Nieuwsflits 13 maart 2020

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u over de nieuwste maatregelen die de overheid bekend maakte in verband met het coronavirus.

Ook leest u over een onderzoek naar inhaleerbare levodopa, dat door een bijdrage van de Parkinson Vereniging kon worden uitgevoerd. Graag nodigen we u uit voor het symposium op Wereld Parkinson Dag en het evenement voor jonge mensen met parkinson 'Healthy Living'. Verder aandacht voor een update over de leveringsproblemen van levodopa. Tevens vindt u links naar verschillende media die aandacht besteedden aan parkinson. Tot slot nog een oproep voor Vierdaagsewandelaars: loopt u ook voor de vereniging?

Veel leesplezier!

Corona en parkinson

In Nederland gelden vanaf donderdag 12 maart 2020 nieuwe maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Alle bijeenkomsten van de Parkinson Vereniging worden daarom in ieder geval tot en met 31 maart 2020 geannuleerd.

Op onze website houden we u op de hoogte van actualiteiten en maatregelen met betrekking tot het coronavirus en eventuele gevolgen voor activiteiten van de vereniging. Specifieke informatie voor mensen met parkinson is tot stand gekomen in samenwerking met artsen uit de Parkinson Adviesraad van de Parkinson Vereniging.

Lees hier meer informatie over parkinson en het coronavirus
Inhaleerbare levodopa brengt mensen met parkinson in beweging

Op vrijdag 28 februari 2020 is Marianne Luinstra gepromoveerd. Zij heeft onderzoek gedaan naar inhaleerbare levodopa. Dit onderzoek is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Parkinson Vereniging.

Lees hier meer over dit onderzoek
Wereld Parkinson Dag: 'Parkinson-onderzoek onder een vergrootglas'

Op 11 april is het Wereld Parkinson Dag. Heeft u het programma al gezien voor ons jaarlijkse symposium? Dit keer is het thema: 'Parkinson-onderzoek onder een vergrootglas'. U kunt zich al aanmelden via onze website. Wees er snel bij, want vol=vol!

De van televisie bekende arts en illusionist Victor Mids laat ons tijdens Wereld Parkinson Dag ervaren hoe eenvoudig onze hersenen en zintuigen voor de gek zijn te houden en wat u daarvan kunt leren. Inmiddels is Victor Mids in heel Nederland bekend als de autoriteit op het gebied van het misleiden van ons brein. Laat u deze dag meenemen in zijn wereld, waar niets is wat het lijkt…

Het definitief doorgaan hangt nauw samen met de ontwikkelingen rondom het coronavirus.

Meld u nu aan voor het symposium op Wereld Parkinson Dag
Jong & Parkinson: Healthy Living

Op zaterdag 6 juni vindt het evenement 'Healthy Living' plaats in Vianen. Tijdens dit evenement voor jonge mensen met parkinson gaat u zelf aan de slag in de keuken. Het motto? "Gezond leven, gezond eten, met een goede balans tussen werk en gezin." Na een interactieve presentatie over gezonde voeding, gaat u samen met de chefkok zelf aan de slag in de keuken!

Meld u nu aan voor dit evenement voor yoppers
Update leveringsproblemen levodopa

De levering van diverse levodopa/carbidopa varianten komt langzaam op gang. MSD Sinemet 125 wordt vanaf medio februari geleverd aan de groothandels. De apotheken worden dus weer bevoorraad.  Levering van MSD Sinemet 275 laat nog enige tijd op zich wachten. TEVA/PCH levodopa/carbidopa 125 en 250 wordt sinds kort weer geleverd aan de groothandels. Mylan heeft begin februari levodopa/carbidopa 125 geleverd met een houdbaarheidsdatum tot 1 september 2020. De meeste groothandels nemen dit product ondanks de korte houdbaarheidsdatum gewoon af. De producten met een langere houdbaarheidsdatum worden naar verwachting vanaf mei geleverd.

Blijf uw bevindingen met betrekking tot leveringsproblemen melden via e-mail.

Lees hier alle updates over leveringsproblemen levodopa
Loop de Nijmeegse Vierdaagse voor de Parkinson Vereniging!

Zolang parkinson(ismen) de wereld niet uit is, zetten wij zoveel mogelijk mensen in beweging om dit doel te bereiken. Daarom is de Parkinson Vereniging ook dit jaar weer van de partij tijdens de Vierdaagse van Nijmegen! Ook u kunt in beweging komen voor de 52.000 mensen met parkinson in Nederland. Heeft u ook een startbewijs voor het grootste wandelevenement ter wereld? Door uw Vierdaagse-prestatie te koppelen aan de Parkinson Vereniging kunt u ook een steentje bijdragen.

De Nijmeegse Vierdaagse vindt plaats van 21 t/m 24 juli. Net als voorgaande jaren wordt er tijdens de Vierdaagse voor verschillende goede doelen gelopen. De Parkinson Vereniging is daar één van. U kunt zich aanmelden als sponsorloper, dit kan zowel individueel of als team. Samen staan we sterker!

Ik meld me direct aan als sponsorloper
De parkinson pandemie, een recept voor actie

Tussen 1990 en 2015 is het aantal mensen met parkinson verdubbeld tot meer dan 6 miljoen wereldwijd, en de verwachting is een verdere verdubbeling tegen 2040. Daarmee is het de snelst groeiende neurologische aandoening ter wereld.

In het boek 'De parkinson pandemie' bieden vier topdeskundigen Dorsey, Sherer, Okun en de Nederlandse hoogleraar neurologie Bas Bloem, een ambitieus plan om één van de grootste gezondheidsuitdagingen van onze tijd aan te pakken.

Leden van de Parkinson Vereniging kunnen het boek online bestellen met 20% korting. Bent u lid, dan kunt u hiervoor een kortingscode opvragen per e-mail. Het boek wordt uitgeleverd na 9 juni.

Reserveer nu een exemplaar van het boek
Trouw: artikel over mogelijk verband tussen gewasbeschermings-middelen en parkinson

De Gezondheidsraad werkt aan een advies over risico’s van bestrijdingsmiddelen. Minister Schouten (landbouw) wil dat de raad ook kijkt naar de relatie tussen gewasbeschermingsmiddelen en de ziekte van Parkinson. Niet zonder reden.

Voor dit artikel in Trouw werden beleidsmedewerker van de Parkinson Vereniging Jobien Wind en directeur Carla Aalderink geïnterviewd. Jobien heeft zelf parkinson en het sterke vermoeden dat ook bij haar de oorzaak van haar ziekte ligt bij de blootstelling aan bestrijdingsmiddelen.

Lees hier het artikel in Trouw
De ziekte van Parkinson in 'Op 1'

Op woensdagavond 11 maart was er in het televisieprogramma Op 1, op NPO 1, aandacht voor de ziekte van Parkinson. Aan tafel zaten neuroloog Bas Bloem en Monique Bosman, lid en actief vrijwilliger van de Parkinson Vereniging. U kunt de uitzending terugkijken via de onderstaande link.

Kijk hier deze uitzending terug

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.