Nieuwsflits 26 oktober 2023

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u over het volgende:

• Algemene Ledenvergadering zaterdag 2 december 2023
  • Parkinsondementie
  • Virtuele vertoning documentaire 'Shaking hands with the devil'
  • Nederland krijgt laatste kans om tegenstem uit te brengen op omstreden onkruidverdelger glyfosaat
  • Invloed van zonlicht op dopaminetransporters
  • Aftellen naar de lancering van de ‘Paramedische Richtlijn Parkinson’
  • Innovatieve projecten: direct impact maken

Veel leesplezier!Mail

Algemene Ledenvergadering 2 december 2023

De Algemene Ledenvergadering vindt plaats op zaterdag 2 december 2023, in samenwerking met het team van Parkinson Café Nieuwegein. U kunt zowel fysiek deelnemen aan de vergadering als digitaal.

Om organisatorische redenen kunt u zich tot en met uiterlijk 26 november aanmelden. Lukt het aanmelden op de website niet? Neem dan contact op met het secretariaat van de vereniging:
tel. 030-656 13 69.

Aanmelden voor de ALV
Parkinsondementie

In de vorige nieuwsflits vertelden wij over de ontmoetingsdag voor mensen met vasculair parkinsonisme en Lewy Body Dementie op 4 december aanstaande.
We weten dat er veel mensen zijn met de diagnose parkinson, die ook verschijnselen hebben van parkinsondementie of andere cognititeve stoornissen. Ook voor deze leden en/of hun naasten is deze dag interessant.

Daarom nodigen we ook die groep nadrukkelijk uit voor deze dag.
U ontmoet anderen met dezelfde uitdagingen en hoort hoe zij daar mee omgaan. Ook kunt u uw vragen stellen aan neuroloog Evelien Lemstra, zij is als neuroloog verbonden aan het Amsterdam UMC en aan het Alzheimerscentrum in Amsterdam, en ziet veel mensen met cognitieve stoornissen en Lewy Body Dementie.

Meld u (voor 3 november) aan voor de ontmoetingsdag
Virtuele vertoning documentaire 'Shaking hands with the devil'

Deze krachtige 13 minuten durende documentaire (in Engels) volgt natuurfotograaf David Plummer, die zelf parkinson heeft. Plummer reist door Kenia om mensen te ontmoeten die zijn gestigmatiseerd en vervolgd vanwege hun diagnose ziekte van Parkinson. Het World Parkinson Congress nodigt u uit om een virtuele vertoning van de documentaire bij te wonen op dinsdag 31 oktober.

Lees meer en meld u aan om mee te kijken

Op 13 oktober bleek dat dat de Europese stemming over glyfosaat nog geen duidelijkheid heeft opgeleverd. FNV, Natuur & Milieu en de Parkinson Vereniging laten in een eerste reactie weten dat minister Adema dus nog een laatste kans krijgt om aan de Nederlandse samenleving te laten zien dat hij de gezondheid van mensen en de bescherming van natuur wél serieus neemt.

Lees het volledige bericht hier
Invloed van zonlicht op dopaminetransporters

Voor het stellen van de diagnose van de ziekte van Parkinson worden soms hersenscans gemaakt om te bekijken hoe intact het dopaminesysteem is. Hiervoor wordt een stofje in de bloedbaan gebracht dat kan binden aan de ‘dopaminetransporter’ die zich in dopamine-hersencellen bevinden en dopamine na afgifte (om met andere hersencellen te communiceren) recyclen zodat het nogmaals gebruikt kan worden.

Lees hier meer over de invloed van zonlicht
Aftellen naar de lancering van de ‘Paramedische Richtlijn Parkinson’

Op 16 november is het zover! Dan is de nieuwe ‘Paramedische Richtlijn Parkinson’ landelijk beschikbaar. Vanaf dan is dit de geldende paramedische richtlijn parkinson voor fysio-, oefen- en ergotherapeuten, logopedisten en diëtisten. Wat deze richtlijn bijzonder maakt? Dat het een actieve beslisondersteuning bevat.

Lees hier meer over de lancering van de richtlijn
Innovatieve projecten: direct impact maken

Helaas is parkinson nu nog niet te voorkomen of genezen. Maar door innovatieve projecten te financieren kan ParkinsonNL nu al wel het verschil maken en de kwaliteit van leven van mensen met parkinson(isme) verbeteren. Daarom investeert ParkinsonNL in projecten en samenwerkingen tussen medische, wetenschap, zorgverleners, farmacie, technologie en de creatieve industrie.
Voorbeelden van innovatieve projecten die worden gefinancierd zijn:

• VIP 2.0 – Verpleeghuizen op weg naar integrale parkinsonzorg
  • Spraak motorische controle bij de ziekte van Parkinson
  • Parkinson Partners in Balans

Lees hier meer over deze en andere innovaties

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.