Nieuwsflits november 2019

Geachte heer Vonk,

Heeft u zich al aangemeld voor de Algemene Ledenvergadering? Er staan belangrijke punten op de agenda dus we hopen op een grote opkomst! Verder vindt u in deze nieuwsflits aankondigingen van de Parkinson Academie voor cursussen en workshops voor naasten, om te leren omgaan met veranderingen in het denken en hoe om te gaan met een diagnose parkinson. Tot slot een herhaalde oproep over bestrijdingsmiddelen in de landbouw en parkinson.

Veel leesplezier!

Nieuwsflits vanaf nu eens per drie weken

Vanwege het toenemend aantal nieuwswaardige berichten is besloten om de frequentie van de nieuwsflits te vergroten van eens per maand naar eens per drie weken. Zo kunnen we u sneller voorzien van actueel nieuws en is de nieuwsflits in lengte beter leesbaar.

Algemene Ledenvergadering

Heeft u zich al aangemeld voor de Algemene Ledenvergadering op 16 november? Er staan belangrijke onderwerpen op de agenda, te weten het nieuwe strategisch meerjarenbeleidskader 2020-2023 en het jaarplan en de begroting voor 2020. Tevens staan er presentaties over twee grote parkinsonstudies op de agenda. In verband met de organisatie vragen wij u zich aan te melden via de website.

Meld u nu aan voor de Algemene Ledenvergadering
Voorkom uitputting als u zorgt voor uw naaste

Als iemand die u dierbaar is de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme krijgt, verandert er van alles. Voor diegene die ziek is, maar ook voor de omgeving. En of het uw partner is, of uw vader of moeder, gaandeweg gaat steeds meer tijd, aandacht en zorg naar degene met de ziekte. Voor veel mensen is het heel vanzelfsprekend om te zorgen voor een ander. Maar hoe vanzelfsprekend het ook lijkt, het gaat nooit vanzelf. Het is belangrijk om daarbij stil te staan en dat doen we in de workshop voor naasten.

• Hoe zorgt u voor uw eigen energiebalans?
  • Hoe gaat u om met uw eigen emoties?
  • Voelt u zich schuldig als u iets leuks gaat doen?

Kortom: hoe zorgt u ervoor dat u fit blijft om te kunnen blijven zorgen? In de agenda van de Parkinson Academie vindt u meerdere workshops op verschillende plaatsen in het land. Let op: Wilt u meedoen in Utrecht op 7 november? Meld u vandaag nog aan! Op andere locaties heeft u meer tijd om u aan te melden, maar wacht niet te lang, want vol is vol.

Lees meer over deze workshop
Negen bijeenkomsten om te leren omgaan met veranderingen in het denken

Mensen met parkinson of een vorm van parkinsonisme, krijgen vaak te maken met veranderingen in het denken. Schakelen gaat niet meer zo snel als vroeger, overzicht houden lukt minder goed en het denken wordt trager.

Merkt u dat ook? Volg dan de cursus ‘Parkinson? Houd je aandacht erbij!’. In negen bijeenkomsten gaat u aan de slag met deze herkenbare zaken en krijgt u tips om daar beter mee om te gaan. Let op: In november starten cursussen in Hoensbroek (Limburg) en Hilversum. Wees snel met aanmelden om zeker te zijn van een plek, er is plaats voor maximaal twaalf deelnemers per cursus.

Lees meer over de cursus 'Parkinson? Houd je aandacht erbij!'
Hoe kunt u omgaan met de diagnose Parkinson?

Heeft u korter dan twee jaar de diagnose parkinson en wilt u zelf de regie houden? In een tweedaagse cursus komen verschillende onderwerpen aan bod:

• Hoe bereidt u zich voor op (niet-motorische) klachten die een rol kunnen spelen bij deze ziekte?
  • Hoe houdt u in de gaten hoe de klachten zich ontwikkelen?
  • Met wie bespreekt u wat?
  • Waar vindt u betrouwbare informatie?

Er start op 16 november een cursus  in Munstergeleen. Reageer snel, want op 27 oktober is de laatste dag om u daarvoor in te schrijven.

Meld u nu aan voor de cursus in Munstergeleen
Volgend jaar weer twee verwendagen voor mantelzorgers!

Wegens overweldigende belangstelling is de verwendag voor mantelzorgers in Leiden helemaal vol. Er is zelfs nog een lange reservelijst van geïnteresseerden. Houd de website en nieuwsflits goed in de gaten voor de verwendagen van 2020! Mocht u dit jaar niet meer mee kunnen, dan hopen we u volgend jaar te ontmoeten!

Parkinson en bestrijdingsmiddelen in de landbouw

De redactie van het televisieprogramma Zembla deed onderzoek naar het verband tussen het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de agrarische sector en het ontstaan van parkinson. De Parkinson Advies Raad doet een nadere inventarisatie van onderzoeken die hier wereldwijd naar zijn gedaan. Heeft u parkinson en vermoedt u dat dit in verband kan worden gebracht met bestrijdingsmiddelen? Laat het ons weten door een mail te sturen naar onderzoek@parkinson-vereniging.nl

Lees meer over het onderzoek van Zembla

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.