Nieuwsflits 4 april 2024

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u het volgende:

• Symposium WPD 2024: De laatste kaarten!
  • Teledoc: Samen alleen
  • Het CHDR doet onderzoek naar veranderingen in het GBA1 gen bij de ziekte van Parkinson
  • Vragenlijst over patiëntveiligheid in de zorg
  • Stoelgangstransplantatie biedt hoop voor de ziekte van Parkinson
  • Nieuwe campagne ParkinsonNL

MailBlijf ook op de hoogte via onze website en sociale media!

Symposium WPD 2024: De laatste kaarten!

Koop nu de allerlaatste kaarten voor het Wereld Parkinson Dag symposium op zaterdag 13 april a.s.!
Wees er nog snel bij, want de inschrijving stopt zondagavond om 21:00 uur.
Dit is jouw laatste kans om dit veelzijdige Parkinsonevenement mee te maken!

Klik hier om u nog snel aan te melden voor WPD
Teledoc ‘Samen alleen’ donderdag 11 april, Wereld Parkinson Dag, op NPO 2

Donderdag 11 april, Wereld Parkinson Dag, om 22.20 uur bij KRO-NCRV op NPO 2: de Teledoc Samen alleen van en met Carmen Cobos en Kees Rijninks. De relatie van het filmechtpaar komt steeds meer onder druk te staan als de situatie van Kees, die lijdt aan de ziekte van Parkinson, uitzichtloos lijkt. Heeft een leven zonder perspectief dan nog zin? Een bijna onmenselijk, duivels dilemma dient zich aan.

Lees meer en bekijk de trailer

Een verandering in het GBA1 gen is de meest voorkomende risicofactor voor Parkinson. Het CHDR voert een genetisch screeningsonderzoek uit naar GBA1 ter voorbereiding op een nieuwe medicijnstudie.

Klik hier om mee te doen aan dit onderzoek
Vragenlijst over patiëntveiligheid in de zorg

De Patiëntenfederatie wil graag weten wat de ervaringen van mensen zijn die in de afgelopen 2 jaar in een ziekenhuis of kliniek zijn geweest voor onderzoek, behandeling en/of een (controle)afspraak. Hebben zij zich voldoende veilig gevoeld? En hoe was het contact met de zorgverlener(s)? Is er wel eens iets misgegaan, en hoe is dat opgelost?

Klik hier om de vragenlijst in te vullen
Stoelgangstransplantatie biedt hoop voor de ziekte van Parkinson

Een klinische studie van onderzoekers van de Universiteit Gent toont aan dat stoelgangstransplantatie van gezonde darmbacteriën de symptomen van de ziekte van Parkinson vermindert.

Lees het hele artikel over stoelgangtransplantatie
Nieuwe campagne ParkinsonNL

Afgelopen maandag startte de nieuwe campagne van ParkinsonNL: 'Sta vooral niet stil bij parkinson... maar kom in beweging tegen de snelstgroeiende hersenziekte ter wereld.' Dankzij onderzoek weten we dat voldoende bewegen en een gezonde leefstijl bijdragen aan het verminderen van bepaalde symptomen van parkinson.
Met deze campagne dagen wij iedereen uit om op zijn/haar manier in beweging te komen en bij te dragen aan parkinson onderzoek. Dit kan door het doen van een donatie, maar ook door bijvoorbeeld een actie te starten, mee te doen aan Stapril of je aan te melden voor een onderzoek. Kijk op hoe jij in beweging kunt komen!

Hartelijk dank voor uw lidmaatschap!

Door uw bijdrage worden activiteiten voor mensen met de ziekte van Parkinson(ismen) mogelijk gemaakt. Hoe meer leden onze vereniging heeft, hoe groter onze slagkracht is op het gebied van belangenbehartiging, informatievoorziening en het regelen van ontmoetingen met gelijkgestemden.

Samen staan we sterker!
Breng een Lid-Maat-schap aan en draag hiermee een steentje bij!
Ja, ik help mee en maak een Lid-Maatje aan voor € 25,- per jaar!

Banner campagne drukwerk zonder lpnw

Meld uw naaste aan als Lid-Maatje

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.