Nieuwsflits 21 december 2023

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u het volgende:

• Janna van Wetering schrijft beste samenvatting DPS junioren
  • Hoe kunnen we eenzaamheid onder mantelzorgers verkleinen?
  • Schrijf u nu in voor het cursusaanbod van januari 2024, vol=vol!
  • Deelnemers gezocht voor onderzoek naar compensatiestrategieën
  • Test pesticiden op mogelijke rol bij parkinson
  • 100ste uitzending ParkinsonTV
  • Kijktip: documentaire ‘Ik ga er niet dood aan’
  • Fijne Feestdagen

Blijf ook op de hoogte via onze website en sociale media!
Mail

Janna van Wetering schrijft beste lekensamenvatting in DPS-junioren workshop

De Parkinson Vereniging verzorgde in november een workshop voor jonge parkinson-onderzoekers tijdens het Dutch Parkinson Scientists congres. Onderwerp van de workshop was het effectief communiceren van wetenschappelijke bevindingen aan mensen met parkinson en hun naasten. Janna van Wetering schreef de beste samenvatting, welke is te lezen in de eerste uitgave van Parkinson Magazine in 2024! De overige samenvattingen van de deelnemers leest u in het nieuwe jaar op de website.

Hoe kunnen we eenzaamheid onder mantelzorgers verkleinen?

Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen starten binnenkort met een vijfjarig onderzoeksproject wat meer inzicht moet geven in hoe eenzaamheid onder mensen die intensieve mantelzorg geven eruitziet. Ook wordt onderzocht wat er gedaan kan worden om de situatie van deze mensen te verbeteren. Het project wordt mogelijk gemaakt door een subsidie vanuit de Nationale Wetenschapsagenda.

Klik hier om meer te lezen over het project
Schrijf u nu in voor het cursusaanbod van januari 2024, vol=vol!

De Parkinson Academie biedt een breed scala aan informatiedagen, workshops en cursussen voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme, partners of mantelzorgers en andere belangstellenden. Door het volgen van deze scholing kunt u uw kennis en vaardigheden (verder) ontwikkelen en zo meer grip krijgen op uw kwaliteit van leven.
De eerste cursussen van 2024 staan alweer online.
Meld u snel aan vol=vol!

Bekijk hier het cursusaanbod van 2024
Deelnemers gezocht voor onderzoek naar compensatiestrategieën

Onderzoekers van het UNITE-PD project willen onderzoeken waarom compensatiestrategieën bij de ene persoon heel goed werken en bij de andere niet. Ook onderzoeken ze wat het effect is van langdurig gebruik van een compensatiestrategie.

Klik hier om meer te lezen over deelname aan dit onderzoek
Test pesticiden op mogelijke rol bij parkinson

Pesticiden zijn mogelijk geassocieerd met het ontstaan van parkinson, maar daarop worden deze middelen nog onvoldoende getest. Onderzoekers van het Nederlands Herseninstituut stellen samen met collega’s een stapsgewijze testaanpak voor die de veiligheid van pesticiden moet waarborgen.

Klik hier om meer te lezen over de testaanpak
ProPark: Meander MC en Erasmus MC van start

Met veel trots delen wij het nieuws dat sinds afgelopen november 2023 het Meander MC in Amersfoort zijn deuren heeft geopend voor ProPark. En dat is nog niet alles; ook in het Rotterdamse Erasmus MC is ProPark officieel van start gegaan. Sinds december worden ook daar deelnemers voor ProPark gezien.

Lees meer over ProPark
Uitzending 100 van ParkinsonTV!

Komende vrijdag 22 december is het zo ver: de 100e aflevering van ParkinsonTV! Een uitzending met een gouden randje... Er wordt teruggeblikt en gekeken naar de toekomst. De afsluiting is een vragen-halfuurtje met neuroloog Bas Bloem. Stel uw vraag live tijdens de uitzending via de chat. Kunt u niet wachten? U mag uw vraag ook alvast per mail naar de redactie sturen: informatie@parkinsontv.nl.

Kijk hier de 100ste uitzending
Kijktip: documentaire ‘Ik ga er niet dood aan’

Esther Bussink is 57 jaar en woont samen met haar man in Veenendaal. Jaren liep ze met vage klachten, tot er een diagnose kwam: parkinson. Lisa (23) en Madeleine (23) besloten een documentaire te maken over Esther haar verhaal.  ‘Deze docu is interessant voor iedereen die zich in mijn verhaal herkend. Niet alleen als je parkinson hebt, maar ook voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel. Laat het een inspiratiebron zijn. Een positief beeld dat het glas halfvol is. Je doet dit samen,’ zegt Esther.

Bekijk de documentaire
Fijne Feestdagen

Het jaar is weer voorbij gevlogen!
Samen met bestuur, vrijwilligers en medewerkers van het verenigingsbureau hebben we hard gewerkt op het gebied van informatievoorziening, belangenbehartiging, onderzoek en het mogelijk maken van ontmoetingen.

Ook u als lid van de Parkinson Vereniging heeft een hele belangrijke bijdrage geleverd. Enerzijds door lid te zijn van onze vereniging waardoor wij een krachtige stem namens mensen met parkinson(isme) hebben kunnen laten horen. Maar ook door uw bijdrage aan het nieuwe meerjarenbeleidsplan waardoor we met vertrouwen en energie uitkijken naar een inspirerende periode 2024-2027. Bent u nog geen lid van de Parkinson Vereniging?
Lees hier meer over de voordelen van het lidmaatschap!

Namens het bestuur en medewerkers van het bureau dank ik u voor uw steun en betrokkenheid en wens ik u fijne feestdagen en een heel gelukkig 2024.

Tussen kerst en oud en nieuw is het verengingsbureau gesloten, vanaf 2 januari 2024 staan we weer voor uw klaar!

Nickie van der Wulp, directeur Parkinson Vereniging

Logo-Parkinson_RGB

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.