Nieuwsflits 12 oktober 2023

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u over het volgende:

• Algemene Ledenvergadering 2 december 2023
  • Gezocht: deelnemers met MSA of parkinson voor Heads-Up studie
  • Audiodocumentaire over impulscontrolestoornissen
  • 4 t/m 15 oktober 'Kinderboekenweek'
  • Onderzoek naar parkinson, darmen & medicijnen zoekt deelnemers
  • Parkinsonalliantie zeer teleurgesteld over Nederlands standpunt inzake verlenging glyfosaat
  • Steun het werk van ParkinsonNL

Veel leesplezier!Mail

Algemene Ledenvergadering 2 december 2023

De Algemene Ledenvergadering vindt plaats op 2 december 2023, in samenwerking met het team van Parkinson CafĂ© Nieuwegein. U kunt zowel fysiek deelnemen aan de vergadering als digitaal.

Om organisatorische redenen kunt u zich tot en met uiterlijk 26 november aanmelden. Lukt het aanmelden op de website niet? Neem dan contact op met het secretariaat van de vereniging:
tel. 030-656 13 69.

Aanmelden voor de ALV
Gezocht: deelnemers met MSA of parkinson voor Heads-Up studie

Heads Up: Schuin slapen met een verhoogd hoofdeinde om bloeddrukproblemen te verlichten.

In dit project onderzoeken wetenschappers van het Radboudumc en het Leiden Universitair Medisch Centrum of met het hoofd schuin omhoog slapen bloeddrukproblemen bij mensen met MSA en parkinson kan verminderen.

Lees meer over Heads-Up studie
Audiodocumentaire: Beheerst door verlangen

Beheerst door verlangen is een audiodocumentaire over impulscontrolestoornissen bij de ziekte van Parkinson. De documentaire is extra rustig gemonteerd, speciaal voor iedereen die vanwege zijn Parkinson moeite heeft om zich te concentreren. Met speciale dank aan Odile van den Heuvel, Christel Schimmel en allen die hun verhaal met documentairemaker Marloes van den Wakker wilden delen. "Taboe en schaamte doorbreken we alleen door erover te praten."

Lees meer en luister deze audiodocumentaire
4 t/m 15 oktober 'Kinderboekenweek'

Hoe vertel je je (klein)kind dat jijzelf of iemand uit de naaste familie de ziekte van Parkinson heeft? Schrijfster Dirma van Toorn kampte zelf met dit vraagstuk en schreef er een sprookje over.

Bestel het boek hier
Onderzoek naar parkinson, darmen & medicijnen zoekt deelnemers

De ziekte van Parkinson en de darm zijn nauw met elkaar verbonden. Kortgeleden is duidelijk geworden dat bepaalde stoffen (enzymen) in de darm het parkinsonmedicijn levodopa kunnen afbreken, waardoor het medicijn minder goed kan werken. Het Radboudumc Expertisecentrum voor Parkinson & Bewegingsstoornissen zoekt mensen met de ziekte van Parkinson om dit verder te onderzoeken.

Klik hier voor het volledige artikel

Parkinsonalliantie Nederland wil graag overleg met de minister over diens toezegging onderzoek te versnellen en te verdiepen.

Lees hier het volledige bericht
Steun het werk van ParkinsonNL

Parkinson stoppen begint nu.
Met baanbrekend wetenschappelijk onderzoek en innovaties. Zodat ieder mens met parkinson(isme) en zijn naasten zo goed mogelijk kunnen leven. Het ultieme doel: een wereld zonder parkinson.
Daar staat ParkinsonNL voor.
Kijk op welke manier u kunt bijdragen.

Lees hier hoe u het werk van ParkinsonNL steunt

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.