Nieuwsflits 2 september 2021

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflitst leest u over de volgende onderwerpen:

• Een misleidende publicatie over de waarde van een specifiek voedingssupplement
  • Een nieuwe cursus van de Parkinson Academie
  • De oproep voor deelname aan onderzoek naar spraakproblemen
  • Een oproep voor deelname aan het Patiënten VolgProgramma (PVP)

Veel leesplezier!Mail

Misleidende publicatie over de waarde van voedingssupplement citicoline als parkinsonmedicijn

De werkgroep wetenschapsnieuws komt ook artikelen tegen die bewust niet worden vertaald naar een Nederlandse samenvatting, omdat de wetenschappelijke onderbouwing van een studie onvoldoende is. Bovenstaande studie is een voorbeeld daarvan. Omdat dit een vrij verkrijgbaar voedingssupplement betreft hebben wij besloten de vertaling wel te publiceren, maar met de nodige kanttekeningen.

Lees meer over deze publicatie
Een nieuwe cursus van de Parkinson Academie! Schrijfvaardigheden voor mensen met parkinson

Veel mensen met parkinson(isme) ervaren problemen met schrijven. De vertraagde bewegingen en spierstijfheid verminderen het schrift. Micrografie komt veel voor, dat wil zeggen het schrijven met kleine lettertjes. Maar ook moeite hebben met beginnen te schrijven, dus de eerste letters op papier zetten, is voor velen herkenbaar.

In deze praktische cursus van de Parkinson Vereniging leert u om zo goed mogelijk te blijven schrijven. Onder leiding van een ervaren ergotherapeute gaat u aan de slag om zo goed mogelijk te blijven schrijven. Alles is er op gericht om vaardigheden te behouden en achteruitgang te beperken.

Meld u aan voor deze nieuwe cursus
Gezocht: mensen met spraakproblemen door parkinson voor deelname aan onderzoek

Door problemen in de spraak, taal, stem en/of gehoor door parkinson kan communiceren lastig worden. Het gevolg hiervan op deelname aan de samenleving kan groot zijn. Het is daarom van groot belang om de communicatie in sociale situaties te onderzoeken en te behandelen. Communicatie in sociale situaties wordt ook wel ‘communicatieve participatie’ genoemd. Voor een groot promotieonderzoek is een (afasievriendelijke) vragenlijst opgesteld, waarvoor deelnemers worden gezocht.

Lees meer en doe mee
Oproep voor deelname aan het Patiënten VolgProgramma (PVP)

Wij nodigen u uit om deel te nemen aan het Patiënten VolgProgramma van het UMC Utrecht.

Tijdens het tweede jaar van hun opleiding tot arts krijgen de studenten een onderwijs onderdeel dat het Patiënten VolgProgramma (PVP) wordt genoemd. Tijdens dit PVP onderdeel is het de bedoeling om de studenten te leren wat het betekent om chronisch ziek te zijn.

Lees de volledige oproep
Save the date: live televisieshow over parkinson op 26 september 2021

Op zondag 26 september wordt 'De Muziek Gaat Door' uitgezonden op SBS6. Een muzikaal eerbetoon aan twee van de meest gevierde zangers uit de Nederlandse muziekgeschiedenis, Rob de Nijs en Ernst Daniël Smid. Beide zangers hebben de ziekte van Parkinson. Het belooft een heel bijzondere liveshow te worden. Over de impact van parkinson, de kracht van muziek en waarom juist nú het moment is om alles op alles zetten en samen de snelst groeiende hersenziekte ter wereld te stoppen. Zet de datum vast in uw agenda!

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.