Nieuwsflits 14 mei 2020

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u over de laatste aanpassingen in de maatregelen om de verspreiding van corona tegen te gaan. Ook leest u over het jaarverslag en de jaarrekening van 2019. Graag brengen we u daarnaast op de hoogte van de stand van zaken met betrekking tot gewasbeschermingsmiddelen en parkinson en de nieuwe kwaliteitsstandaard Atypische parkinsonismen. Tevens leest u een oproep van BNNVARA die een twintiger met parkinson zoekt voor deelname aan een televisieprogramma. Tot slot zijn we benieuwd hoe u denkt over het mogelijk hervatten van bijeenkomsten na 1 september

Veel leesplezier!

Update coronamaatregelen

Woensdag 6 mei heeft minister De Jonge bekend gemaakt dat er een gefaseerde en gecontroleerde versoepeling van de bezoekregeling voor verpleeghuizen komt. In eerste instantie kan vanaf 11 mei bezoek weer beperkt toegelaten worden op 25 locaties. ActiZ, Alzheimer Nederland, LOC, NIP, V&VN, Verenso en Zorgthuisnl hebben een handreiking gemaakt om binnen zorgorganisaties afspraken te maken hoe dit te organiseren.

Lees alle updates over de coronacrisis in ons dossier
Algemene Ledenvergadering, jaarverslag 2019 en jaarrekening 2019

Als gevolg van de coronacrisis kan de beoogde voorjaars Algemene Ledenvergadering waarin de jaarrekening en het jaarverslag van 2019 zouden worden besproken geen doorgang vinden. Het bestuur onderzoekt de mogelijkheid voor een digitale ledenvergadering, in tegenstelling van wat u in de komende uitgave van Parkinson Magazine leest. Nadere informatie hierover volgt zo spoedig mogelijk. Het jaarverslag 2019 en de jaarrekening worden in de loop van mei op de website geplaatst.

Update dossier parkinson en pesticiden

Op 18 en 19 mei 2020 wordt er in Europa weer gesproken over gewasbeschermingsmiddelen. Het is realistisch om te veronderstellen dat er dan wordt gesproken over het voorstel van de Europese commissie om de toelating van het fungicide Mancozeb niet te vernieuwen.

Lees meer in het dossier 'parkinson en pesticiden'
Kwaliteitsstandaard atypische parkinsonismen is gereed

De afgelopen jaren heeft de Parkinson Vereniging gewerkt aan de totstandkoming van de 'Kwaliteitsstandaard atypische parkinsonismen'. Dit onder projectleiding van de Vereniging voor Samenwerkende Ouder- en Patiëntenorganisaties (VSOP) voor zeldzame en genetische aandoeningen. Vertegenwoordigers van alle beroepsgroepen die betrokken zijn bij de zorg voor mensen met atypische parkinsonismen hebben hieraan meegewerkt.

Lees hier meer over de nieuwe kwaliteitsstandaard
Komt u naar bijeenkomsten als het weer kan?

Door de coronacrisis is het momenteel helaas niet mogelijk om bijeenkomsten te organiseren voor de Parkinson Cafés en de Parkinson Academie. De Parkinson Vereniging heeft besloten om in ieder geval tot 1 september geen bijeenkomsten te houden.

Natuurlijk hopen we dat de omstandigheden na 1 september zo zijn dat we u weer kunnen ontvangen voor cafébijeenkomsten, cursussen, workshops en landelijke dagen. Graag zouden we van u horen of u, als dit weer mogelijk is, ook inderdaad weer van plan bent om te komen.

Laat ons weten of u wel of niet komt als het weer mag
Twintiger met parkinson gezocht!

BNNVARA wil in het 20ste seizoen van het televisieprogramma 'Je zal het maar hebben' een uitzending maken waarin aandacht wordt geschonken aan parkinson. En dan in het bijzonder aan het feit dat ook jonge mensen deze diagnose kunnen krijgen. De redactie wil graag in contact komen met iemand met parkinson tussen 20 en 30 jaar die hieraan zou willen meewerken.

Herken je jezelf hierin en lijkt het je leuk om eventueel mee te doen? Laat het me dan weten: nynke@parkinson-vereniging.nl. Een mooie kans om aandacht te krijgen voor de vele gezichten van parkinson!

Lees meer over dit televisieprogramma

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.