Nieuwsflits 15 september 2022

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u meer over de volgende onderwerpen:

• Ontwikkeling nieuwe test door vrouw die parkinson kan ruiken
  • De cursus 'Parkinson houd zelf de regie' in Leiden en Ede
  • Ook jonge mensen krijgen vaker parkinson
  • De basisdag over parkinsonismen
  • Hoe u het werk van ParkinsonNL steunt

Veel leesplezier!

Mail

Britse vrouw die parkinson kan ruiken, helpt bij ontwikkeling test

Britse wetenschappers zeggen een test te hebben ontwikkeld waarmee al in een vroeg stadium kan worden vastgesteld of iemand parkinson heeft. Dat lukte dankzij Joy Milne, een Schotse vrouw die het uitzonderlijke talent heeft dat ze de ziekte kan ruiken. (Bron: RTL Nieuws)

Lees het volledige artikel
Cursus 'Parkinson? Houd zelf de regie!' - Twee bijeenkomsten in Leiden

In deze zelfmanagementcursus van de Parkinson Vereniging leert u om zelf de regie te houden over uw ziekte en uw leven. De cursus is geschikt voor mensen die korter dan twee jaar de diagnose ziekte van Parkinson hebben en hun partner.

Lees meer en meld u direct aan voor de cursus in Leiden
Cursus 'Parkinson? Houd zelf de regie!' Twee bijeenkomsten in Ede

Ook in Ede kunt u de zelfmanagementcursus van de Parkinson Vereniging volgen, waarin u leert om zelf de regie te houden over uw ziekte en uw leven. De cursus is geschikt voor mensen die korter dan twee jaar de diagnose ziekte van Parkinson hebben en hun partner.

Lees meer en meld u aan voor de cursus in Ede
Jonge mensen krijgen steeds vaker Parkinson

Een verdubbeling van het aantal mensen met Parkinson in de komende 10 tot 20 jaar. Dat verwachten neurologen die onderzoek doen naar de ziekte van Parkinson. En dat geldt zeker niet alleen voor 60-plussers. Steeds vaker krijgen ook jonge mensen de ziekte, zoals Annelien: "Ik had er nog nooit van gehoord dat je als jonge vrouw Parkinson kan krijgen."

Bron: RTL Nieuws

Bekijk de video van RTL Nieuws
Basisdag ‘Wat zijn atypische parkinsonismen?' (fysiek of online)

Wilt u meer weten over een MSA, PSP, CBS, Vasculair Parkinsonisme of LBD? Zaterdag 1 oktober 2022 kunt u fysiek of online deelnemen aan de Basisdag ‘Wat zijn atypische parkinsonismen?’ Tijdens deze dag wordt voor het eerst een video vertoond over het expertisecentrum PSP/CBD in het ErasmusMC.

Lees meer en meld u direct aan
Steun alliantiepartner ParkinsonNL!

Parkinson is de snelst groeiende neurologische aandoening ter wereld. Bij ouderen én – steeds vaker – op jongere leeftijd. Met deze gevoelde urgentie gaat ParkinsonNL het verschil maken op het gebied van onderzoek, innovatie en voorlichting. Wilt u weten hoe u onze alliantiepartner ParkinsonNLdaarbij kunt helpen?

Lees hier hoe u ParkinsonNL steun biedt

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.