Nieuwsflits 15 juni 2023

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u meer over:

• Onderzoek: Welke verdoving bij staaroperatie voor mensen met parkinson?
  • Zet in de agenda: 'Jong & Parkinson-themadag'
  • Deelenemers gezocht voor onderzoek stress bij parkinson: mogelijke effecten van een leefstijlinterventie
  • Yoga4Parkinson gaat voor record op Wereld Yoga Dag
  • Verbod op spuiten gewasbeschermingsmiddelen lelieteelt bij Boterveen
  • Gezocht: deelnemers met MSA voor Heads-Up studie
  • Uitspraak rechter: 'Dit is een bom onder de bollenteelt'
  • Steun het werk van ParkinsonNL

Veel leesplezier!Mail

Onderzoek: Welke verdoving bij staaroperatie voor mensen met parkinson?

Bij een staaroperatie wordt een troebel geworden ooglens vervangen. Een oogarts doet de ingreep onder plaatselijke of algehele verdoving (narcose). Beide methodes van verdoving hebben voor- en nadelen. Dat geldt in het bijzonder ook voor mensen met parkinson. Een recente publicatie zette speciaal voor die groep de voor- en nadelen op een rijtje, op basis van informatie uit 55 wetenschappelijke artikelen.

Klik hier om de gehele publicatie te lezen
Zet in de agenda: Jong & Parkinson themadag op zaterdag 23 september 2023

Het weekend van 22 t/m 24 september staat de stad Nijmegen in het teken van parkinson! Het hele weekend zijn er interessante lezingen, nemen we je mee in de nieuwste boeken over de ziekte van Parkinson, zijn er diverse sport workshops en kunt u kunst en cultuur opsnuiven. Dit alles tijdens een themadag voor jonge mensen met de ziekte van Parkinson op zaterdag 23 september.

Lees meer over deze themadag

Onderzoekers van het Radboudumc willen de effecten van acute en langdurige stress op de ziekte van Parkinson in kaart brengen. De onderzoekers willen kijken of het volgen van een leefstijlinterventie stress kan verminderen.

Klik hier voor meer informatie over het onderzoek
Yoga4Parkinson gaat voor record op Wereld Yoga Dag
Op woensdag 21 juni 2023 is het Wereld Yoga Dag en dat willen ze bij Yoga4Parkison niet ongemerkt voorbij laten gaan. Integendeel: ze willen er een onvergetelijke dag van maken. Dit gaan ze doen met een bijzondere recordpoging: met zoveel mogelijk mensen tegelijk de ParkinZonnegroet uitvoeren. De ParkinZonnegroet is een variant op de reguliere zonnegroet, een bekende serie yogahoudingen, en werd ontwikkeld door Yoga4Parkinson.

Klik hier om mee te doen aan de recordpoging
Verbod op spuiten gewasbeschermingsmiddelen lelieteelt bij Boterveen

Een lelieteler mag geen gewasbeschermingsmiddelen spuiten op zijn lelieveld bij Boterveen. De rechter vindt de gezondheidsrisico's voor omwonenden te groot.

Lees het volledige artikel
Gezocht: deelnemers met MSA voor Heads-Up studie

Heads-Up: schuin slapen met een verhoogd hoofdeinde om bloeddrukproblemen te verlichten.

Lees meer over deelname aan dit onderzoek
Uitspraak rechter: 'Dit is een bom onder de bollenteelt'

Prachtig gekleurde bollenvelden: ze zijn oer-Hollands, ze trekken veel toeristen én het is een miljoenen-industrie. Maar de keerzijde is de enorme hoeveelheid landbouwgif. Een rechter verbiedt nu de bollenteelt in de buurt van omwonenden. Jaap Bond van de branchevereniging van de bloembollensector (KAVB) is verbijsterd over de uitspraak. "We houden ons aan de regels." Hij is te gast, samen met Zembla-journalist Ton van der Ham die al jaren onderzoek doet naar dit dossier. (Bron: NPORadio1, De Nieuws BV)

Luister hier het radiofragment
Steun het werk van ParkinsonNL

Parkinson stoppen begint nu. Met baanbrekend wetenschappelijk onderzoek en innovaties. Zodat ieder mens met parkinson(isme) en zijn naasten zo goed mogelijk kunnen leven. Het ultieme doel: een wereld zonder parkinson. Daar staat ParkinsonNL voor. Kijk op welke manier u kunt bijdragen.

Help mee!

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.