Nieuwsflits april 2019

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u een oproep van een van de leden, een vacature voor de werkgroep 'Parkinson & Werk, diverse berichten over onderzoek en over de beweeggroepen voor mensen met parkinson en activiteiten voor jonge mensen met parkinson. Tevens attenderen we u graag nog op het feit dat dit jaar de contributiefactuur voor het eerst per e-mail is verzonden.

Veel leesplezier!

4 miljoen euro voor onderzoek naar behandeling parkinson

Het Parkinson Personalized Therapeutics Initiative (PPTI) consortium krijgt 4 miljoen euro subsidie voor een grootschalig onderzoek onder parkinsonpatiënten. Onder leiding van LUMC-neuroloog Prof. Bob van Hilten, in samenwerking met Dr. Wilma van de Berg (Amsterdam UMC) en Prof. Marcel Reinders (TU Delft), willen de onderzoekers inzicht krijgen in de individuele verschillen in het ziekteproces en de gevoeligheid voor het ontwikkelen van bijwerkingen van parkinsonmedicatie.

U leest meer over dit onderzoek in Parkinson Magazine 3

Vacature werkgroep 'Parkinson & Werk'

De werkgroep Parkinson en werk heeft als doel mensen met de ziekte van parkinson(ismen) te informeren over wat hen te wachten staat als werken niet meer (helemaal) lukt.

De helpdesk 'Parkinson & Werk' beantwoordt vragen van leden van de Parkinson Vereniging per e-mail of telefonisch. Veelvoorkomende vragen en onderwerpen worden besproken in de workshop 'Parkinson en Werk'.

De werkgroep is op zoek naar nieuwe leden.

Lees hier de volledige vacaturetekst
Heeft u behoefte aan een waterdichte tas voor uw duodopapomp?

Een van de leden onderzoekt of het mogelijk is een waterdichte tas te laten fabriceren voor een duodopapomp. De vraag is of er meer mensen zijn die hierin interesse hebben.

Lees hier de volledige oproep en reageer
Beweeggroepen voor mensen met parkinson

Het is belangrijk om voldoende te sporten en te bewegen. Voor mensen met parkinson geldt dat extra. Er zijn tal van mogelijkheden om op een leuke manier het lichaam soepel en in de best mogelijke conditie te houden. In de kaart op onze website vindt u een uiteenlopend aanbod van bewegingsactiviteiten voor mensen met parkinson(ismen) bij u in de buurt.

Ga naar de overzichtskaart voor beweeggroepen in uw buurt
Wat is er te doen voor jonge mensen met parkinson?

Op de website worden op de pagina 'Jong & Parkinson' regelmatig aankondigingen geplaatst van activiteiten voor yoppers die in het land worden gehouden. Dit zijn activiteiten van de Parkinson Vereniging, maar ook bijeenkomsten die bijvoorbeeld in Parkinson Cafés of door externe partijen worden georganiseerd.

Lees meer over wat er te doen is voor yoppers
Uitgebreid cursusaanbod in Parkinson Academie

De Parkinson Academie biedt een breed scala aan informatiedagen, workshops en cursussen voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme, partners of mantelzorgers en andere belangstellenden. Door het volgen van deze scholing kunt u uw kennis en vaardigheden (verder) ontwikkelen en zo meer grip krijgen op uw kwaliteit van leven.

Bekijk het actuele cursusaanbod op de website
De Parkinson Vereniging betaalt mee

De Parkinson Vereniging heeft bijgedragen aan verschillende onderzoeksprojecten. Een mooi voorbeeld is het onderzoek naar criteria voor milde cognitieve klachten bij de ziekte van Parkinson. Dit project is recent afgerond. Een kort verslag van dit en andere door de Parkinson Vereniging gesteunde onderzoeken leest u op de website.

Lees meer over dit onderzoek
Factuur contributie per e-mail

Dit jaar heeft u de factuur voor de contributie voor het eerst per e-mail van ons ontvangen. Mocht u deze gemist hebben, of hierover nog vragen hebben dan kunt u deze bij voorkeur per e-mail stellen.

Mail naar de ledenadministratie

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.