Nieuwsflits 14 november 2019

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u oproepen voor een pilot-studie voor werkende mensen met parkinson, een studie naar een nieuwe toedieningsvorm van medicatie en een oproep voor een fotoshoot! Heeft u de uitzending van Pauw gezien over Parkinson? Zo niet, dan kunt u deze nog terugkijken. Daarnaast ook weer aandacht voor het actuele aanbod en enkele vacatures in de Parkinson Academie.

Veel leesplezier!

Geef parkinson samen met ons een goed gezicht!

In de communicatie-uitingen van de Parkinson Vereniging laten wij het liefst zoveel mogelijk échte mensen met parkinson zien. Eerder dit jaar hebben we hiervoor een zeer geslaagde fotoshoot georganiseerd, waarin we in het bijzonder  jonge mensen met parkinson hebben gefotografeerd. Het was een fantastische dag met een fraai eindresultaat!

Dit najaar willen we nog een fotoshoot houden in een echte fotostudio centraal in het land. We zoeken hiervoor naar mensen met parkinson(ismen) die ouder zijn dan 55 jaar, die het net als wij belangrijk vinden om de vele gezichten van parkinson(ismen) te laten zien aan het grote publiek.

Wilt u hieraan meewerken? Stuur dan een mail!
Heeft u vragen over Parkinson en Werk?

Werkt u nog en heeft u de diagnose ‘ziekte van Parkinson’ of een vorm van parkinsonisme? Dan komt er veel op u af. Vaak moeten er veel keuzes gemaakt worden:

• Vertel ik aan mijn werkgever wat er is?
  • Wat kan de bedrijfsarts betekenen?
  • Hoe beïnvloedt de ziekte mijn werk?
  • Ga ik korter werken, of juist niet?

Op zaterdagmiddag 7 december is er in Utrecht een workshop ‘Parkinson en werk’. Ervaringsdeskundigen beantwoorden veel vragen en helpen u de beste oplossing in uw situatie te vinden. Meld u zo snel mogelijk aan via onze website.

Meld u nu aan voor deze workshop
Deelnemers gezocht voor de JOBGRIP pilot studie

Heeft u de ziekte van Parkinson, werkt u minimaal 12 uur per week en woont u in de omgeving van Rotterdam of Nijmegen? Dan is de JOBGRIP studie wellicht interessant voor u.

Dit project onderzoekt de invloed van een zelfmanagement groepstraining op het werkvermogen en werkplezier van mensen met parkinson. De groepstraining wordt gegeven in Nijmegen en Rotterdam. De eerste bijeenkomsten starten eind november/begin december, dus wees er snel bij!

Lees hier de volledige oproep
Deelnemers gezocht voor onderzoek nieuwe toedieningsvorm parkinsonmedicatie

Er wordt onderzoek gedaan naar een nieuwe toedieningsvorm van een bestaand middel voor de behandeling van de ziekte van Parkinson. Voor dit onderzoek worden mannen en vrouwen gezocht tussen de 30 en 85 jaar met de ziekte van Parkinson, die niet roken. Alvorens u besluit om deel te nemen, wordt u eerst nader voorgelicht. U kunt in de volledige oproep op de website meer lezen over wat dit onderzoek precies inhoudt.

Lees hier de volledige oproep voor dit onderzoek
Aandacht voor parkinson in late night show Pauw

Pauw is de late night talkshow van BNNVARA, die iedere werkdag wordt uitgezonden op NPO1. Op woensdag 13 november stond een groot deel van de uitzending in het teken van de ziekte van Parkinson. Presentator Jeroen Pauw ontving zanger Rob de Nijs en zijn vrouw Henriëtte, zanger Ernst Daniël Smid, neuroloog Bas Bloem en Annelien Oosterbaan.

Bekijk hier de uitzending van Pauw
Merkt u dat u het moeilijker vindt om te schakelen?

Veel mensen met parkinson krijgen op enig moment meer moeite met schakelen, bijvoorbeeld tussen verschillende activiteiten of verschillende gespreksonderwerpen. Als u of uw omgeving dat merkt, is de kans groot dat u op meer terreinen van het denken veranderingen opmerkt. Dat kan komen door de ziekte van parkinson. Om daar beter mee om te kunnen gaan, is er de cursus ‘Parkinson? Houd je aandacht erbij!’.

Woont u in Limburg, dan start er in januari een cursus die gegeven wordt op zaterdagen. Woont u iets noordelijker? Er zijn nog enkele plaatsen in Venray waar de cursus start op 4 februari.

Meer informatie en aanmelden
Spreekbeurthouders gezocht!

De Parkinson Vereniging zoekt voor de regio's Drenthe/Groningen/Noord-Limburg en West-Brabant spreekbeurthouders ter versterking van het huidige team. Als spreekbeurthouder geeft u, vanuit uw eigen ervaring, voorlichting over de ziekte van Parkinson aan verschillende doelgroepen. Het doel van het geven van spreekbeurten is de kennis over de ziekte van Parkinson en parkinsonismen te vergroten en meer begrip te kweken voor mensen met de ziekte en hun directe omgeving.

Lees de volledige vacaturetekst
Woont u in het noorden van het land en vindt u het leuk om trainingen te geven?

Misschien bent u de vrijwilliger die wij zoeken! Voor de provincies Noord-Holland, Groningen, Friesland en Drenthe zijn wij op zoek naar vrijwilligers die de cursus ‘Parkinson? Houd je aandacht erbij!’ willen geven. Die cursus bestaat uit 9 bijeenkomsten. De cursus wordt altijd gegeven in tweetallen waarbij 1 wel en de ander niet de diagnose parkinson heeft. Nu zijn we vooral op zoek naar mensen zonder parkinson.

In dezelfde regio zoeken we vrijwilligers voor het geven van de workshop ‘Parkinson en de naasten’, die bestaat uit één dagdeel. Ook deze cursus wordt gegeven door duo’s, door de inhoud van deze workshop zijn de trainers hier altijd mensen zonder de ziekte van parkinson. In beide gevallen is de cursus compleet uitgewerkt en ontvangt u alle materialen.

Wilt u zich aanmelden of meer informatie hierover ontvangen? Stuur dan een mail naar coördinator Coby Pronk.

Mail naar Coby Pronk

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.