Hero afbeelding

Het Parkinson Lintje

Een lintje speciaal voor parkinsonzorgverleners

Het werk dat zorgverleners verrichten om de kwaliteit van leven van mensen met parkinson te verhogen, verdient een lintje! De Parkinsonalliantie, een samenwerkingsverband van ParkinsonNet, Parkinson Vereniging, ParkinsonNL en Dutch Parkinson Scientists reikte in 2018 en 2021 daarom het Parkinson Lintje uit. Een lintje dat speciaal is gemaakt en we uitreiken aan drie zorgverleners die een uitzonderlijke bijdrage leveren aan het verbeteren van zorg voor of ondersteuning van mensen met parkinson(isme) of hun naasten.

Naast het lintje ontvangt elke winnaar een bedrag van € 5.000 euro dat vrij mag worden besteed aan de parkinsonzorg.

Parkinson Lintje 2021

Het Parkinson Lintje 2021 werd op maandag 31 mei uitgereikt tijdens het ParkinsonNet congres. Voorzitter van de Parkinsonalliantie Jan van Zijl introduceert hen aan u:

Jolanda van Gorkum

De jury over Jolanda:

‘Jolanda van Gorkum is een fantastische verpleegkundige en een gangmaker van het regionale netwerk. Zowel mensen met parkinson als collega zorgverleners nomineerden haar. Als verpleegkundige is zij altijd bereikbaar, luistert ze goed en denkt ze mee in oplossingen. Daarnaast is zij al heel lang regiocoördinator en actief bij het Parkinson Café. Zij verbindt neurologen en paramedici. De jury ziet haar bijzondere kwaliteit om die verbinding tussen tweede en eerste lijn te realiseren. Dat is van groot belang, zeker ook in de beginfase van de ziekte.’

Homeyra Saiid

De jury over Homeyra:

‘Homeyra Saiid is een bevlogen zorgverlener die zich inzet voor mensen met parkinson met niet westerse achtergrond. Deze mensen missen veel informatie door een taalbarrière en andere culturele achtergrond. Zij ontwikkelt voor deze groep animatiefilmpjes met uitleg over de ziekte en behandeling. Door het geven van workshops vergroot zij ook de kennis van collega zorgverleners. De jury waardeert haar bijdrage aan een inclusieve samenleving. Zij kijkt verder dan alleen haar eigen vakgebied. Door haar initiatief krijgen mensen met een migratieachtergrond goede informatie en hoeven familieleden daarin niet altijd de schakel te zijn. Haar initiatief is innoverend en uit te rollen in de rest van Nederland.’

Ankie Verstelle

De jury over Ankie:

‘Ankie Verstelle is een gedreven en betrokken zorgverlener. Samen met collega’s zette ze een parkinsonafdeling in een verpleeghuis in Goes op. Ze geeft scholing aan de verzorgenden en ander personeel van de parkinsonafdeling zodat ze mensen met parkinson op de juiste manier behandelen en begeleiden. Samen met collega’s biedt ze zes dagen per week verschillende beweegactiviteiten aan de bewoners. De jury ziet Ankie als iemand die weet wat er nodig is om iets te bereiken en dat vast te houden. Haar inzet en initiatieven zijn een inspiratie voor medewerkers van de afdeling en voor iedereen in de parkinsonzorg.’

Parkinson Lintje 2018