Nieuwsflits 1 februari 2024

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u het volgende:

• Aanmelden Symposium Wereld Parkinson Dag 2024 gestart
  • Met AI op zoek naar verbanden tussen ziekten van darm en brein
  • Proefpersonen gezocht voor onderzoek naar blaasklachten bij de ziekte van Parkinson
  • Stress bij parkinson: mogelijke effecten van een mindfulness training
  • Verbeterde kwaliteit van leven na diepe hersenstimulatie parkinson
  • Wat u wilt weten over parkinson!
  • ParkinsonNL Onderzoekscall 2024 is open

Blijf ook op de hoogte via onze website en sociale media!
Mail

Aanmelden Symposium Wereld Parkinson Dag 2024 gestart

Tijdens het Wereld Parkinson Dag-symposium op 13 april 2024 richten wij ons op het thema: ‘Goede zorg, mijn zorg’.
We praten u bij over de parkinsonzorg in Nederland (nu en in de toekomst), besteden aandacht aan de paramedische zorg (zoals logopedie en diëtetiek), Punt voor Parkinson, de rol van de mantelzorger, zelfregie en sluiten de middag af met een vragenpanel. Er is dit jaar gedeeltelijk een apart parallel programma-onderdeel voor de doelgroep 'Jong en Parkinson'.

Klik hier om u aan te melden voor WPD 2024
Met AI op zoek naar verbanden tussen ziekten van darm en brein

Dankzij elf miljoen euro subsidie gaan onderzoekers AI ontwikkelen die advies kan geven bij allerlei aandoeningen van zowel het brein als de darmen, zoals depressie, angst en overgewicht. Ook gaat de AI op zoek naar verbanden tussen die aandoeningen.

Lees meer over AI en onderzoek

Wat is het effect van bekkenfysiotherapie met elektrostimulatie?

Klik hier voor meer informatie en aanmelden
Verbeterde kwaliteit van leven na diepe hersenstimulatie parkinson

Diepe hersenstimulatie (DBS) van de subthalamische kern verbetert de kwaliteit van leven, en vermindert niet-motorische en motorische symptomen bij mensen met de ziekte van Parkinson in een gevorderd stadium.

Klik hier om meer te lezen over dit onderzoek naar DBS
Stress bij parkinson: mogelijke effecten van een mindfulness training

Onderzoekers van het Radboudumc in Nijmegen willen de effecten van kortdurige en langdurige stress op de ziekte van Parkinson in kaart brengen. De onderzoekers willen kijken of het volgen van een mindfulness training (Mindfulness based cognitive therapy; een behandeling die gericht is op de leefstijl) stress kan verminderen.

Lees hier meer over de effecten van mindfulness training
Wat u wilt weten over parkinson!

Meld u aan voor één van de onderstaande dagen:

• vrijdag 8 maart in Ulft
  • maandag 25 maart in Roermond
  • vrijdag 5 april in Dordrecht
  • maandag 22 april in Oostzaan

Klik hier voor meer informatie en aanmelden
ParkinsonNL Onderzoekscall 2024 is open

Goed nieuws! ParkinsonNL stelt een subsidieoproep open voor onderzoeksprojecten die bijdragen aan het remmen, stoppen en uiteindelijk kunnen genezen van parkinson(ismen).
Er is in totaal tussen de €600.000 - €800.000 beschikbaar, met een maximaal budget van € 200.000 per aanvraag en een maximale looptijd van 3 jaar.

Kijk hier voor meer informatie
Hartelijk dank voor uw lidmaatschap!

Door uw bijdrage worden activiteiten voor mensen met de ziekte van Parkinson(ismen) mogelijk gemaakt. Hoe meer leden onze vereniging heeft, hoe groter onze slagkracht is op het gebied van belangenbehartiging, informatievoorziening en het regelen van ontmoetingen met gelijkgestemden.

Samen staan we sterker!
Breng een Lid-Maat-schap aan en draag hiermee een steentje bij!
Ja, ik help mee en maak een Lid-Maatje aan voor € 25,- per jaar!

Banner campagne drukwerk zonder lpnw

Meld uw naaste aan als Lid-Maatje

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.