Nieuwsflits januari 2019

Geachte Parkinson Café Woerden,

Allereerst willen we u en uw naasten graag een voorspoedig nieuwjaar wensen!

In deze nieuwsflits leest u over verschillende herziene cursussen die van start gaan in het nieuwe jaar, over de Wmo/bijdrage die is veranderd, de contributiefactuur die u per e-mail ontvangt en twee nieuwe thema's die aan de Parkinson Vraagbaak zijn toegevoegd. Ook het melden van bijwerkingen na een medicijnwissel en de onderzoeksoproepen blijven actueel.

Veel leesplezier!

Eigen bijdrage Wmo

Vanaf 1 januari 2019 is de eigen bijdrage voor de gemeentelijke hulp, zorg en ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) veranderd. Dat betekent een eigen bijdrage van maximaal € 17,50 per 4 weken. Ieder(in) geeft antwoord op vragen die u hierover heeft.

Lees meer op de website van Ieder(in)
Parkinson Vraagbaak over ergotherapie en visuele stoornissen

Er zijn weer nieuwe thema's toegevoegd aan de Parkinson Vraagbaak van de Parkinson Op Maat-studie. In korte video's worden vragen beantwoord over ergotherapie en visuele stoornissen bij parkinson.

Ga naar de Parkinson Vraagbaak
Schrijf snel in voor de cursus ‘Parkinson? Houd je aandacht erbij!’

Merkt u of uw partner dat uw denken verandert? Dan bent u niet alleen, dit komt vaak voor bij mensen met de ziekte van Parkinson. U merkt wellicht dat het u meer moeite kost om zaken te plannen, beslissingen te nemen, of gesprekken te voeren. Dan is de cursus ‘Parkinson? Houd je aandacht erbij!’ iets voor u.

U leert daar om te gaan met de veranderingen die u tegenkomt.
De cursus is onlangs vernieuwd en sluit nu nog beter aan bij de uitdagingen die u tegenkomt. Dus ook als u de oude cursus ooit heeft gevolgd, is het zinvol om deel te nemen.

De cursus van 9 wekelijkse bijeenkomsten gaat in het nieuwe jaar van start op veel verschillende plaatsen in het land.

Kijk op onze website bij de agenda van de Parkinson Academie en u vindt de dichtstbijzijnde cursus. Ook inschrijven kan eenvoudig via de website of door te bellen naar de Parkinson Vereniging. De cursusgroepen worden niet groot, dus meld u snel aan om zeker te zijn van een plekje.

Ga nu naar de Parkinson Academie
Parkinson(isme) en de naasten

Partners, naasten en mantelzorgers van mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme hebben vaak dezelfde uitdagingen. Het blijkt prettig om met anderen te kunnen praten over de zaken waar je tegenaan loopt.

Hoe doen anderen dat? Wat helpt je en wat juist niet? Hoe kun je goed voor jezelf zorgen, terwijl de ander je zo nodig heeft? Dit soort vragen komen aan de orde in de workshop ‘Parkinson(ismen) en de naasten’. Er worden regelmatig nieuwe workshops aangekondigd, dus houd de website in de gaten.

U kunt zich nu aanmelden voor een workshop  in Alphen aan de Rijn op 3 april, of in  Breda op 13 maart.

Meld u nu aan voor een van deze workshops
Factuur contributie per e-mail

Leden die hun contributie niet via automatische incasso betalen en een (geldig) e-mailadres hebben opgegeven, ontvangen de jaarlijkse factuur voortaan per e-mail. Mocht u deze eind januari nog niet hebben ontvangen, neem dan contact op met het bureau van de Parkinson Vereniging via info@parkinson-vereniging.nl. In enkele gevallen vernemen wij van leden dat e-mails in de map met ongewenste e-mail/spam terechtkomen.

Blijf bijwerkingen na medicijnwissel melden

De leveringsproblemen van levodopa/carbidopa hebben er toe geleid dat een aantal mensen met de ziekte van Parkinson noodgedwongen is overgestapt naar een ander merk medicatie of zelfs een ander medicijn (levodopa/benserazide). Bij de Parkinson Vereniging zijn meldingen binnengekomen van mensen die hierdoor veranderde werking en/of bijwerkingen van de medicatie ervaren. Meld klachten van bijwerkingen of verandering in werkzaamheid altijd bij Bijwerkingencentrum Lareb

Ervaart u (nog steeds) leveringsproblemen van uw medicatie? Geef het aan ons door via info@parkinson-vereniging.nl.

Oproep voor onderzoek

Op de website van de Parkinson Vereniging staan verschillende oproepen voor onderzoek. Momenteel wordt er gezocht naar deelnemers voor een onderzoek naar spraakklachten bij parkinson.

Lees hier de volledige oproep

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.