele voordelen van dansen en bewegen op muziek voor mensen met Parkinson[ismen]. En uiteraard gaan ze dan ook met de aanwezigen aan de slag om te kunnen ondervinden wat het effect is van deze lessen.

Tot dan(s), tot ZOOM

Anke, Dido, Els, Emily, Feline, Marjolein & Mirit

Lees meer over de online danslessen
Blijf fit en beweeg online

Door de richtlijnen van het R.I.V.M. zijn sportaccommodaties en sportclubs dicht en word je geacht zoveel mogelijk thuis te blijven.

Wat nu? Hoe blijf je fit als je niet naar je sportclub of fitness kan?

Onderstaande filmpjes zorgen ervoor dat u vanuit huis in beweging blijft.

Klik hier voor de online beweeglessen
Extra Covid-19 bijdrage

Als we straks weer open gaan en starten met het organiseren van fysieke bijeenkomsten willen we graag tegemoet komen in onkosten die gemaakt worden voor het aanschaffen van beschermende middelen tegen Covid-19; zoals zeeppompjes, tape, mondkapjes, spatschermen etc.

Deze extra subsidie van €50,- is mede mogelijk gemaakt door Novartis en kan door middel van het subsidieaanvraagformulier tot 1 maart 2021 worden aangevraagd bij davey@parkinson-vereniging.nl.

Let op! deze extra subsidie kan eenmalig worden aangevraagd voor onkosten die zijn gemaakt voor de aanschaf van beschermende Covid-19 middelen.

Jong & Parkinson subsidie

Teaser subsidie 2021.jpg

Klik hier voor meer informatie
Twijfelen over rijgeschiktheid!

Er bellen regelmatig mensen die vragen hebben of vertellen over het feit dat zij twijfelen aan de rijgeschiktheid van hun partner/naaste met parkinson, of hun eigen rijgeschiktheid. Het CBR heeft hiervoor een online tool gelanceerd: de online 'Rij Bewust Test'. Je leest er hier meer over.

Doet u al mee aan Nederlands’ grootste vragenlijstonderzoek naar de behandeling van Parkinson?

Niet alle mensen met parkinson en parkinsonisme ontvangen dezelfde zorg. Afhankelijk van waar je woont, kan de zorg verschillen in organisatie, aanbod en kwaliteit. Binnen PRIME worden deze verschillen onderzocht om te kijken wat er goed werkt, en wat niet. Met als doel: de zorg voor iedereen met parkinson verbeteren. Voor dit onderzoek zijn we nog hard op zoek naar patiënten, naasten en zorgverleners die mee willen doen!

Vier vragenlijsten
Meedoen aan het PRIME-onderzoek is eenvoudig: in drie jaar tijd vul je jaarlijks één vragenlijst in en een vragenlijst aan het begin van jouw deelname. In totaal gaat het dus om vier vragenlijsten. Je kiest zelf hoe je de vragenlijsten invult: digitaal, telefonisch of schriftelijk. Voor dit onderzoek is het niet nodig om naar een ziekenhuis of onderzoekscentrum te komen.

Help jij mee?
Heb je parkinson of parkinsonisme of ben je naaste van iemand met parkinson(isme)? Dan hebben de onderzoekers van het PRIME-onderzoek jouw hulp nodig. Om het onderzoek écht te laten slagen zijn in totaal namelijk 1200 mensen met parkinson(isme) nodig, 600 naasten en 250 zorgverleners. De onderzoekers zijn goed op weg, maar ze zijn er nog niet. Ze hopen daarom dat je je nog voor het einde van dit jaar wilt aanmelden.

Let op: je kunt niet meedoen als je als onder behandeling bent bij een van de academisch ziekenhuizen, of als de persoon waarvan je naaste bent onder behandeling is bij een academisch ziekenhuis.

Hoort zegt het voort!

Informatie om te melden in het Parkinson Café of in uw Parkinson Café Nieuwsbrief:

De Parkinson Vereniging is benieuwd of mensen momenteel problemen ervaren met medicijnwisselingen, tekorten of medicijnverpakkingen?

Mocht dit het geval zijn dan mag u dit melden aan: info@parkinson-vereniging.nl

Alvast bedankt voor uw melding.

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.