Nieuwsflits 2 februari 2021

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u over de onderzoeksresultaten van een DBS-studie en een mooie prijs die Parkinson2beat in de wacht heeft gesleept. Daarnaast attenderen we u graag op een vrijwilligersvacature op het verenigingsbureau in Bunnik. Tot slot nog een woord van dank van Carla Aalderink, die als directeur afscheid heeft genomen van de Parkinson Vereniging.

Veel leesplezier!

Meta-analyse apathie na diepe hersenstimulatie

Apathie hangt samen met diepe hersenstimulatie, en er lijkt een andere verklaring voor te zijn dan de afbouw van medicatie of het ouder worden van de patiĆ«nten. Dat is de conclusie van een studie naar het ontstaan van apathie na diepe hersenstimulatie (DBS) voor de ziekte van Parkinson.

Lees hier meer over deze studie
Vrijwilliger gezocht voor inpakwerk

Het verenigingsbureau in Bunnik is op zoek naar een vrijwilliger die gemiddeld een ochtend in de week kan helpen met het inpakwerk van mailings en kennismakingspakketten voor de leden van de vereniging. Dit alles in een gezellige sfeer, samen met de vaste medewerkers en onder het genot van een kopje koffie of thee.

Lees hier hoe u kunt reageren op deze vrijwilligersvacature
Tweede prijs voor Parkinson2beat voor Parkinsoniada 2022

Parkinson2beat is de initiatiefnemer van de Parkinsoniada. Voor dit mooie initiatief heeft Parkinson2beat de tweede prijs gewonnen in de 'Eindhoven Sport Awards'. De Olympische Spelen zijn voor veel mensen het ultieme sportevenement. Dit geldt ook voor mensen met Parkinson. Zij passen echter niet binnen de huidige wedstrijden als Paralympics (geen armen en/of benen en/of blind) en Specialympics (Syndroom van Down). Parkinson2Beat organiseert daarom haar eigen 'olympische spelen' genaamd Parkinsoniada samen met andere mensen met parkinson uit andere landen.

Lees meer over de parkinsoniada
Carla Aalderink: Dank u wel!

Mijn afscheid als directeur van de Parkinson Vereniging is niet onopgemerkt voorbij gegaan. Ik werd eind januari verrast met een digitale afscheidsreceptie waarvoor heel wat van u de moeite hadden genomen om in te loggen of om vooraf een filmpje op te nemen. Een mooi alternatief in een tijd waarin afscheid nemen op de gebruikelijke manier helaas niet mogelijk was. Tegelijkertijd ontving ik ook ook heel veel kaarten en mailtjes met aardige woorden en zat ik rond om in de bloemen.

Ik wil u allemaal heel hartelijk danken voor uw blijken van aandacht en waardering. Dat heeft me heel erg goed gedaan. De Parkinson Vereniging en al haar leden, naasten en betrokken zorgverleners heb ik voor altijd in mijn hart gesloten.

Ik zeg daarom ook niet vaarwel, maar tot ziens!

Hartelijke groet,
Carla Aalderink

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.