Nieuwsflits Parkinson Cafés
Kwartaal 4 - 2023
Tijd voor koffie!

Geachte heer Vonk,

In de laatste nieuwsflits van 2023 staan we stil bij het vele werk dat we samen het afgelopen jaar hebben verzet, blikken we terug op de provincievergaderingen en lezen we over de QR code en de speciale Kerst attentie.
Verder natuurlijk veel nieuws, informatie en tips om uw bezoekers op weg te helpen in het aanbod van de Parkinson Vereniging.

Veel leesplezier!

Klik hier om uw input voor de nieuwsbrief aan te leveren
Bedankt, jullie zijn goud!

Vandaag is het 'Nationale Vrijwilligersdag'. Voor ons een mooi moment om de vrijwilligers van Parkinson Cafés te bedanken voor hun enorme inzet voor mensen met Parkinson(ismen) en hun naasten.
Jullie maken de mooiste bijeenkomsten mogelijk! Bijeenkomsten met een gouden randje!
Dank je wel voor jullie enorme inzet!

Kerst attentie

We hebben dit jaar met zijn allen extra ons best gedaan! De begroting over 2023 liet tijdens de ALV zelfs een klein positief saldo zien. Daarom kunnen we onze vrijwilligers dit jaar nog een extraatje geven in de vorm van een 'Kerst attentie'!

Meer informatie hierover volgt volgende week.

Terugblik Provincievergaderingen

Wat waren het weer gezellige en leerzame dagen!
De afgelopen weken zijn de coördinatoren en penningmeesters van Parkinson Cafés in Nederland bij elkaar gekomen in de provincie om hun kennis te vergroten, ervaringen met elkaar te delen en naar huis te gaan met allerlei nieuwe informatie(materialen).

We stimuleren het delen van ervaringen en kennis ook graag buiten de provincievergaderingen in het community kanaal 'Vrijwilligers Parkinson Café'.
Hier kunt u 24/7 vragen stellen en/of kennis en ervaringen met elkaar delen. Wilt u weten welke programmering andere Parkinson Cafés aanbieden, welke sprekers goed zijn of hoe zij omgaan met bepaalde vragen van bezoekers? Stel uw vraag en deel uw ervaringen en kennis met elkaar in het community kanaal 'Vrijwilligers Parkinson Café'.
De community is te bezoeken via de Parkinson Vereniging app of via onze website.

Aanleveren uitnodigingen

We sturen graag op tijd de uitnodigingen van het Parkinson Café naar de leden.
Tussen Kerst en Oud en Nieuw is het verenigingsbureau gesloten.
Wilt u zo vriendelijk zijn om de uitnodigingen uiterlijk 1 week voor aanvang van de Kerstvakantie op te sturen naar het verenigingsbureau.

Klik hier om een uitnodiging te versturen
Heeft u al een QR?

Heeft  uw Parkinson Café al een QR-code?
Heel gemakkelijk! Want bezoekers hoeven geen contant geld meer mee te nemen en u heeft geen gedoe meer met losse muntjes. Ook als mensen een donatie willen doen aan het Parkinson Café kan dat via de QR-code!

Binnenkort ontvangen de penningmeesters een uitgebreide uitleg over de mogelijkheden.

Vraag hier uw QR-code aan
Simpled Card

Zoals gezegd, houden we het graag simpel. Voor de financiele administratie van het Parkinson Café team en haar medewerkers die namens het Parkinson Café kosten maken stimuleren we het gebruik van de Simpled Card. De Simpled Card betaalkaart en app is gebruiksvriendelijk. Installeer de SimpledCard app op uw mobiele telefoon of tablet en krijg direct toegang tot alle transactiegeschiedenis. Betalen en declaraties indienen kan hierdoor snel en gemakkelijk.

Heeft u nog vragen over het gebruik van de Simpled Card? Neem contact op met: Martina@parkinson-vereniging.nl

Video Simpled Card in 1 minuut
Tweede editie van de NN Egmond Heroes Run

De NN Egmond Heroes Run is een unieke loop bedoeld voor mensen met een beperking of chronische aandoening. Het maakt niet uit of je in een rolstoel zit, met een prothese loopt, slechtziend bent, psychologische uitdagingen hebt of iets anders. Iedereen is welkom en verdient de kans om mee te doen aan dit sportevenement.

