Nieuwsflits 3 juni 2021

Geachte heer Vonk,

Mail

In deze nieuwsflits leest u over:

• De uitreiking van de Mies Rijksenprijs
  • De uitreiking van de Parkinson Lintjes
  • Onze nieuwe partner Tworby
  • Een oproep voor onderzoek naar stemproblemen
  • Een studie naar nut en risico van geavanceerde therapieën
  • Deelname aan onderzoek naar een voorspellingsmodel
  • Onderzoek naar geestelijke verzorging in de thuissituatie

Veel leesplezier!

Mies Rijksenprijs voor Frans Andriessen

Afgelopen zaterdag ontving Frans Andriessen de Mies Rijksen prijs voor zijn grote inzet als vrijwilliger voor de Parkinson Vereniging in de afgelopen jaren.

De winnaars van het Parkinson Lintje 2021

Het werk dat zorgverleners verrichten om de kwaliteit van leven van mensen met parkinson te verhogen, verdient een lintje! De Parkinsonalliantie, een samenwerkingsverband van ParkinsonNet, Parkinson Vereniging, ParkinsonNL en Dutch Parkinson Scientists reikte in 2018 en 2021 daarom het Parkinson Lintje uit. Een lintje dat speciaal is gemaakt en wordt uitgereikt aan drie zorgverleners die een uitzonderlijke bijdrage leveren aan het verbeteren van zorg voor of ondersteuning van mensen met parkinson(isme) of hun naasten.

Lees hier welke zorgverleners een Parkinson Lintje ontvingen
Tworby en Parkinson Vereniging in beweging voor mensen met parkinson

Wij zijn enthousiast te kunnen melden dat Tworby partner is geworden van de Parkinson Vereniging. Tworby wil zo veel mogelijk mensen op de (eigen) fiets houden.

Lees meer over de samenwerking
Oproep: volwassenen met problemen in spraak en/of stem

Nicole ter Wal, werkzaam bij het Lectoraat Logopedie aan de Hogeschool Utrecht, zoekt in het kader van een promotietraject volwassenen met problemen in spraak en/of stem.

Lees hier de volledige oproep
Nut en risico’s van geavanceerde therapieën: informatie voor patiënten

Motorische klachten bij de ziekte van Parkinson kunnen vaak goed behandeld worden met medicijnen. In een later stadium van de ziekte werkt dit voor veel patiënten onvoldoende. De opties voor een volgende stap in de behandeling zijn de zogenaamde geavanceerde therapieën.

Er is nieuw onderzoek gedaan naar nut en risico’s van de meest toegepaste geavanceerde therapieën: apomorfinepomp; levodopa-carbidopapomp, bij veel patiënten bekend onder de merknaam Duodopapomp; en diepe hersenstimulatie, ook wel deep brain stimulation genaamd (DBS). Het onderzoek werd opgezet vanuit de patiëntenoptiek.

Lees het lekenverslag van de werkgroep wetenschapsnieuws
Een voorspellingsmodel bij de ziekte van Parkinson: hoe denkt u hierover?

Het is momenteel nog erg lastig om bij de ziekte van Parkinson per persoon te voorspellen welke klachten er kunnen komen. Op dit moment wordt er over de hele wereld geprobeerd om voorspellingsmodellen te maken. Voorspellingsmodellen kunnen voorspellen hoe de ziekte van Parkinson per persoon, en dus ook bij u, gaat verlopen.

Zou u voor uzelf het verloop van de ziekte willen weten? Hoe zou dat voor u zijn? We nodigen u uit om deel te nemen aan een wetenschappelijk onderzoek. Het gaat om een groepsgesprek van maximaal 1,5 uur.

Lees het volledige bericht
In dialoog met uw levensverhaal: een onderzoek naar geestelijke verzorging in de thuissituatie

Wanneer u te maken krijgt met een progressieve aandoening zoals de ziekte van Parkinson heeft dit niet alleen invloed op de lichamelijk en psychische gezondheid, maar kunt u ook geconfronteerd worden met existentiële vragen omtrent leven, dood en de grenzen van het bestaan. Geestelijke verzorgers bieden professionele begeleiding bij levensvragen en zingeving. Er is steeds meer aandacht voor zingeving in de gezondheidszorg, maar de mogelijkheid om geestelijke verzorging te ontvangen als u thuis ziek bent, is nog vrij onbekend.

Lees het volledige bericht

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.