Nieuwsflits 19 januari 2023

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u meer over:

• Symposium Wereld Parkinson Dag 15 april: 'Laat parkinson niet winnen!'
  • Uitnodiging focusgroep voor mantelzorgers over slikproblemen in de langdurige zorg
  • Marcel Verbeek benoemd tot hoogleraar Translationeel onderzoek Neurodegeneratieve aandoeningen
  • Meldt u nog snel aan voor de Workshop 'Parkinson en Werk' op zaterdag 25 februari 2023
  • De ziekte van Parkinson in begrijpelijke taal uitgelegd
  • Nog een paar plaatsen beschikbaar voor de Cursus 'Parkinson? Houd je aandacht erbij!' te Almere
  • Dansen voor mensen met parkinson op 11 februari 2023 in Amstelveen
  • Help mee en steun het werk van ParkinsonNL

Veel leesplezier!Mail

Symposium Wereld Parkinson Dag 15 april: 'Laat parkinson niet winnen!

Dit is het thema van het Wereld Parkinson Dag symposium op 15 april 2023. Wat kunt u zelf doen om de regie te houden over uw ziekte? En welke invloed heeft uw leefstijl op het verloop van parkinson of parkinsonismen? Wie of wat kan helpen om parkinson(ismen) niet te laten winnen? Welke onderzoeken, beweeg-/voedingtips en hulpmiddelen geven op dit moment hoop en wat mogen we ervan verwachten? Zet de datum vast in uw agenda! Zodra de aanmelding geopend is, leest u dit op de website en in de nieuwsflits!

Lees meer over het symposium

Stichting Kwaliteitsimpuls Langdurige Zorg (SKILZ) is bezig met de ontwikkeling van een richtlijn die zorgverleners, cliënten en naasten kan ondersteunen bij slikproblemen in de langdurige zorg.

Klik hier om meer te lezen over de focusgroep

Marcel Verbeek is benoemd tot hoogleraar Translationeel onderzoek Neurodegeneratieve aandoeningen aan het Radboudumc / de Radboud Universiteit.

Klik hier om meer te lezen over zijn benoeming

Heeft u parkinson(isme) en wilt u graag zo lang mogelijk met voldoening blijven werken?

De projectgroep Parkinson en Werk heeft naast informatiemateriaal, ook een workshop ontwikkeld, waarbij u meer informatie krijgt op vragen over Parkinson en Werk.

De workshop gaat alleen door wanneer er voldoende deelnemers zijn.

Klik hier om u aan te melden
De ziekte van Parkinson in begrijpelijke taal uitgelegd

Wat is de ziekte van Parkinson? Deze prachtige animatie maakt parkinson in 2,5 minuut begrijpelijk, óók voor mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden. Want goede parkinsonzorg is voor iedereen! De animatie is gemaakt door Homeyra Saiid, Emma Schalkers, Merlijn Sluiter en Ece Ozenir. Mede mogelijk gemaakt door ParkinsonNet, ParkinsonNL en de Parkinson Vereniging.

Bekijk de animatie van Homeyra Saiid op onze website

De cursus 'Parkinson? Houd je aandacht erbij!' omvat meer dan trainen van het geheugen, en is erop gericht mensen met parkinson bewust te maken van de genoemde geestelijke veranderingen. Deelnemers krijgen inzicht in de beperkingen en ontdekken nieuwe manieren om daarmee om te gaan. In groepsverband gaat men aan de slag met een aantal prakti­sche oefeningen.

Lees meer over de cursus PHJAE
Dansen voor mensen met parkinson op 11 februari 2023 in Amstelveen

Dansen tegen of juist mét de Parkinson of MS? Heeft u wel zin om te dansen, maar bent u een beetje bezorgd of dat wel lukt? U wordt uitgenodigd om mee te doen. Deze middag is speciaal voor mensen die een uitdaging in beweging ervaren als gevolg van bijvoorbeeld parkinson. Daarbij maakt het niet uit of u kunt lopen, staan, soms last hebt van bevriezingsverschijnselen of een rollator of rolstoel nodig hebt. Desgewenst kunt u alle oefeningen op een stoel meedoen.

Lees meer over dit evenement
Help mee en steun het werk van ParkinsonNL

Parkinson stoppen begint nu. Met baanbrekend wetenschappelijk onderzoek en innovaties. Zodat ieder mens met parkinson(isme) en zijn naasten zo goed mogelijk kunnen leven. Het ultieme doel: een wereld zonder parkinson. Daar staat ParkinsonNL voor.
Kijk op welke manier u kunt bijdragen.

Help mee

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.