Nieuwsflits 2 april 2020

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u een update over de leveringsproblemen van Levodopa en vindt u een link naar het videoportret over parkinson en pesticiden, gemaakt door onderzoeksprogramma Zembla. Daarnaast is er de herhaalde mededeling over het feit dat alle bijeenkomsten van de vereniging, zo ook de Algemene Ledenvergadering, in ieder geval tot 1 juni zijn geannuleerd i.v.m. het coronavirus. Leden van de Parkinson Vereniging kunnen elkaar wel ontmoeten in de online community.

Veel leesplezier!

Online community over parkinson en het coronavirus

Speciaal voor leden van de Parkinson Vereniging hebben we in de online community op onze website een kanaal ingericht rondom 'Parkinson en het coronavirus'. Wanneer u als lid bent ingelogd op de website, dan kunt u in deze veilige omgeving ervaringen en tips delen en elkaar steunen in deze lastige tijd.

Ga naar het online communitykanaal over parkinson en corona
Update leveringsproblemen Levodopa

Begin maart meldden we dat MSD en TEVA/PCH weer redelijk normaal Sinemet 125 en Levodopa/Carbidopa 100/25 leverden. Mylan leverde een batch en daarna weer tijdelijk niet.

Op dit moment is er een aantal groothandels dat Sinemet 125 uitlevert. We hebben echter verschillende vragen van leden ontvangen die geen Sinemet 125 kunnen krijgen van hun apotheek. Als uw apotheek niet kan leveren, is de suggestie van groothandel Brocacef dat de apotheek belt met de groothandel om te overleggen. Brocacef geeft aan gewoon te kunnen leveren.

Lees hier de volledige update
Alle bijeenkomsten van de Parkinson Vereniging geannuleerd tot 1 juni

In Nederland gelden vanaf maandag 23 maart 2020 aangescherpte maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Deze maatregelen zijn op maandag 30 maart verlengd tot 28 april.

Alle bijeenkomsten van de Parkinson Vereniging zijn in ieder geval tot en met 1 juni 2020 geannuleerd. Dit geldt ook voor de Algemene Ledenvergadering, die stond gepland op dinsdag 19 mei 2020. Over de jaardocumenten 2019 zullen we u in een van volgende nieuwsflitsen nader informeren.

Videoportret Jobien Wind over parkinson en pesticiden

Jobien Wind is beleidsmedewerker belangenbehartiging bij de Parkinson Vereniging. Zij heeft de ziekte van Parkinson. Ze denkt dat haar ziekte een link heeft met het landbouwgif glyfosaat waar ze vroeger als onderzoeker mee heeft gewerkt. Jobien hoopt vooral dat er ook nu, ondanks de coronacrisis, aandacht blijft voor dit probleem. Bekijk het verhaal van Jobien op de website van Zembla of in ons dossier over 'Parkinson en pesticiden' op onze website.

Bekijk het videoportret van Jobien op de website van Zembla
De Vierdaagse van Nijmegen: Blijf in beweging!

Onze sponsorlopers zijn nog steeds hard aan het trainen voor de 104de Vierdaagse van Nijmegen. Inmiddels hebben zij al € 2.266 opgehaald voor mensen met parkinson(isme) en hun naasten. Ook in coronatijd wordt er nog individueel getraind. In beweging blijven is voor iedereen goed, maar dat geldt zeker voor mensen met parkinson(isme).

Eén van de lopers geeft gemotiveerd aan: “Of de Vierdaagse wel of niet doorgaat, geld voor onderzoek blijft nodig! Ik ga door met mijn (fondsenwervende) actie en anders zoek ik een alternatieve wandeltocht.” Wilt u mensen met parkinson(isme) ook blijven steunen? Sponsor dan onze lopers!

De Vierdaagse-organisatie laat op haar website weten eind april duidelijkheid te geven.

Steun nu onze Vierdaagselopers!

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.