Nieuwsflits Parkinson Café kwartaal 4 - 2021

Geachte heer Vonk,

In de vierde nieuwsflits van 2021 leest u over de tv uitzending 'De muziek gaat door'.
Ook bieden we u in deze nieuwsflits informatie over de Parkinson Smartwatch en de presentatie van de Werkgroep Aanvullende Therapieën.
Tot slot nog overig nieuws, informatie en tips om uw bezoekers op weg te helpen in het aanbod van de Parkinson Vereniging.

Veel leesplezier!

'De muziek gaat door': Kijk de muzikale liveshow over de ziekte van Parkinson terug

Op zondag 26 september werd 'De muziek gaat door' uitgezonden op SBS6: een muzikaal eerbetoon aan twee van de meest gevierde zangers uit de Nederlandse muziekgeschiedenis, Rob de Nijs en Ernst Daniël Smid. Beide zangers hebben de ziekte van Parkinson. Het was een bijzondere liveshow over de impact van parkinson, de kracht van muziek en waarom juist nú het moment is om alles op alles zetten en samen de snelst groeiende hersenziekte ter wereld te stoppen.

WAT? In het Parkinson Café?

De werkgroep aanvullende therapieën (WAT) houdt zich binnen de PV bezig met informatie vergaren en delen over aanvullende therapieën en de ervaringen daarmee. We doen dit op de website (https://www.parkinson-vereniging.nl/parkinson/behandelingen/aanvullende-therapieen), luisteren mee in de online community en kunnen nu ook in het echt (of online) langskomen op een bijeenkomst van uw Parkinson Café.

Een lid van de werkgroep vertelt dan iets over de WAT, mogelijk zijn/haar persoonlijke ervaringen, en gaat dieper op een speciaal onderwerp in.

Dit neemt 3 kwartier in beslag met daarna ruimte voor vragen en informatie-uitwisseling.

Bent u geïnteresseerd om de WAT uit te nodigen op een van uw bijeenkomsten, laat het ons dat dan even weten. Ook graag over de gewenste datum en locatie.

Wellicht wilt u in de bijeenkomst focussen op bepaalde onderwerpen? Laat dat dan ook weten zodat we dat kunnen organiseren. Leuk om dit avontuur met de Parkinson Cafés aan te gaan.

Interesse?
Laat het ons horen. En stuur een e-mail naar jobien@parkinson-vereniging.nl

Lees meer over de WAT
Hogenood!

Stelt u zich eens voor dat u winkelt, fietst, of met de auto rijdt in een vreemde omgeving en u moet plotseling naar het toilet. Waar kunt u dan naar toe voor het dichtstbijzijnde en schone toilet? HogeNood is dé applicatie voor op uw mobiele telefoon waarmee u het dichtstbijzijnde openbare toilet of semi-openbare toilet kunt vinden.

Altijd handig om bij de hand te hebben.

Lees meer over de Hogenood app
Parkinson Smartwatch de digitale oplossing

Parkinson Smartwatch is een digitale oplossing die u, bij wisselende klachten in de loop van de dag, meer goede uren kan bieden. Met de combinatie van een handig digitaal dagboek, accelerometrie en medicatiereminders op een smartwatch kunt u uw behandelaar een beter beeld geven van het beloop van klachten over de dag.  Door de nauwkeurige informatie is gerichte aanpassing van de medicatie mogelijk, waardoor overbeweeglijkheid en ‘off’-perioden afnemen. Het is een gecertificeerd ‘medical device’.

Parkinson Smartwatch biedt aan om een presentatie te geven in het Parkinson Café, waarbij u ook meer inzicht krijgt in de oorzaak van schommelingen (responsfluctuaties) en mogelijkheden om die te behandelen. Parkinson Smartwatch is benieuwd naar uw suggesties om deze oplossing verder te ontwikkelen.

Voor het maken van een afspraak voor een presentatie of andere vragen kunt u een e-mail sturen aan info@parkinsonsmartwatch.com

Klik hier voor uitgebreide informatie
Tworby bouwt uw fiets om tot driewieler

Recent is Tworby een samenwerking aangegaan met de Parkinson Vereniging en stonden ze in het magazine. De Tworby is een ombouwset die het mogelijk maakt om iedere (elektrische) fiets om te bouwen tot een stabiele driewieler. Het doel van Tworby is om mensen zo lang mogelijk in beweging te houden met behoud van hun eigen fiets.
Mede door de samenwerking hebben ze al veel mensen met Parkinson en Parkinsonisme kunnen helpen om ze langer mobiel te houden en ze de vrijheid gegeven om zelfstandig in beweging te blijven.

Mocht u nog opzoek zijn naar een interessant onderwerp of product voor een van de bijeenkomsten, dan horen zij dat graag en kijken ze mee naar de mogelijkheden.
Ze kunnen langskomen met enkele demo modellen voor een uitleg en/of een demonstratie.

Lees meer over Tworby
Niet meer morsen!

De SASSCup is een nieuwe beker voor trillende handen. Niet meer morsen en stijlvol drinken met een SASSCup. Wij komen graag langs bij de Parkinson Cafés om de SASSCup te laten zien, en er samen een drankje mee te doen.
Neem contact met ons op via https://sasscup.nl/contact/, dan maken we een afspraak!

Lees meer over de SASSCup
Muziek en Parkinson

DUO CARMEN: Muziek en Parkinson

Het DUO CARMEN is een muzikaal duo dat veel optredens doet in de zorgsector. Ze deden ook meerdere malen optredens voor de Alzheimer Cafés in Noord- en Zuid-Holland.

Maurits heeft zelf de Ziekte van Parkinson en gebruikt medicatie sinds 2012. Hij haalt veel plezier uit het muziek maken.

Misschien vindt u het leuk om het DUO CARMEN eens te boeken voor uw Parkinson Café? Ze laten zien hoe muziek maken en Parkinson heel goed samen gaat. Muziek maken en ervan genieten (ook door dans).

Op de website, zie hierboven, vindt u meer informatie o.a. over het genre en de kosten. Voor de Parkinson Cafés hanteren ze een speciaal tarief van €180,- ipv €220,-.

Meer informatie is te krijgen bij:
Caroline en Maurits
Tel.: 06-47913735
Camplaan 38
2101GX Heemstede

Lees meer over Duo Carmen
Save the date: Algemene Ledenvergadering op 20 november

De Algemene Ledenvergadering vindt dit najaar plaats op zaterdag 20 november. Op de agenda van deze vergadering staan de besluitvorming over het jaarplan 2022, de begroting 2022 en de stemming over een kandidaat bestuurslid voor de rol van penningmeester. De ledenvergadering vindt plaats in Amersfoort en is in verband met de coronamaatregelen voor een beperkt aantal leden live te bezoeken, maar daarnaast ook online bij te wonen.

Houd de website in de gaten voor nadere informatie over aanmelding, locatie, tijd en de volledige agenda en vergaderstukken!

Hoort zegt het voort!

Informatie om te melden in het Parkinson Café of in uw Parkinson Café Nieuwsbrief:

De Parkinson Academie heeft momenteel weer diverse online cursussen en bijeenkomsten waaraan u of uw naasten deel kunnen nemen. Benieuwd naar het actuele aanbod?

Kijk hier voor het aanbod van de Parkinson Academie

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.