Nieuwsflits 14 juli 2023

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u meer over de volgende onderwerpen:

• Belangengroepen hekelen goedkeuring glyfosaat
  • Onderzoek: het zelfbeeld van vrouwen met parkinson.
  • Onderzoek: het ontstaan van visuele hallucinaties bij parkinson
  • Cannabis beetje schadelijk
  • Steun het werk van ParkinsonNL

Veel leesplezier!Mail

Belangengroepen hekelen goedkeuring bestrijdingsmiddel glyfosaat

Verschillende belangengroepen zijn niet blij met de goedkeuring van het bestrijdingsmiddel glyfosaat door de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA). Die bracht gisteren een positief advies uit over goedkeuring van het veelgebruikte bestrijdingsmiddel. Dit advies is een gevaarlijke stap in de verkeerde richting vinden Natuur & Milieu, de Parkinson Vereniging en de FNV. Glyfosaat kan schade veroorzaken aan de ontwikkeling van hersenen en zenuwen en de biodiversiteit schaden. Dit erkent de EFSA zelf ook.

Lees hier het volledige persbericht
Onderzoek: het zelfbeeld van vrouwen met parkinson

Er is grote behoefte aan kennis over hoe het beloop van de ziekte van Parkinson bij vrouwen is en wat parkinson doet bij vrouwen gedurende hun hormonale levenscyclus. De Werkgroep Wetenschapsnieuws bespreekt een wetenschappelijke publicatie over dit onderwerp.

Klik hier om de hele publicatie te lezen
Onderzoek: het ontstaan van visuele hallucinaties bij parkinson

Men spreekt van visuele hallucinaties als iemand dingen ziet die er niet zijn. Hoe hallucinaties precies ontstaan is niet goed bekend, ondanks veel onderzoek. Een recente studie heeft laten zien dat hallucinaties bij de ziekte van Parkinson gepaard gaan met veranderingen in bepaalde verbindingen in de hersenen.

Lees meer over visuele hallucinaties
Cannabis beetje schadelijk

Cannabis of marijuana staat vooral bekend als (betrekkelijk onschuldige) drug, populair voor recreationeel gebruik om ‘high’ of ‘stoned’ van te worden. Een groep onderzoekers uit het Amerikaanse Colorado heeft zich recentelijk gebogen over de vraag of het gebruik van cannabis veilig is voor mensen met parkinson.

Lees meer over cannabis
Steun het werk van ParkinsonNL

Parkinson stoppen begint nu. Met baanbrekend wetenschappelijk onderzoek en innovaties. Zodat ieder mens met parkinson(isme) en zijn naasten zo goed mogelijk kunnen leven. Het ultieme doel: een wereld zonder parkinson. Daar staat ParkinsonNL voor. Kijk op welke manier u kunt bijdragen.

Help mee!

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.