Nieuwsflits Parkinson Café
kwartaal 1 - 2022

Geachte heer Vonk,

Allereerst natuurlijk de beste wensen voor het nieuwe jaar
In de eerste nieuwsflits van 2022 lees je over de subsidie voor activiteiten voor jonge mensen met Parkinson(ismen). Het gebruik van de PV-app en het nieuwe declaratiesysteem. Verder natuurlijk nieuws, informatie en tips om uw bezoekers op weg te helpen in het aanbod van de Parkinson Vereniging.

Veel leesplezier!

Subsidie Jong & Parkinson Regionaal 2022

In januari 2022 gaat de Parkinson Vereniging opnieuw de subsidieronde openen om daarmee regionale activiteiten voor jonge mensen met parkinson(ismen) en hun gezinsleden te stimuleren. Parkinson(ismen) wordt onterecht nog vaak gezien als een ouderdomsziekte. Tien procent van de mensen met parkinson(ismen) in Nederland is onder de 50 jaar. Jonge mensen lopen tegen andere zaken aan, zoals de invloed van parkinson(ismen) op werk of gezin met opgroeiende kinderen. Dit vraagt om andere, speciale activiteiten, dicht bij huis.

Het doel van deze subsidieronde is om te stimuleren dat er nieuwe Jong & Parkinson activiteiten worden georganiseerd in de regio en die het verschil kunnen maken voor jonge mensen met parkinson(ismen) en hun gezinsleden, qua programma, tijd, soort, locatie/ruimte en die passen binnen de kernactiviteit ‘elkaar ontmoeten’ van de Parkinson Vereniging.

Voor 2022 is hiervoor in het totaal een bedrag van € 10.000,- beschikbaar.

Lees meer over de subsidie Jong & Parkinson Regionaal 2022
Gebruik van online-beeldmateriaal

Onbedoeld is er in het afgelopen jaar een foto gebruikt voor een nieuwsbrief waar copyright op zat. Daar heeft de Parkinson Vereniging  een rekening voor ontvangen. Mocht u een foto willen gebruiken, bijvoorbeeld voor een nieuwsbrief, artikel, bijeenkomst of op de website, dan kun je hier rechtenvrije foto's voor downloaden via de volgende webpagina's:

Alvast dank voor uw medewerking!

PV-App

Met de PV-app voor de smartphone heeft u als lid van de Parkinson Vereniging uw vereniging in uw broekzak! Zo kunt u op laagdrempelige wijze in contact komen met gelijkgestemden, op de hoogte blijven van het laatste parkinson-nieuws en contact opnemen met het verenigingsbureau.

Lees hier de uitleg voor het gebruik van de PV-App
Nieuwe declaratiemethode maakt snelle betaling mogelijk

Vanaf dit jaar maakt de Parkinson Vereniging gebruik van Scan Sys zodat we een snellere betaling mogelijk kunnen maken. Dit is een systeem wat automatisch facturen en declaraties inleest en verwerkt.

De penningmeesters van het Parkinson Café ontvangen hierover een persoonlijk bericht.

Om de facturen en declaraties goed in het nieuwe systeem te kunnen inlezen, zijn er een aantal voorwaarden aan de factuur of declaratie die u bij de Parkinson Vereniging indient.

Op de declaratie moet goed vermeld staan:

• De naam van de vrijwilliger, aan wie de factuur of declaratie betaald moet worden
  • De bankrekeningnummer van de vrijwilliger
  • Omschrijving wat het betreft
  • Volledige naam van het Parkinson Café
  • Bijvoegen van het bewijs (bonnetjes of facturen)

Let op! Per declaratie kan er maar aan één persoon uitbetaald worden, hebben meerdere vrijwilligers iets voorgeschoten, dan wordt er een nieuwe declaratie gemaakt.

Als er een factuur betaald moet worden hoef je geen extra declaratie in te dienen, de factuur met daarop de vermelding van de volledige naam van het Parkinson Café en de omschrijving van wat het betreft is voldoende.

Helaas kunnen declaraties of facturen die niet leesbaar zijn voor het systeem niet in behandeling genomen worden.

Alle facturen en declaraties worden vanaf heden verstuurd naar  e-mail facturen@parkinson-vereniging.nl

ParkinsonTV in 2022

Voor mensen met parkinson(isme), direct betrokkenen, mantelzorgers en zorgverleners is er maandelijks live via internet een programma rondom een thema te bekijken. U kunt actief deelnemen aan de uitzending door vragen direct aan het panel te stellen. Zoveel mogelijk vragen worden in de uitzending besproken. U vindt ParkinsonTV online op: www.parkinsonTV.nl.

Bekijk hier de data en onderwerpen
Hoort zegt het voort!

Informatie om te melden in het Parkinson Café of in uw Parkinson Café Nieuwsbrief:

Activiteitenaanbod van de Parkinson Academie:

Erasmus MC komende vijf jaar opnieuw expertisecentrum voor PSP en CBS

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.