Nieuwsflits 1 september 2022

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u over de volgende onderwerpen:

• Een oproep voor deelnemers aan MRI-onderzoek
  • Een update over de wachttijden voor DBS
  • Meldpunt: over de impact van medicijnleveringsproblemen
  • Bas Bloem: publicatie over beweging en preventie
  • BikevoorParkinson
  • Boeken over parkinson(ismen)

Veel leesplezier!

Mail

Gezocht: vrijwilligers voor het optimaliseren en uittesten van een nieuwe MRI-techniek

Onderzoekers van het Erasmus MC in Rotterdam doen onderzoek naar kwantitatieve MRI voor een verbeterde diagnose van parkinsonismen. Om deze MRI-techniek te testen, worden gezonde vrijwilligers boven de 50 jaar gezocht, met als doel deze techniek later te kunnen gaan gebruiken bij patiënten.

Lees hier de volledige oproep
Update wachttijden Deep Brain Stimulation behandeling (DBS)

De zeven centra die deze behandeling uitvoeren in Nederland hebben samen afgesproken hoe de wachttijd berekend wordt. De Parkinson Vereniging heeft deze informatie in juli 2022 gevraagd en is van plan dit drie keer per jaar te doen. Op die manier kunnen we u voorzien van actuele informatie.

Lees het volledige bericht
Impact van medicijnleveringsproblemen besproken in 'Meldpunt'

Het televisieprogramma Meldpunt van Omroep Max besteedde aandacht aan medicijnleveringsproblemen. Mevrouw van der Harst-Soethout vertelt wat hiervan de impact is voor mensen met parkinson. U kunt deze uitzending terugkijken via onderstaande link.

Kijk hier de uitzending terug
Bas Bloem: ‘Sport geeft patiënt het stuur terug’

Het brein van mensen met chronische hersenziekten vaart wel bij sporten. Het geeft ze bovendien een gevoel van controle. Hoogleraar en arts Bas Bloem zet zich dus volop in voor beweging en preventie. (Bron: Dutch Health Hub)

Lees het volledige artikel van Dutch Health Hub
BikevoorParkinson: samen parkinson de wereld uit fietsen

Aanstaande zaterdag 3 september is het zover: meer dan 35 teams fietsen mee door de heuvels van Zuid Limburg tijdens BikevoorParkinson. Dit doen zij om geld op te halen voor meer online sportlessen voor mensen met de ziekte van Parkinson. ParkinsonNet en ParkinsonNL verdubbelen iedere euro die dit jaar bij elkaar gefietst wordt tot een bedrag van €100.000. Bewegen en een actieve levensstijl zijn erg belangrijk en zeker voor mensen met parkinson. Benieuwd naar de fietsers? En wilt u ook een bijdrage leveren? Ga snel naar de website, of kom naar Limburg om de teams aan te moedigen!

Steun de deelnemers van BikevoorParkinson
Boeken over parkinson(ismen)

Op onze website vindt u informatie over boeken over de ziekte van Parkinson en parkinsonismen. Onder meer het recent verschenen 'Dagboek DBS', waarvan voor ieder verkocht exemplaar 2 euro wordt geschonken aan ParkinsonNL. Neem een kijkje en zie wat er allemaal verkrijgbaar is.

Kijk wat er te koop is aan boeken over parkinson(ismen)

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.