Alle praktische informatie op een rijtje:

• Er zijn twee mogelijke afstanden, 1,8 km en 3 km, waar de deelnemers een uur over mogen doen.
  • Deelnemers kunnen alleen rennen of samen met een buddy
  • Het startnummer en t-shirt ontvangen de deelnemers thuis.
  • De run start net na de kwart marathonlopers op het Urban Parcours door de winkelstraat.
  • Mogelijkheid voor speciaal vervoer vanaf Alkmaar naar de start
  • Bij de finish ontvangt iedereen een medaille.
  • Deelname aan de run is geheel gratis.

Inschrijven voor de NN Egmond Heroes Run 2024 kan hier
Hoort zegt het voort!

Informatie om te melden in het Parkinson Café of in uw Parkinson Café Nieuwsbrief:

In 2024 starten weer allemaal nieuwe trainingen en cursusssen.

Klik hier voor het actuele aanbod
NUSHU smart schoen in uw café?

Beste allemaal,

Mijn naam is Chinouk van Nijen en ik werk voor Magnes, een start-up uit Zwitserland. Wij hebben de NUSHU smart schoen ontwikkeld, een schoen met geavanceerde sensoren en AI algoritme. Onze technologie kan gait events detecteren in real time en vibrotactile feedback geven aan patiënten. Dit kan gebruikt worden voor cueing, bevestigen van een juiste stap of het waarschuwen van patiënten om vallen tegen te gaan. We hebben al zeer goede resultaten gezien bij Parkinson patiënten op het verbeteren van looppatroon en freezing tegen te gaan, wat zorgt dat zij weer meer uit het dagelijks leven kunnen halen.

Graag zou ik onze schoen willen introduceren aan de leden van het Parkinson Café en ze de kans geven de schoen uit te proberen. Ik zou op 22, 27 of 28 December langs kunnen komen hiervoor.
Ik hoor graag of er interesse is.

Met vriendelijke groet,

Chinouk van Nijen

chinoukvn@magnes.ch

Klik hier voor meer informatie over Magnes NUSHU
Steun de kalenderactie van Ton van der Poel voor het Goede Doel

Ton van der Poel is sinds de diagnose Parkinson blijven tekenen. Deze mooie hobby ervaart hij als zeer gunstig, want hij heeft gemerkt dat hij hierdoor minder trilt en zich goed kan concentreren.
Inmiddels heeft hij een hele serie tekeningen gemaakt. Deze tekeningen zijn inmiddels vastgelegd in een mooie jaarkalender 2024 en een verjaardagskalender.

Deze bijzondere kalenders kunt u kopen voor maar €15,- waarvan €5,- euro bestemd is voor het goede doel; ParkinsonNL.

Bekijk hier de voorkant van de Jaarkalender 2024

Bekijk hier de voorkant van de Verjaardagskalender

Koop hier de kalender 2024
cafe@parkinson-vereniging.nl

Nog maar één e-mailadres voor al uw vragen over het Parkinson Café. Het e-mailadres cafe@parkinson-vereniging.nl is er niet alleen voor al uw vragen, maar ook voor de verzending van uw uitnodigingen en nieuwsbrieven.

Mailen naar cafe@parkinson-vereniging.nl
Maak uw bezoekers lid!

De Parkinson Cafés zijn een initiatief van de Parkinson Vereniging.
Met het lidmaatschap worden activiteiten voor mensen met de ziekte van Parkinson(ismen) mogelijk gemaakt.

Samen staan we sterker!
Breng een nieuw lid aan en draag hiermee een steentje bij!
Ja, ik help mee en maak een medebezoeker van het Parkinson Café ook lid voor € 3,50 per maand!
Banner campagne drukwerk zonder lpnw

Meld nu direct een nieuw lid aan

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.