Nieuwsflits 6 april 2021

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u over een bijzondere uitzending van ParkinsonTV, op Wereld Parkinson Dag, 11 april. Ook kunt u dit jaar weer een zorgverlener nomineren voor het Parkinson Lintje. Verder ook nog enkele nieuwsberichten over onderzoek en medicatie. Tot slot maken we u graag nogmaals attent op het online congres op 1 mei waarvoor u zich kunt aanmelden.

Veel leesplezier!

Lancering Parkinsonalliantie Nederland in ParkinsonTV special op Wereld Parkinson Dag

Op zondag 11 april is het Wereld Parkinson Dag. Voor de Parkinson Vereniging heeft deze dag een extra lading, omdat de uitzending van ParkinsonTV in het teken staat van de lancering van een bijzondere nieuwe samenwerking.

Met deze samenwerking tussen de Parkinson Vereniging, ParkinsonNet, Stichting Parkinson Nederland en gerenommeerde parkinson-onderzoekers worden de krachten gebundeld om zo te werken aan de realisatie van het ultieme doel: Parkinson de wereld uit!

Hoor meer over deze ParkinsonTV special en kijk op 11 april!
Lijst ‘Wisselen ongewenst’ overhandigd aan VWS

Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) heeft een lijst opgesteld van medicijnen waarbij wisselen, in het belang van de patiënt, niet wenselijk is. Het gaat hierbij om medicijnen waarbij een verkeerde inname leidt tot ernstige problemen.

Lees hier het volledige bericht
Nieuwsbericht Selegiline update

Voor het Selegiline HCl tablet 5 mg tekort is een alternatief beschikbaar: Z-index nummer 16980417.
Elke apotheek kan sinds 26 maart 2021 een doorgeleverde bereiding bestellen. Alle apotheken in Nederland kunnen dit. Als uw apotheek of neuroloog dit niet weet, geeft u dan vooral het Z-indexnummer 16980417 door. (30 tabletten per verpakking)

Lees het volledige bericht
Parkinson Lintje: welke zorgverlener nomineert u?

Kent u een ParkinsonNetzorgverlener die een uitzonderlijke bijdrage levert om de parkinsonzorg te verbeteren en daarmee bijdraagt aan het verbinden van mensen met parkinson en hun zorgverleners? Iemand die bijvoorbeeld verbindende activiteiten organiseert (in de regio) of juist in coronatijd extra in verbinding blijft met de mensen met parkinson die hij of zij behandelt? Nomineer diegene dan voor het Parkinson Lintje!

Net als in 2018 reiken Stichting Parkinson Nederland, ParkinsonNet en de Parkinson Vereniging drie lintjes uit tijdens het online ParkinsonNet congres op maandag 31 mei. Dus nomineer een ParkinsonNetzorgverlener en wie weet gaat hij of zij straks met het lintje én een bedrag van €5.000,-- naar huis. Nomineren kan tot en met 29 april 17.00 uur.

Nomineer nu een zorgverlener
(Online) World congress: International Association of Parkinsonism and Related Disorders

Van 1 tot en met 4 mei 2021 wordt in Maastricht het wereldcongres van de IAPRD (International Association of Parkinsonism and Related Disorders)  gehouden. Vanwege de COVID-19 pandemie zal dit echter nu volledig online plaatsvinden.

Op de eerste dag van dit congres, zaterdag 1 mei, zal de aftrap worden gegeven met een programma, geheel gericht op mensen met de ziekte van Parkinson en hun naasten. Dit programma is gebaseerd op een dag uit het leven van iemand met de ziekte van Parkinson.

Het grote voordeel is dat u niet hoeft te reizen, om toch alles mee te kunnen maken.

Meld u nu aan voor dit congres
Eindverslag: COGnitieve Training In Parkinson Studie (COGTIPS)

Veel mensen met de ziekte van Parkinson herkennen problemen in het denkvermogen. Sommigen hebben moeite met multitasken. Anderen merken dat ze trager zijn in het denken of dat ze slechter de aandacht erbij kunnen houden. Bij sommigen kunnen deze problemen al vroeg in de ziekte optreden en negatieve gevolgen hebben voor het dagelijkse leven. Om de effectiviteit van cognitieve training te onderzoeken bij mensen met parkinson, is een groot klinisch onderzoek gehouden.

Lees hier het volledige eindverslag

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.