Nieuwsflits 4 januari 2024

Geachte heer Vonk,

Allereerst de beste wensen voor 2024 namens de Parkinson Vereniging! In deze nieuwsflits leest u het volgende:

• Meer Parkinson Cafés in het nieuwe jaar
  • Bent u lid? Meld uw naaste aan als Lid-Maatje!
  • Parkinson Academie zoekt gespreksleiders
  • Combinaties van geavanceerde therapieën bij parkinson
  • Verpleeghuizen kunnen niet meer zonder naasten van bewoners
  • 'Subsidie Spreekuur' ParkinsonNL

Blijf ook op de hoogte via onze website en sociale media!
Mail

Nog meer Parkinson Cafés in het nieuwe jaar!

Een Parkinson Café is een plek waar mensen met parkinson(isme), hun naasten en overige belangstellenden elkaar kunnen ontmoeten en ervaringen kunnen uitwisselen. Ook wordt er informatie verstrekt over de ziekte van Parkinson en/of parkinson(ismen). Dit alles in een informele en ontspannen sfeer onder het genot van koffie, thee of een frisdrank.

In het nieuwe jaar worden er op nieuwe locaties Parkinson Cafés en Yoppers Cafés geopend. Houd de website in de gaten om op de hoogte te blijven!

Kijk welke Parkinson Cafés er bij u in de buurt zijn
Bent u lid van de vereniging? Meld uw naaste aan als Lid-Maatje!

Wat goed dat u lid bent van de Parkinson Vereniging! Dankzij u en de andere leden kan de Parkinson Vereniging zich inzetten voor een zo goed mogelijke kwaliteit van leven voor alle mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun naasten.

De Parkinson Vereniging heeft een lidmaatschap speciaal voor naasten: het Lid-Maat-schap. Hiermee bieden we naasten de mogelijkheid om met elkaar zoveel mogelijk te betekenen voor mensen met parkinson(isme) en steunen zij de Parkinson Vereniging. Met dit Lid-Maat-schap kunnen uw naasten (bijvoorbeeld uw partner, familie, vrienden, collega’s, buren) voor € 25,00 per jaar uw Lid-Maatje zijn. Een Lid-Maat-schap is altijd gekoppeld aan een regulier lidmaatschap zoals dat van u.

Lees meer over het Lid-Maat-Schap en meld uw naaste aan
Gespreksleiders gezocht voor online bijeenkomsten (vrijwilligers)

De Parkinson Academie organiseert online bijeenkomsten voor verschillende doelgroepen. Iedere bijeenkomst wordt begeleid door twee gespreksleiders. Zij zorgen ervoor dat het gesprek goed loopt en dat iedereen aan bod komt. Bent u of kent u iemand die dat wil doen?

Lees meer en meld u aan!
Combinaties van geavanceerde therapieën voor mensen met parkinson

Over het veranderen of combineren van geavanceerde therapieën (diepe hersenstimulatie [DBS] of pomptherapieën: een apomorfinepomp of een levodopapomp), is tot nog toe weinig bekend. Onlangs hebben Duitse onderzoekers in een grootschalige landelijke studie de effecten van gecombineerde geavanceerde therapieën in kaart gebracht, zowel het gelijktijdig toepassen van meerdere therapieën als ook het gebruik van diverse therapieën na elkaar.

Lees meer over gecombineerde geavanceerde therapieën
Verpleeghuizen kunnen niet meer zonder naasten van bewoners

Verpleeghuizen in Nederland kunnen bijna niet meer zonder naasten van verpleeghuisbewoners. Dat stellen MantelzorgNL en Patiëntenfederatie Nederland na onderzoek onder mensen met een naaste in het verpleeghuis. Uit dat onderzoek blijkt dat tweederde van de mensen met een naaste in het verpleegtehuis daar (zorg)taken op zich neemt. Meer dan de helft van die mensen besteedt daar meer dan drie uur per week aan.

Lees meer over zorgtaken die worden verricht door naasten
Nieuw: ParkinsonNL 'Subsidie Spreekuur'

Bent u onderzoeker of projectleider of heeft u gewoon een goed idee omtrent de ziekte van Parkinson of parkinsonismen? Zoekt u mogelijke fondsen en/of subsidies of andere vormen van externe financiering? Wij helpen u graag met advies rondom de financieringsmogelijkheden in Nederland, tips bij het zoeken van samenwerkingspartners en advies bij het schrijven van een aanvraag. Vanaf 30 januari start ParkinsonNL met het maandelijkse, online spreekuur. Elke laatste dinsdag van de maand van 14.30 uur tot 15.30 uur.

Meld u gratis aan voor het Subsidie Spreekuur

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.