Nieuwsflits 20 januari 2022

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u meer over de volgende onderwerpen en activiteiten van de Parkinson Vereniging:

• Het Nationaal Actieplan duurzaam gebruik Pesticiden
  • Gespreksgroepen voor mensen met een parkinsonisme
  • De workshop parkinson en werk
  • Samenwerking met 'Zorg voor Parkinson'
  • De mogelijke link tussen Covid-19 en parkinson
  • Vergoeding van de contributie door de zorgverzekering
  • De evaluatie keuzekaart beginnende ziekte van Parkinson
  • Het positief effect van beweging
  • Een nieuwe directeur voor ParkinsonNL
  • De crowdfundingactie voor de film 'Smelt'

Veel leesplezier!Mail

Meer ambitie nodig voor Nationaal Actieplan duurzaam gebruik Pesticiden (NAP)

Het Nationaal Actieplan duurzaam gebruik Pesticiden (NAP) kan en moet veel ambitieuzer meent de Parkinson Vereniging. Samen met 10 andere niet-gouvernementele organisaties (NGO’s) geeft de vereniging input  aan de ministers van LNV en I en W hierover.

Lees hier wat de vereniging hiervan vindt
Online bijeenkomsten over parkinsonismen

In februari staan er online bijeenkomsten gepland voor mensen met PSP, MSA-P, MSA-C en CBD/CBS en hun naasten. Onderwerpen en vragen die tijdens de bijeenkomsten aan bod komen zijn:

• Hoe ga ik om met de veranderende relatie en de psychische gevolgen van de diagnose?
  • Hoe ga ik om met de zorg die steeds meer nodig is?
  • Wat vertel ik aan mensen in mijn omgeving?
  • Durf ik hulp te vragen en aan te nemen?

Bekijk het aanbod en meld u aan
Workshop 'Parkinson en Werk' op 26 februari

Heeft u parkinson(isme) en wilt u graag zo lang mogelijk met voldoening blijven werken in loondienst? De projectgroep Parkinson en Werk heeft naast informatiemateriaal, ook een workshop ontwikkeld, waarbij u meer informatie krijgt op vragen over 'Parkinson en Werk'.

De workshop gaat alleen door wanneer er voldoende deelnemers zijn en wanneer de coronamaatregelen dit toelaten.

Lees meer en meld u aan voor de workshop
Parkinson Vereniging en Zorg voor Parkinson werken samen

Vanaf 2022 is de Parkinson Vereniging nauw betrokken bij het regionale zorgverbeteringstraject 'Zorg voor Parkinson'. De Parkinson Vereniging werkt in de regionale proeftuin mee bij het uitproberen van zorgverbeteringen, zodat deze later landelijk verspreid kunnen worden. Zo werken we samen aan de best mogelijke zorg voor mensen met parkinson en hun naasten.

Lees meer over deze samenwerking
Mogelijke link tussen COVID-19 en ontstaan parkinson

Onderzoekers van Universiteit Twente hebben ontdekt dat een eiwit van het coronavirus inwerkt op een ander eiwit, namelijk α-synucleïne, dat een rol speelt bij de ziekte van Parkinson. Zo zou er een verband kunnen zijn tussen COVID-19 en de ziekte van Parkinson. Of er sprake is van een oorzakelijk verband is hieruit nog niet te concluderen.

Lees deze bijdrage van de werkgroep wetenschapsnieuws
Vergoeding van het lidmaatschap van de Parkinson Vereniging soms mogelijk

Jaarlijks maakt Patiëntenfederatie Nederland een overzicht van de vergoeding van lidmaatschap van patiëntenorganisaties via de aanvullende verzekering. Daarbij nemen neemt zij als vertrekpunt de aanvullende verzekeringen zoals weergegeven op www.zorgverzekeringskaart.nl. Ook maakt de patiëntenfederatie gebruik van informatie van independer.nl, zorgwijzer.nl en zo nodig de polisvoorwaarden behorend bij aanvullende zorgverzekeringen.

Neem contact op met het secretariaat van de Parkinson Vereniging voor een bewijs van lidmaatschap: info@parkinson-vereniging.nl

Bekijk hier of uw contributie wordt vergoed
Evaluatie keuzekaart beginnende ziekte van Parkinson

Samen met neurologen ontwikkelt de Parkinson Vereniging keuzekaarten voor parkinson. Deze keuzekaarten zetten de medicijnen of behandelingen op een rij. Keuzekaarten helpen het gesprek in de spreekkamer. Graag leggen we de Keuzekaart over medicijnen bij beginnende parkinson aan u voor.

Ga naar de vragenlijst over deze keuzekaart
Bewegen heeft positief effect op hersenfunctie mensen met parkinson

De hersenfunctie van mensen met de ziekte van Parkinson verbetert door regelmatig te bewegen. Beweging versterkt de verbindingen tussen verschillende hersengebieden en remt het krimpen van de hersenen af. Ook verbeterde het nadenken bij patiënten die gedurende een half jaar drie keer per week 45 minuten fietsen op een hometrainer.

Lees meer over dit onderzoek
Adse Jelles nieuwe directeur ParkinsonNL

Vanaf 1 januari 2022 is Adse Jelles de nieuwe directeur van ParkinsonNL. Hij volgt hiermee Bert Kuipers op, die verantwoordelijk was voor het neerzetten van het fonds en ParkinsonNL vanaf de officiële oprichting in april 2021 verder heeft uitgebouwd.

Lees hier het volledige bericht
Crowdfunding voor film 'Smelt'

Ernst Daniel Smid en Roan ten Cate willen een film gaan maken over een operazanger die langzaamaan zijn stem aan het verliezen is door de gevolgen van de ziekte van Parkinson. Er is € 50.000,- nodig om dit project te kunnen realiseren.

Lees meer over een crowdfundingactie voor deze film

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.