Nieuwsflits Parkinson Café kwartaal 1 - 2020

Geachte heer Vonk,

Allereerst natuurlijk de beste wensen voor het nieuwe jaar. In de eerste nieuwsflits van 2020 lees je hoe we dit jaar 'Groots gaan bewegen' en proberen we met u 'luid te spreken'over de activiteiten die we samen in 2020 gaan brengen. Wat dacht u van een leuke workshop in het Parkinson Café 'Vormen in Steen', Unieke samenwerking tussen de Parkinson Cafés en de Koninklijke Wandel Bond Nederland, nieuws, informatie en tips om uw bezoekers op weg te helpen in het aanbod van de Parkinson Vereniging.

Veel leesplezier!

Samenwerking Parkinson Vereniging met Koninklijke Wandel Bond Nederland

FitStap is het nieuwe beweegprogramma van de Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN). In samenwerking met de Parkinson Vereniging worden er op diverse plaatsen in het land FitStap-coaches opgeleidt middels de e-learning Sporttrainers voor Parkinson. Fitstapcoaches die de e-learning hebben afgerond worden op de website van de Parkinson Vereniging vermeldt. Ook geven diverse FitStap coaches in de Parkinson Cafés een presentatie met demonstratie.

FitStap beweegprogramma
Tijdens het programma van 12 weken krijgen deelnemers begeleiding van een gecertificeerde FitStap-coach. FitStap draait niet alleen om meer bewegen, want je gaat ook aan de slag met gezonde voeding en mental coaching. De combinatie van een gezonde geest in een vitaal lichaam staat binnen FitStap centraal.

Het FitStap-programma bestaat uit de volgende onderdelen:
1. Beweging (wandeltraining, maar ook cognitieve fitness)
2. Voeding
3. Mental coaching

Via onderstaande button kan je de ervaring lezen van één van de Parkinson FitStap-coaches.

Klik hier voor het artikel over FitStap
Workshop 'Vormen in Steen'

Karin Rosenberg wil de Parkinson Café bezoekers  laten ervaren wat werken in steen met ze doet.

Werken in steen kan helpend en helend werken. Het vasthouden en bewerken van steen werkt aardend. Je hebt je eigen kracht nodig en zult met beide voeten stevig op de grond moeten gaan staan om wat te maken van het ruwe en het vaste van de steen. De steen waarmee de deelnemers  gaan werken heeft zijn eigen vorm. Een vorm die is ontstaan zonder invloed van de deelnemers. Aan de deelnemers de taak om van de steen iets moois te maken. Soms hebben ze al een idee wat ze ervan willen maken. Soms ook helemaal niet.

De kosten van de workshop per dagdeel:

• Kosten steen en gebruik van materiaal en gereedschappen  €5,- p.p
  • Begeleiding door Karin €25,-
  • Reiskosten o.b.v. €0,20 per kilometer

Voor meer informatie of contact over deze workshop klik op onderstaande button.

Website Karin Rosenberg
Deelnemen aan de 104e Nijmeegse Vierdaagse als patiënt, naasten of zorgverlener?

Van 21 t/m 24 juli is het weer zover: dan vindt de Nijmeegse Vierdaagse plaats. Net als voorgaande jaren kunnen wandelaars lopen voor een goed doel. De Parkinson Vereniging is er daar één van.
Vorig jaar haalden onze sponsorlopers maar liefst €24.434 op voor mensen met de Ziekte van Parkinson of een vorm van parkinsonismen. Ook  Linda Gosselink (fysiotherapeut) las in Parkinson Magazine dat ze haar deelname aan de Nijmeegse Vierdaagse kon koppelen aan het goede doel: Parkinson Vereniging. Ze komt in haar werk veel in aanraking met mensen met de ziekte van parkinson of een vorm van Parkinsonismen en besloot dat ze op deze manier iets terug kon doen.

Loopt u zelf in 2020 de Nijmeegse vierdaagse of kent u iemand die mee gaat lopen? Neem dan contact op met de Parkinson Vereniging en u ontvangt meer informatie over deelname als sponsorloper (Tel. 030 - 656 13 69 of mail naar info@parkinson-vereniging.nl).

Naar de website: www.devierdaagsesponsorloop.nl
Nieuwe Parkinson Café medewerkers aanmelden

Simpel en snel een nieuwe Parkinson Café medewerker aanmelden, dat kan nu ook via de website. Via onderstaande link kunt u direct een nieuwe vrijwilliger aanmelden.

Klik hier om een nieuwe vrijwilliger bij ons aan te melden
Flyer Parkinson Café ophangen in wachtruimten bij zorgverleners

Reclame maken voor het Parkinson Café kan natuurlijk het best op plekken waar veel mensen met de Ziekte van Parkinson of een parkinsonismen komen. Vraag daarom bij uw zorgverleners of parkinson beweeggroepen of u een flyer mag ophangen.

Download onderstaande flyer deze kan u aanpassen met de informatie van uw eigen Parkinson Café.

Download hier de flyer voor het Parkinson Café
Hoort zegt het voort!

Informatie om te melden in het Parkinson Café of in uw Parkinson Café Nieuwsbrief:

• Cursussen Parkinson? Houd Je Aandacht Erbij! starten op: 11 januari in Hoensbroek, 3 februari in 's-Gravenhage, 4 februari in Venray, 5 februari in Leiden, 7 februari in Etten-Leur, 18 februari in Purmerend.
  • Workshop 'Parkinson en Werk' start op: 7 maart
  • Workshop 'Parkinson en de naasten' starten op: 22 januari in Etten-Leur, 22 januari in Zwolle, 6 februari in Bunnik, 12 februari in Gouda.
  • Basisdag 'Wat zijn Parkinsonismen?' zaterdag 7 maart te Amersfoort.
  • Verwendag voor partners/mantelzorgers donderdag 14 mei.
  • Evenement Jong & Parkinson 'Healthy Living' zaterdag 6 juni te Vianen.

Verzekeringspolis voor vrijwilligers

De verzekeringspolis voor vrijwilligers is op 27 augustus 2019 verlengd. Enkele van u heeft aangegeven de polis ook graag in zijn/haar bezit te willen hebben.

Via onderstaande link kan je de polis downloaden.

Download hier de AON-polis

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.