Nieuwsflits Parkinson Cafés
Kwartaal 4 - 2022
Tijd voor koffie!

Geachte heer Vonk,

In de laatste nieuwsflits van 2022 staan we stil bij het vele werk dat we samen het afgelopen jaar hebben verzet, lezen we over de Simpled Card, de COI-PD studie, het e-mailadres cafe@parkinson-vereniging.nl en de verkorte versie van de Parkinson Café Richtlijn.
Verder natuurlijk nieuws, informatie en tips om uw bezoekers op weg te helpen in het aanbod van de Parkinson Vereniging.

Veel leesplezier!

Klik hier om uw input voor de nieuwsbrief aan te leveren
We zijn beretrots op jullie!

Vandaag op nationale vrijwilligersdag staan we stil bij het vele werk dat de Parkinson Café vrijwilligers dit jaar verzet hebben voor mensen met Parkinson(ismen) en hun naasten.
Wat een mooie bijeenkomsten zijn er dit jaar georganiseerd, gezellige uitstapjes gemaakt, beweegactiviteiten gehouden, informatieve nieuwsbrieven verstuurd kortom te veel om op te noemen.
We zijn beretrots op onze vrijwilligers, die dit iedere keer weer allemaal mogelijk maken! Dank je wel voor jullie enorme inzet!

Hoera, de verkorte versie van de richtlijn is beschikbaar!

Het had even wat voeten in de aarde om de richtlijn voor Parkinson Cafés te herschrijven tot een korte en overzichtelijke richtlijn, maar hij is nu af en beschikbaar via de website. Nieuwsgierig? Bekijk 'm op onze website.

cafe@parkinson-vereniging.nl

Nog maar 1 e-mailadres voor al uw vragen over het Parkinson Café. Het e-mailadres cafe@parkinson-vereniging.nl is er niet alleen voor al uw vragen, maar ook voor de verzending van uw uitnodigingen en nieuwsbrieven.

Mailen naar cafe@parkinson-vereniging.nl
Aanleveren informatie voor uitnodigingen

We sturen graag op tijd de uitnodigingen van het Parkinson Café naar de leden. Daarvoor plannen we graag de binnengekomen uitnodigingen op datum.
Wilt u zo vriendelijk zijn om de uitnodigingen uiterlijk 3 weken voor aanvang van de bijeenkomst op te sturen naar het verenigingsbureau, zodat wij deze ook tijdig kunnen versturen naar de leden en we geen reminders hoeven te versturen.

Ps. Tussen Kerst en Oud en Nieuw is het verenigingsbureau gesloten. Lever de uitnodigingen voor begin januari het liefst voor de Kerstvakantie aan.

Klik hier om een uitnodiging te versturen
Aanpassing financieel beleid Parkinson Cafés

Op de ALV van 26 november is besloten dat Parkinson Cafés vanaf 1 januari 2023 per bijeenkomst een subsidie van € 75,- kunnen aanvragen. Dit geldt ook voor Parkinson Cafés die meer dan € 1.500,- op hun rekening hebben staan. We hopen dat Parkinson Café teams zich hierdoor gesteund voelen en dat dit stimuleert om ook lokaal fondsen te gaan werven.

Presentatie 'De Parkinson Pandemie'

Wilt u in het Parkinson Café ook een boeiende presentatie krijgen over het boek ´De Parkinsonpandemie, een recept voor actie´ van de neurologen Bas Bloem en Jorrit Hof?

Frank Schopman van Parkinson Café Almere heeft in de Parkinson Cafés van Amersfoort, Laren en Almere al enthousiaste reacties gekregen op zijn presentatie en dit brengt hem ertoe deze presentatie nog wat vaker te geven in Parkinson cafés in Nederland.
Als oud-leraar vindt hij dit heerlijk om te doen.

De wetenswaardigheden van het boek vertelt Frank hoofdzakelijk aan de hand van foto´s. Dia´s met tekst zijn ver in de minderheid. Zo is de informatie goed behapbaar en blijft het boeiend.
De inhoud is als volgt:

• Voorstelrondje via sport,
  • Groei van parkinson,
  • Oorzaken van parkinson,
  • Divers begin van parkinson,
  • Hoofdkenmerken van parkinson,
  • Preventie en actie,
  • Toegift Levodopa.

De interactieve presentatie kan naar wens 40 à 90 minuten duren. Daarna kunnen vragen gesteld worden en heeft hij ook een bijzondere vraag aan het publiek.

Nieuwsgierig geworden? Of heb je nog vragen? Bel of mail Frank Schopman (frank.schopman@hotmail.com) of tel.
06- 42 87 71 85.

Vragenlijst voor COI-PD studie: cost-of-illness in Parkinson’s Disease

Graag willen wij u informeren over de COI-PD studie. Dit staat voor cost-of-illness in Parkinson’s Disease, of in het Nederlands: kosten van de ziekte van Parkinson. Dit onderzoek wordt uitgevoerd vanuit het Zuyderland medisch centrum en de universiteit van Maastricht.

Klik hier om meer te weten over deze studie
Simpled Card

Zoals gezegd, houden we het graag simpel. Voor de financiele administratie van het Parkinson Café team en haar medewerkers die namens het Parkinson Café kosten maken stimuleren we het gebruik van de Simpled Card. De Simpled Card betaalkaart en app is gebruiksvriendelijk. Installeer de SimpledCard app op uw mobiele telefoon of tablet en krijg direct toegang tot alle transactiegeschiedenis. Betalen en declaraties indienen kan hierdoor snel en gemakkelijk.

Heeft u nog vragen over het gebruik van de Simpled Card? Neem contact op met: Martina@parkinson-vereniging.nl

Video Simpled Card in 1 minuut
Help elkaar!

Wilt u weten welke programmering andere Parkinson Cafés aanbieden, welke sprekers goed zijn of hoe zij omgaan met bepaalde vragen van bezoekers? Stel uw vraag in het 'Vrijwilligers Parkinson Café kanaal' in de community. De community is te bezoeken via de Parkinson Vereniging app of via onze website.

Klik hier om de pv-app te gebruiken
Hoort zegt het voort!

Informatie om te melden in het Parkinson Café of in uw Parkinson Café Nieuwsbrief:

Activiteitenaanbod van de Parkinson Academie:

Klik hier voor het actuele aanbod
Maak uw bezoekers lid!

De Parkinson Cafés zijn een initiatief van de Parkinson Vereniging.
Met uw lidmaatschap worden activiteiten voor mensen met de ziekte van Parkinson(ismen) mogelijk gemaakt.

Samen staan we sterker!
Breng een nieuw lid aan en draag hiermee een steentje bij!
Ja, ik help mee en maak een medebezoeker van het Parkinson Café ook lid voor € 3,50 per maand!
Logo-Parkinson_RGB

Meld nu direct een nieuw lid aan

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.