Nieuwsflits 19 mei 2022

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u meer over de volgende onderwerpen:

• Geplande workshops 'Parkinson en de naasten'
  • Een update over de wachtlijsten voor DBS
  • Het jaarlijkse symposium van de vereniging
  • Oproep voor deelname aan onderzoek 'Vrouw & parkinson'
  • Een vragenlijst van Patiëntenfederatie Nederland
  • Een studie naar het nemen van financiële beslissingen
  • ParkinsonNL: € 500.000 voor parkinson-onderzoek

Veel leesplezier!

Mail

Workshop 'Parkinson en de naasten' in Zwolle en Steenwijk

Parkinson of een parkinsonisme heeft u niet alleen. Ook voor een partner, familie, vrienden en de directe omgeving verandert er van alles. Hoe gaat u daarmee om? En hoe bewaart u het evenwicht tussen zorgen voor uw naaste en zorgen voor uzelf? Deze workshop helpt u verder. Er zijn twee workshops gepland waarvoor u zich nog kunt aanmelden:

Logo Parkinson_ACADEMIE_RGB

DBS-operaties en wachttijden

In de online community voor leden van de Parkinson Vereniging heerst onzekerheid over de wachttijden voor een Deep Brain Stimulation behandeling (DBS). De Parkinson Vereniging deed navraag en raadpleegde de overzichten van wachttijden op de websites van de zeven centra die deze behandeling uitvoeren.

Lees hier over de actuele wachttijden
Symposium Parkinson Vereniging 2022

Op 9 juli aanstaande organiseert de Parkinson Vereniging weer haar jaarlijkse symposium. De rode draad gedurende de dag is ‘Samen vooruit’. Samenwerking is hard nodig om parkinson(isme) de wereld uit te helpen maar ‘Samen vooruit’ gaat ook over samen met uw mantelzorger of naasten. We bieden een veelzijdig en informatief programma met onderwerpen die raken en veel ruimte voor ontmoeting.

Meld u aan voor het symposium
Oproep aan alle VROUWEN tussen de 21 en 60 jaar in Nederland die leven met de ziekte van Parkinson.

Doe mee aan het vragenlijstonderzoek naar vrouw-specifieke problemen, waaronder de invloed van hormonale schommelingen (menstruatie, zwangerschap en de overgang) op de ziekte van Parkinson.

Meld u aan als deelnemer
Gezocht: deelnemers voor onderzoek naar het nemen van financiële beslissingen

Het nemen van financiële beslissingen, zoals tijdens het doen van boodschappen of het sparen voor uw pensioen, is van groot belang in het dagelijks leven. Het nemen van beslissingen is een complex proces en voor sommige mensen kan het nemen van financiële beslissingen lastiger zijn dan voor anderen. Voor dit onderzoek worden deelnemers gezocht.

Lees meer over deelname aan deze studie
Oproep deelname online vragenlijst: Heeft u meerdere (chronische) aandoeningen?

Bekend is dat het hebben van meerdere (chronische) aandoeningen, multimorbiditeit of comorbiditeit genoemd, de komende jaren fors gaat toenemen. Uw hulp voor deze online vragenlijst van Patiëntenfederatie Nederland wordt zeer gewaardeerd.

Lees meer en ga naar de vragenlijst
Eerste Fonds op Naam voor ParkinsonNL: 500.000 euro voor onderzoek naar behandeling tegen parkinson

ParkinsonNL ontvangt een bedrag van 500.000 euro. Dit bedrag komt ten goede aan onderzoek Slow-SPEED: ‘Slowing Parinson’s early through exercise dosage’ van prof. dr. Bas Bloem en dr. Sirwan Darweesh van het Radboudumc. Het is het eerste grootschalige onderzoek in de wereld naar een potentieel ziektevertragende behandeling in de prodromale fase van parkinson, de fase waarin mensen geen of nog maar heel weinig ziekteverschijnselen hebben en wanneer de ziekte nog niet vergevorderd is.

ParkinsonNL-logo-B-magenta

Lees hier het volledige bericht

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.