Nieuwsflits 11 april 2024

Geachte heer Vonk,

In deze speciale 'Wereld Parkinson Dag Nieuwsflits'
leest u het volgende:

• Symposium Wereld Parkinson Dag 2024!
  • Lancering parkinson leefstijl keuzehulp
  • Vibrato, een leven met parkinson
  • Vragenlijst over het beloop en de belasting van bijwerkingen
  • Teledoc: Samen alleen
  • Radboudumc Parkinson Symposium
  • ParkinsonTV op 11 april
  • Kom in beweging voor meer onderzoek

MailBlijf ook op de hoogte via onze website en sociale media!

Symposium Wereld Parkinson Dag 2024!

A.s. zaterdag 13 april is het dan eindelijk zover en gaat het ledensymposium 'Goede Zorg, Mijn Zorg' van start in Nieuwegein.
Naast ontmoeting, muziek en gezellig samenzijn, zal er ook veel actuele kennis over de ziekte van Parkinson gedeeld worden. Experts schetsen het laatste nieuws over de Parkinsonzorg in Nederland.

Bekijk hier het programma
Lancering parkinson leefstijl keuzehulp

Op Wereld Parkinson Dag 11 april wordt de Parkinson leefstijl keuzehulp gelanceerd. Deze keuzehulp is er speciaal voor mensen met parkinson(isme). De keuzehulp biedt informatie over hoe een gezonde leefstijl kan bijdragen aan kwaliteit van leven. Ook helpt de keuzehulp om een plan op te stellen dat bij u past om uw leefstijl aan te passen, en wat u daarbij nodig heeft.

Lees meer over de keuzehulp en meld uzelf aan
Vibrato, een leven met parkinson

Yolanda was jarenlang een gedreven jeugdrechter tot de hersenziekte parkinson het haar onmogelijk maakte te blijven werken en ze op 55 met pensioen moest. Sindsdien zoekt ze met vallen en opstaan haar weg om met de ziekte om te gaan.  Haar grote droom is om ooit zelf een orkest te dirigeren. In de documentaire 'Vibrato, leven met parkinson' volgen Phara de Aguirre en regisseur Joeri Vlekken Yolanda tijdens haar dagelijkse leven en bij de voorbereidingen van het concert.

Deze documentaire wordt op 11 april herhaald op VRT 1 om 22.30 uur.

Lees meer en ga naar VRT1
Vragenlijst over het beloop en de belasting van bijwerkingen

Mensen worden steeds meer gevraagd om mee te denken over hun medicatie, maar soms sluit de informatie die u krijgt niet goed aan bij wat u eigenlijk zou willen weten. U wilt misschien weten welke bijwerkingen er zijn van de medicijnen die u gebruikt. Maar bijvoorbeeld ook hoe lang u last kunt hebben van bijwerkingen.

Ga naar de vragenlijst
Teledoc ‘Samen alleen’ donderdag 11 april, Wereld Parkinson Dag, op NPO 2

Donderdag 11 april, Wereld Parkinson Dag, om 22.20 uur bij KRO-NCRV op NPO 2: de Teledoc Samen alleen van en met Carmen Cobos en Kees Rijninks. De relatie van het filmechtpaar komt steeds meer onder druk te staan als de situatie van Kees, die lijdt aan de ziekte van Parkinson, uitzichtloos lijkt. Heeft een leven zonder perspectief dan nog zin? Een bijna onmenselijk, duivels dilemma dient zich aan.

Lees meer en bekijk de trailer
Komt u ook naar het Radboudumc Parkinson Symposium op vrijdag 17 mei?

Bent u benieuwd naar onderzoeksresultaten en wat deelname aan één van de onderzoeken van het Radboudumc inhoudt? Kom dan naar het jaarlijks Radboudumc Parkinson Symposium!

Lees meer en meld u aan
ParkinsonTV op 11 april

Zorg voor iedereen, dat is het thema van Wereld Parkinson Dag 2024. In de uitzending van ParkinsonTV op 11 april wordt aan diverse ervaringsdeskundigen de vraag gesteld: wat betekent goede parkinsonzorg voor jou? En aan zorgverleners wordt gevraagd: hoe zorg jij ervoor dat jouw zorg voor iedereen is? Bekijk de uitzending live om 16.00 uur: parkinsontv.nl. Later terugkijken kan natuurlijk ook.

Ga naar ParkinsonTV
Kom in beweging voor meer onderzoek

ParkinsonNL wil met haar campagne iedereen uitdagen om op zijn/haar manier een bijdrage te leveren aan meer onderzoek. Dat kan door een donatie maar bijvoorbeeld ook door zelf deel te nemen aan onderzoek!  Want door mensen met parkinson(isme) te betrekken bij onderzoek behalen we maximale impact op die thema’s die er bij hen toe doen. Zo zoekt de STEPWISE studie nog deelnemers met als doel mensen met de ziekte van Parkinson meer in beweging te krijgen met behulp van een motiverende app op de mobiele telefoon. Kijk hoe u kunt bijdragen.

Ik wil bijdragen
Hartelijk dank voor uw lidmaatschap!

Door uw bijdrage worden activiteiten voor mensen met de ziekte van Parkinson(ismen) mogelijk gemaakt. Hoe meer leden onze vereniging heeft, hoe groter onze slagkracht is op het gebied van belangenbehartiging, informatievoorziening en het regelen van ontmoetingen met gelijkgestemden.

Samen staan we sterker!
Breng een Lid-Maat-schap aan en draag hiermee een steentje bij!
Ja, ik help mee en maak een Lid-Maatje aan voor € 25,- per jaar!

Banner campagne drukwerk zonder lpnw

Meld uw naaste aan als Lid-Maatje

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.