Nieuwsflits 8 juni 2023

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u meer over:

• Nieuwe video over onderzoekscentrum Universiteit Twente
  • Gesprek over levenseinde in verpleeghuis kan beter
  • Klinische revalidatie in Punt voor Parkinson stelt definitieve verpleeghuisopname uit
  • Focussed Ultrasound nog geen volwaardig alternatief voor mensen met parkinson
  • Zet in de agenda: 'Jong & Parkinson-themadag'
  • De opbrengst van de collecte van ParkinsonNL

Veel leesplezier!Mail

Nieuwe video over onderzoekscentrum Universiteit Twente

Parkinson is wereldwijd de snelst groeiende neurologische aandoening. Onderzoek naar parkinson en atypische parkinsonismen is daarom ontzettend belangrijk. Nederland loopt hierin voorop - in onderzoekscentra wordt volop onderzoek gedaan. In deze serie zoomen we steeds in op één van deze onderzoekscentra.

De video's op deze pagina zijn onderdeel van de uitzendingen van ParkinsonTV. Ze zijn mogelijk gemaakt door ParkinsonNet en ParkinsonNL, in nauwe samenwerking met de Parkinson Vereniging en Dutch Parkinson Scientists en met financiering vanuit ministerie van VWS en de KNAW.

Bekijk de nieuwe video over onderzoek in Twente
Gesprek over levenseinde in verpleeghuis kan beter

Het gesprek in het verpleeghuis tussen artsen en (naasten van) cliënten over de zorg die cliënten richting hun levenseinde willen krijgen, kan beter. Dat blijkt uit een onderzoek dat Patiëntenfederatie Nederland heeft gedaan onder vooral naasten van verpleeghuisbewoners.

Lees meer over het onderzoek naar ‘proactieve zorgplanning’

Er is onderzocht of een kortdurend zes-weeks revalidatieprogramma in Punt voor Parkinson Groningen, verpleeghuisopname kan uitstellen in de gevorderde fase van de ziekte van Parkinson.

Lees hier de resultaten
Focussed Ultrasound nog geen volwaardig alternatief voor mensen met parkinson

De focussed ultrasound ablatie is recent veel in het nieuws geweest als een alternatieve behandeling voor de ziekte van Parkinson. Het is een techniek, die met onhoorbare, energierijke geluidsgolven een klein gebied in de hersenen opwarmt en beschadigt om ernstig invaliderende symptomen bij de ziekte van Parkinson te remmen.

Lees meer over Focussed Ultrasound
Zet in de agenda: Jong & Parkinson themadag op zaterdag 23 september 2023

Het weekend van 22 t/m 24 september staat de stad Nijmegen in het teken van parkinson! Het hele weekend zijn er interessante lezingen, nemen we je mee in de nieuwste boeken over de ziekte van Parkinson, zijn er diverse sport workshops en kunt u kunst en cultuur opsnuiven. Dit alles tijdens een themadag voor jonge mensen met de ziekte van Parkinson op zaterdag 23 september.

Lees meer over deze themadag
Opbrengst collecte ParkinsonNL

ParkinsonNL heeft van 12 mei t/m 21 mei haar eerste online collecteweek gehad. Daarmee hebben zij het geweldige bedrag van € 45.904,- opgehaald. Dank aan alle collectanten en donateurs.

Met de opbrengst van de collecte financiert ParkinsonNL belangrijk onderzoek naar de ziekte van Parkinson. Ook investeert ParkinsonNL in baanbrekende innovaties en kan er meer aandacht gevraagd worden voor de impact van deze ziekte. En dat is zó belangrijk want parkinson heeft een grote invloed op het leven van mensen met deze diagnose en dat van de mensen om hen heen. Parkinson moet stoppen en dat begint met geld voor onderzoek.

Lees meer over deze collecte
Steun het werk van ParkinsonNL

Parkinson stoppen begint nu. Met baanbrekend wetenschappelijk onderzoek en innovaties. Zodat ieder mens met parkinson(isme) en zijn naasten zo goed mogelijk kunnen leven. Het ultieme doel: een wereld zonder parkinson. Daar staat ParkinsonNL voor. Kijk op welke manier u kunt bijdragen.

Help mee!

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.