Nieuwsflits Parkinson Cafés
Kwartaal 3 - 2022
Tijd voor koffie!

Geachte heer Vonk,

In de derde nieuwsflits van 2022 lees je over het onderzoek FOG@HOME, phishingmail en de verkorte versie van de Parkinson Café Richtlijn.
Verder natuurlijk nieuws, informatie en tips om uw bezoekers op weg te helpen in het aanbod van de Parkinson Vereniging.

Veel leesplezier!

Klik hier om input voor de volgende nieuwsbrief aan te leveren
Staat u al geregistreerd?

Bent u actief in een Parkinson Café laat u dan ook registreren bij de Parkinson Vereniging. Op deze manier bent u verzekerd tijdens uw werkzaamheden, kunt u gebruik maken van activiteiten en voorzieningen voor vrijwilligers en kunnen we u van de juiste informatie voorzien.

Stuur een mail om u te registreren
Hoera, de verkorte versie van de richtlijn is binnenkort beschikbaar?

Het had even wat voeten in de aarde om de richtlijn voor Parkinson Cafés te herschrijven tot een 4 pagina's tellende richtlijn, maar hij is nu af en wordt binnenkort beschikbaar gesteld op de website.

Pas op! phishingmail 'Domeinregistratie'

In de afgelopen weken hebben enkele Parkinson Cafés een mail gekregen met de titel 'Domeinregistratie voor 2022 / 2023', met als bijlage een factuur. Pas op voor dit soort mails, het zijn zogenaamde phishing mails!! De Parkinson Vereniging betaalt namelijk de kosten voor de webpagina's van de Parkinson Cafés. Twijfelt u over de echtheid van ontvangen facturen voor b.v uw webpagina? Neem dan contact op met het verenigingsbureau.

Deel uw ervaring!

Regelmatig komen er op het verenigingskantoor vragen binnen van Parkinson Cafés die misschien nog beter beantwoord kunnen worden door andere Parkinson Cafés omdat zij al ervaring hebben met de gestelde vraag.

Het communitykanaal voor Parkinson Cafés biedt ruimte om vragen te stellen aan anderen. Hoe pakken zij dingen aan? Welke sprekers benaderen ze? etc.

Stel uw vraag dus ook in de community, zodat andere cafés daarop kunnen reageren.

Klik hier om te lezen hoe u gebruik maakt van de community
FOG@HOME onderzoek bij u in het café

Het onderzoek heet FOG@Home studie, wordt uitgevoerd door de Radboud Universiteit, het Donders Instituut voor Brein, Cognitie en Gedrag (Nijmegen), en de Universiteit Twente (Enschede), in samenwerking met Orikami (Nijmegen).

Wij zijn een onderzoeksgroep. FOG staat dan voor freezing of gait: dus het bevriezen van het lopen, @HOME is toegevoegd omdat de sensoren bij mensen thuis gebruikt kunnen worden.

Met ons onderzoek willen wij onderzoeken of we door middel van draagbare sensoren, ingebouwd in een  smartphone, armband of enkelband, een voorspelling kunnen maken van freezing-of -gait (FOG) episodes bij mensen met de ziekte van Parkinson thuis. Daarnaast willen we graag onderzoeken of draagbare sensoren balansproblemen kunnen detecteren bij mensen met de ziekte van Parkinson die freezing ervaren.

Op de volgende website kunt u meer informatie vinden over ons onderzoek: https://www.parkinsonnext.nl/freezing-voorspellen/

De onderzoeksgroep zou graag in het Parkinson Café iets meer willen vertellen over het onderzoek. Informatie achterlaten via flyers in het café of in de nieuwsbrieven/website van het Parkinson Café. Daarnaast zijn zij voor het onderzoek nog zoekend naar nieuwe kandidaten en willen dit graag promoten bij de bezoekers.

Neem contact op met FOG@HOME
Aanleveren informatie voor uitnodigingen

We sturen graag op tijd de uitnodigingen van het Parkinson Café naar de leden. Daarvoor plannen we graag de binnengekomen uitnodigingen op datum.
Wilt u zo vriendelijk zijn om de uitnodigingen uiterlijk 3 weken voor aanvang van de bijeenkomst op te sturen naar het verenigingsbureau, zodat wij deze ook tijdig kunnen versturen naar de leden en we geen reminders hoeven te versturen.

Klik hier om een uitnodiging te versturen
Stop! Herfstvakantie

Tijdens de herfstvakantie (week 43, 24 t/m 30 oktober) is de bezetting op het kantoor kleiner dan doorgaans het geval is. Hierdoor kan u voor dringende vragen alleen contact opnemen met het secretariaat.

Stuur een mail
Hoort zegt het voort!

Informatie om te melden in het Parkinson Café of in uw Parkinson Café Nieuwsbrief:

Activiteitenaanbod van de Parkinson Academie:

Maak uw bezoekers lid!

De Parkinson Cafés zijn een initiatief van de Parkinson Vereniging.
Met uw lidmaatschap worden activiteiten voor mensen met de ziekte van Parkinson(ismen) mogelijk gemaakt.

Samen staan we sterker!
Breng een nieuw lid aan en draag hiermee een steentje bij!
Ja, ik help mee en maak een medebezoeker van het Parkinson Café ook lid voor € 3,50 per maand!
Logo-Parkinson_RGB

Meld nu direct een nieuw lid aan

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.