Nieuwsflits 14 maart 2024

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u het volgende:

• Symposium WPD 2024: Stuur uw vragen in voor het vragenpanel
  • Vacature: voorzitter bestuur Parkinson Vereniging
  • ZonMw subsidie voor project 'Passende parkinsonzorg is zorg voor iedereen'
  • Literatuuronderzoek naar de werkzaamheid en veiligheid van verschillende medicijngroepen bij de ziekte van Parkinson
  • Deelnemers gezocht voor onderzoek naar behandeling van angst en stress bij bevriezen van lopen
  • Workshop "Parkinson(isme) en de naasten" in Lelystad, Bunnik en Oudorp
  • Help mee met onderzoek naar inzicht in kwaliteit van zorg
  • Brain Awareness Week

Blijf ook op de hoogte via onze website en sociale media!
Mail

Symposium WPD 2024: Stuur uw vragen in voor het vragenpanel

We sluiten het symposium af met een vragenpanel, bestaande uit Bas Bloem (neuroloog), Marten Munneke (directeur ParkinsonNet), een parkinsonverpleegkundige, Karin Dankoor (revalidatiearts) en Alex Hoogveldt (leeft met de ziekte van Parkinson).

Heeft u een vraag die u graag beantwoord ziet door het vragenpanel, stuur deze vraag dan in voor donderdag 4 april a.s. aan info@parkinson-vereniging.nl met vermelding van 'Vragenpanel WPD'.

Klik hier om u nog aan te melden voor WPD
Vacature: voorzitter bestuur Parkinson Vereniging

De Parkinson Vereniging is een middelgrote patiëntenvereniging voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun naasten. De vereniging, die gevestigd is te Bunnik, telt bijna 10.000 leden. Hiervan zetten ruim 600 mensen zich in als vrijwilliger. Ook het bestuur bestaat uit vrijwilligers.Vanwege het aanstaande vertrek van de voorzitter is de Parkinson Vereniging op zoek naar een voorzitter met ruime bestuurlijke ervaring.

Klik hier om de volledige vacaturetekst te lezen
ZonMw subsidie voor project 'Passende parkinsonzorg is zorg voor iedereen'

Mensen met een migratieachtergrond vinden niet altijd de weg naar passende preventie en zorg. Dit geldt ook voor mensen met een migratieachtergrond met parkinson(isme). Hierdoor wordt de diagnose vaak (te) laat gesteld en wordt er onnodig laat begonnen met behandelen. ZonMw heeft een subsidie van €199.812,- toegekend aan de Parkinson Vereniging voor het project 'Passende parkinsonzorg is zorg voor iedereen'.

Lees meer over dit project

Vibuthi Sisodia, onderzoek in het Amsterdam UMC, deed uitgebreid literatuuronderzoek. Dit onderzoek richtte zich op de werkzaamheid en veiligheid van verschillende medicijngroepen als aanvullende behandeling op levodopa. Voor de Parkinson Vereniging schreef zij een samenvatting.

Lees hier de hele samenvatting

Onderzoekers van het TACKLING-FOG project onderzoeken een praktische behandeling gericht op angst en stress bij bevriezen van lopen.

Lees hier meer over het TACKLING-FOG project
Workshop "Parkinson(isme) en de naasten" in Lelystad, Bunnik en Oudorp

Deze workshop is exclusief voor partners en mantelzorgers
Als uw partner of naaste de diagnose Parkinson krijgt, is dat een hele schok en verandert er voor u ook het nodige. Vaak begint het ermee dat je allerlei praktische regeltaken gaat oppakken. Ook de veranderingen in het denken die de ziekte veroorzaakt, hebben gevolgen voor de omgeving. En zo speelt de ziekte ook steeds meer een rol in uw leven.
Het kan ook zijn dat uw partner of naaste meer hulp en zorg nodig heeft, en dat u gaandeweg mantelzorgtaken krijgt. Deze zorg verloopt vaak goed, maar kan een grote belasting vormen. Daarom is steun voor de naasten belangrijk. Niet omdat u zwak bent, maar omdat u sterk wilt blijven!

Klik hier voor meer informatie en aanmelden
Help mee met onderzoek naar inzicht in kwaliteit van zorg

De Patiëntenfederatie wil graag weten hoe mensen denken over het hebben van informatie over de kwaliteit van zorg in ziekenhuizen en klinieken.

Klik hier om naar de vragenlijst te gaan
Brain Awareness Week

Het is Brain Awareness Week. ParkinsonNL vraagt deze week extra aandacht voor de werking van de hersenen en het belang daarvan. Dat is nodig, aangezien parkinson de snelstgroeiende hersenziekte ter wereld is. Maar wat gebeurt er nu eigenlijk in de hersenen van iemand met parkinson? En waardoor krijg je klachten?

Doe de hersenquiz en test je kennis!

Doe de hersenquiz
Hartelijk dank voor uw lidmaatschap!

Door uw bijdrage worden activiteiten voor mensen met de ziekte van Parkinson(ismen) mogelijk gemaakt. Hoe meer leden onze vereniging heeft, hoe groter onze slagkracht is op het gebied van belangenbehartiging, informatievoorziening en het regelen van ontmoetingen met gelijkgestemden.

Samen staan we sterker!
Breng een Lid-Maat-schap aan en draag hiermee een steentje bij!
Ja, ik help mee en maak een Lid-Maatje aan voor € 25,- per jaar!

Banner campagne drukwerk zonder lpnw

Meld uw naaste aan als Lid-Maatje

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.