Nieuwsflits 21 februari 2020

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits vindt u een jaaroverzicht van door de Parkinson vereniging gesubsidieerde onderzoeksprojecten. Ook leest u over BikevoorParkinson en over de workshop 'Parkinson en werk'. Tevens geven we updates over de dossiers over gewasbestrijdingsmiddelen en autorijden en vragen we graag uw aandacht voor een mooie vrijwilligersvacature

Veel leesplezier!

Onderzoek mede mogelijk gemaakt door de Parkinson Vereniging – een jaaroverzicht

Bent u benieuwd welke onderzoeksactiviteiten de Parkinson Vereniging allemaal mogelijk maakt? In dit jaaroverzicht hebben we voor u op een rij gezet welke subsidies de Parkinson Vereniging allemaal heeft toegekend in 2019.

Lees hier het jaaroverzicht van 2019
Spreektijd in hoorzitting Gezondheidsraad over gewasbestrijdings-middelen

De minister van LNV heeft de Gezondheidsraad onlangs gevraagd om specifiek ook de mogelijke relatie tussen het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en het risico op de ziekte van Parkinson mee in beschouwing te nemen. De Gezondheidsraad wil belanghebbende partijen betrekken bij de opstelling van het advies. Dit is gebeurd door middel van een hoorzitting, welke werd gehouden op 11 februari 2020.

Lees meer over deze hoorzitting
Workshop 'Parkinson en werk' op 7 maart in Utrecht

Heeft u parkinson(isme) en wilt u graag zo lang mogelijk met voldoening blijven werken in loondienst? De projectgroep Parkinson en Werk heeft naast informatiemateriaal, ook een workshop ontwikkeld, waarbij u meer informatie krijgt op vragen over Parkinson en Werk.

Onderwerpen die tijdens deze workshop aan bod komen zijn:

• Parkinson? Vertel ik het mijn bedrijfsarts, werkgever en collega’s?
  • Hoe beïnvloedt Parkinson mijn werkzaamheden?
  • Oplossingen? Wat kunt u zelf doen en wat kunt u samen met uw werkgever/bedrijfsarts doen?
  • Arbeid, uitkering? Wat betekent dat emotioneel voor mij? Welke keuzes moet ik maken en welke instanties kunnen mij daarbij helpen?

Er zijn nog plaatsen vrij voor de workshop in Utrecht, op zaterdag 7 maart.

Meld u nu aan voor de workshop op 7 maart in Utrecht
Vacature werkgroep wetenschapsnieuws

Om via de website en sociale media sneller en meer onderzoeksnieuws onder de aandacht te krijgen bij leden is de Werkgroep Wetenschapsnieuws actief. Deze werkgroep vertaalt de laatste nieuwtjes op het gebied van onderzoek naar de ziekte van Parkinson en parkinsonismen in voor een breed lezerspubliek toegankelijke taal, zodat het nieuws kan worden verspreid onder de leden (en daarbuiten).

De werkgroep heeft ruimte voor nieuwe leden.

Lees hier de volledige vacaturetekst
Parkinson en autorijden

Regelmatig komen er op het verenigingsbureau vragen binnen van leden die meer willen weten over autorijden en parkinson. Vragen gaan bijvoorbeeld over rijbewijsverlenging, rijvaardigheid, medische keuringen, verzekering et cetera. Op de website van de Parkinson Vereniging is een uitgebreid informatiedossier over parkinson en autorijden, waarin veel informatie en nuttige links staan.

Ga nu naar het informatiedossier over parkinson en autorijden
Fietst u mee met BikevoorParkinson?

Pak de kalender erbij en schrijf op: zaterdag 5 september 2020 – BikevoorParkinson in Valkenburg! Ook dit jaar staan de deelnemers van dit door ParkinsonNet georganiseerde evenement in het eerste weekend van september op de trappers tegen parkinson. Fietst u ook mee? Start dan nu een actiepagina of steun een bestaande actie. Door het aanmaken van een actiepagina laat u aan iedereen zien dat u in actie komt tegen parkinson.

Wilt u op de hoogte gehouden worden over BikevoorParkinson 2020?

Ga dan nu naar de website van bikevoorparkinson

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.