Nieuwsflits 15 februari 2024

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u het volgende:

• 'Goede zorg, mijn zorg' Zorg dat u erbij bent!
  • Vacature: voorzitter Parkinson Vereniging
  • Steun-lidmaatschap voor naasten
  • De kracht van creativiteit: doe mee met de 'Art's CAP study'
  • Een kunstneus voor de bepaling van parkinsongeuren
  • Help Annelien Oosterbaan met haar nieuwe boek

Blijf ook op de hoogte via onze website en sociale media!
Mail

'Goede zorg, mijn zorg' Zorg dat u erbij bent!

Tijdens het Wereld Parkinson Dag-symposium op 13 april 2024 richten wij ons op het thema: ‘Goede zorg, mijn zorg’.
We praten u bij over de parkinsonzorg in Nederland (nu en in de toekomst). We besteden aandacht aan de paramedische zorg (zoals logopedie en diëtetiek), Punt voor Parkinson, de rol van de mantelzorger en zelfregie. Tot besluit is er een vragenpanel. Er is dit jaar deels een parallel programma-onderdeel voor de doelgroep 'Jong en Parkinson'.

Klik hier om u aan te melden voor WPD 2024
Vacature: voorzitter bestuur Parkinson Vereniging

De Parkinson Vereniging is een middelgrote patiëntenvereniging voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun naasten. De vereniging, die gevestigd is te Bunnik, telt bijna 10.000 leden. Hiervan zetten ruim 600 mensen zich in als vrijwilliger. Ook het bestuur bestaat uit vrijwilligers. Vanwege het aanstaande vertrek van de voorzitter is de Parkinson Vereniging op zoek naar een nieuwe voorzitter.

Lees de volledige vacature en reageer!
Steun-lidmaatschap Parkinson Vereniging

In de ALV van juni 2023 kwam naar voren dat veel nabestaanden van mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme behoefte hebben om op enige wijze betrokken te blijven bij de Parkinson Vereniging. Aan hen biedt de vereniging nu het Steun-lidmaatschap.

Lees meer over het Steun-lidmaatschap
Een kunstneus voor de bepaling van parkinsongeuren

De ziekte van Parkinson veroorzaakt veranderingen in de geur van talg (huidsmeer). Een Chinese groep ontwikkelde een nieuw apparaat, een ‘kunstneus’, die stoffen kan bepalen die de geur veroorzaken. Ook gingen ze na in hoeverre de ziekte met deze methode vast te stellen was.

Lees hier meer over dit onderzoek
De kracht van creativiteit: doe mee met de 'Art's CAP study'

Ontdek de transformerende kracht van kunst en creatief bezig zijn bij de ziekte van Parkinson! De 'Art’s CAP study' is een wetenschappelijk onderzoek naar de relatie tussen creatieve bezigheden, de aanmaak van dopamine, en welzijn bij mensen met de ziekte van Parkinson. Vanaf 19 februari 2024 beginnen de onderzoekers met de volgende fase van het onderzoek, en ze hebben uw unieke bijdrage nodig.

Lees meer over dit onderzoek
Help Annelien Oosterbaan met haar nieuwe boek

ParkinsonNL ambassadeur Annelien Oosterbaan schreef samen met een internationale groep vrouwen die leven met Parkinson ‘In her shoes’. Een boek dat alle informatie bevat die zij met de tijd geleerd hebben maar graag hadden willen hebben op het moment van diagnose. Een Nederlandse vertaling is beschikbaar maar het boekje is internationaal georiënteerd. Annelien wil graag een Nederlandse versie realiseren die gericht is op de Nederlandse vrouw. Voor ‘In her shoes 2.0’ is zij op zoek naar initiatieven, activiteiten en tips van Nederlandse vrouwen en links naar Nederlandse websites en organisaties. Ben jij een vrouw of ken jij een vrouw die iets moois doet in de strijd tegen parkinson, bijvoorbeeld erover schrijft, kunst maakt, sieraden ontwerpt of sport- of yogales geeft? Laat het weten aan Annelien!

Stuur een e-mail naar Annelien Oosterbaan
Hartelijk dank voor uw lidmaatschap!

Door uw bijdrage worden activiteiten voor mensen met de ziekte van Parkinson(ismen) mogelijk gemaakt. Hoe meer leden onze vereniging heeft, hoe groter onze slagkracht is op het gebied van belangenbehartiging, informatievoorziening en het regelen van ontmoetingen met gelijkgestemden.

Samen staan we sterker!
Breng een Lid-Maat-schap aan en draag hiermee een steentje bij!
Ja, ik help mee en maak een Lid-Maatje aan voor € 25,- per jaar!

Banner campagne drukwerk zonder lpnw

Meld uw naaste aan als Lid-Maatje

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.