Nieuwsflits 8 februari 2024

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u het volgende:

• De eerste aanmeldingen zijn binnen! Wacht niet tot het te laat is, want het belooft een geweldig symposium te worden!
  • 19 nieuwe projecten voor hersen- en/of psychische gezondheid
  • Een overgevoelig remmingsmechanisme veroorzaakt mogelijk freezing
  • Training Jobgrip start in maart 2024
  • Lidmaatschap van de Community Advisory Board
  • Brussel doet boeren nieuwe handreiking: pesticidereductie van tafel
  • Stapril: een maand lang 10.000 stappen per dag.
    Elke stap telt!

Blijf ook op de hoogte via onze website en sociale media!
Mail

Tijdens het Wereld Parkinson Dag-symposium op 13 april 2024 richten wij ons op het thema: ‘Goede zorg, mijn zorg’.
We praten u bij over de parkinsonzorg in Nederland (nu en in de toekomst), besteden aandacht aan de paramedische zorg (zoals logopedie en diëtetiek), Punt voor Parkinson, de rol van de mantelzorger, zelfregie en sluiten de middag af met een vragenpanel. Er is dit jaar gedeeltelijk een apart parallel programma-onderdeel voor de doelgroep 'Jong en Parkinson'.

Klik hier om u aan te melden voor WPD 2024
19 nieuwe projecten voor hersen- en/of psychische gezondheid

Het ZonMw-programma Nationaal Plan Hoofdzaken heeft onlangs 19 veelbelovende projecten toegekend. Deze projecten zullen zich richten op het toepassen van beschikbare kennis over hersen- en psychische aandoeningen. Met als doel deze toepassingen naar de (bredere) praktijk te brengen en structurele inbedding te bevorderen.

Lees meer over deze 19 projecten
Een overgevoelig remmingsmechanisme veroorzaakt mogelijk freezing

Een aantal jaren geleden heeft de Parkinson Vereniging geholpen om deelnemers te zoeken voor de studie 'Freezing onderzoeken met infraroodlicht'. Twee patiëntonderzoekers van de vereniging zijn bij dit onderzoek betrokken geweest. De resultaten van de studie zijn nu bekend.

Lees hier de resultaten
Training Jobgrip start in maart 2024

Het hebben van de ziekte van Parkinson kan veel impact hebben op het werkende leven. Op basis van ervaringen van patiënten en behandelaars is op het Radboudumc de groepstraining ‘Jobgrip’ ontwikkeld. Het doel van de training is het zo lang mogelijk behouden van werk en het vergroten van de tevredenheid op het werk. Inmiddels wordt deze training ook gegeven in Rotterdam ( Rijndam Revalidatie) en Den bosch (revalidatie Tolbrug). In maart 2024 start een nieuwe groep in Nijmegen Radboudumc.

Klik hier om u aan te melden voor Jobgrip
Word lid van de Community Advisory Board

Heeft u passie voor belangenbehartiging voor mensen met parkinson en het maken van een verschil op Europees en nationaal niveau? De European Federation of Neurological Associations (EFNA) nodigt u uit om te solliciteren naar een plek in de nieuwe Community Advisory Board.

Solliciteer hier
Brussel doet boeren nieuwe handreiking: pesticidereductie van tafel

In reactie op boerenprotesten trok Ursula von der Leyen dinsdag de bestrijdingsmiddelenwet in. Dat is een nieuwe tegenslag voor de Europese plannen om landbouw te verduurzamen (Bron: NRC.nl).

Lees hier het volledige NRC artikel
Stapril: een maand lang 10.000 stappen per dag. Elke stap telt!

Stapril is een event van Vital Work Place dat mensen uitdaagt om de hele maand april 10.000 stappen te zetten. Een prestatie die niet alleen bijdraagt aan een verhoogde productiviteit en betere gezondheid, maar tevens een inspanning met een groter doel: het inzamelen van geld voor ParkinsonNL. Ga jij of het bedrijf waar jij werkt deze uitdaging aan?

Kom in actie tijdens Stapril en draag bij aan meer onderzoek: elke stap telt!

Kom in actie
Hartelijk dank voor uw lidmaatschap!

Door uw bijdrage worden activiteiten voor mensen met de ziekte van Parkinson(ismen) mogelijk gemaakt. Hoe meer leden onze vereniging heeft, hoe groter onze slagkracht is op het gebied van belangenbehartiging, informatievoorziening en het regelen van ontmoetingen met gelijkgestemden.

Samen staan we sterker!
Breng een Lid-Maat-schap aan en draag hiermee een steentje bij!
Ja, ik help mee en maak een Lid-Maatje aan voor € 25,- per jaar!

Banner campagne drukwerk zonder lpnw

Meld uw naaste aan als Lid-Maatje

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.