Nieuwsflits Parkinson Café kwartaal 3 - 2020

Geachte heer Vonk,

In de derde nieuwsflits van 2020 leest u hoe sommige Parkinson Cafés tijdens de Covid-19 sluiting in contact blijven met hun bezoekers en hoe we in september mogelijk weer de Parkinson Cafés kunnen opstarten. Daarnaast maken we u graag attent op enkele onderzoeken die u in het Parkinson Café onder de aandacht kunt brengen. Tot slot ook nog overig nieuws, informatie en tips om uw bezoekers op weg te helpen in het aanbod van de Parkinson Vereniging.

Veel leesplezier!

Zo blijven zij in contact met hun bezoekers tijdens Covid -19

Juist nu is communicatie tussen u, uw bezoekers, mensen met de ziekte van parkinson(ismen) hun naasten en direct betrokkenen van onmiskenbaar belang.

Door in contact te blijven met elkaar voelen mensen zich gesteund. Parkinson Café Delft hield rondom het 5-jarig bestaan een digitale bijeenkomst.

Bekijk hier een video van deze feestelijke digitale bijeenkomst
In september weer van start?

Het blijven roerige tijden. Wat vandaag normaal is, kan morgen al weer anders zijn.

Toch werken we langzaam toe naar een openstelling van de Parkinson Cafés in september. Volgens de Parkinson Adviesraad hebben mensen met parkinson geen verhoogd risico om besmet te worden met het coronavirus.(Zie ook het overzicht van het RIVM t.a.v. risicogroepen)

Natuurlijk houden we goed de richtlijnen van het RIVM in de gaten en hebben we uit voorzorg een protocol en gedragsregels document opgesteld voor de Parkinson Cafés om op gepaste wijze open te kunnen gaan met inachtneming van de regels van de locatie.

We beseffen ons ook goed dat niet ieder café in september al open kan en mag. Bijvoorbeeld omdat ze gehuisvest zijn in een zorginstelling waar nog strikte maatregelen gelden, de locatie voor een 1,5 meter opstelling te klein is of omdat het team besloten heeft dit nog niet te willen.

Alleen als het veilig kan en ook voelt gaan we starten. We denken graag met u mee, dus mochten er vragen zijn neem contact op met het verenigingsbureau of e-mail: miriam@parkinson-vereniging.nl.

Heel veel succes met alle voorbereidingen en blijf gezond!

Download hier protocol en gedragsregels Parkinson Cafés
Persbericht voor de lokale media

Voor de Parkinson Cafés die mogelijk in september weer van start willen gaan, hebben we een standaard persbericht gemaakt. Dit kunnen jullie sturen naar lokale media in jullie eigen regio.

Download hier het persbericht voor de lokale media
Uw vereniging en activiteiten altijd zichtbaar in het Parkinson Café

Het voelt fijn om erbij te horen. Om bezoeker te zijn van het Parkinson Café en bij de vereniging aangesloten te zijn. Maar ook om deel uit te maken van een warme club mensen met eenzelfde situatie en missie. Een warm bad waar de bezoeker met regelmaat kan ontspannen.

Dit gevoel wil de bezoeker direct bij binnenkomst al voelen, zien en opsnuiven. Niet alleen die hartelijke groet die de bezoeker ontvangt als hij/zij de drempel van het Parkinson Café binnen stapt, dat lekkere bakje koffie of thee wat voor hem/haar wordt ingeschonken. Maar ook de kleine verwijzingen bij de ingang, op de (lees)tafel of op het scherm kunnen een gevoel van saamhorigheid geven bij de bezoeker. Mijn Parkinson Café, mijn club, mijn mensen, ik voel me thuis!

Dit bereiken we samen, door bij de bijeenkomsten van het Parkinson Café te laten zien wie we zijn, wat we allemaal doen en waar we met zijn allen voor staan!

Dit kunt u gemakkelijk realiseren door bij de ontvangst, in de pauzes of tijdens de borrel op de achtergrond bijgaande presentatie af te spelen. Zichtbaar de afzender zijn en dit terug laten komen op allerlei uitingen in het Parkinson Café.

Download hier de presentatie
Kwaliteitsstandaard atypische parkinsonismen is gereed

De afgelopen jaren heeft de Parkinson Vereniging gewerkt aan de totstandkoming van de 'Kwaliteitsstandaard atypische parkinsonismen'. Dit onder projectleiding van de Vereniging voor Samenwerkende Ouder- en Patiëntenorganisaties (VSOP) voor zeldzame en genetische aandoeningen. Vertegenwoordigers van alle beroepsgroepen die betrokken zijn bij de zorg voor mensen met atypische parkinsonismen hebben hieraan meegewerkt.

Klik hier voor de Kwaliteitsstandaard Parkinsonismen
Onderzoeksoproep om te delen met uw bezoekers

PRIME onderzoekt verschillen in aanbod en kwaliteit van zorg voor mensen met parkinson(isme). De onderzoekers willen leren van deze verschillen om de zorg voor mensen met parkinson(isme) nog beter te maken. Hiervoor zijn zij opzoek naar 1200 mensen met parkinson(isme), 600 naasten en 250 zorgverleners.

Deelnemen is eenvoudig. Deelnemers wordt gevraagd om thuis jaarlijks een set met vragenlijsten in te vullen: online, op papier of telefonisch.

Helpt u mee de zorg voor mensen met parkinson(isme) te verbeteren? Meld u aan via de website, deel de digitale informatiefolder met de bezoekers van uw Parkinson Café of vraag papieren informatiefolders aan via info@primeparkinson.nl.

Hoort zegt het voort!

Informatie om te melden in het Parkinson Café of in uw Parkinson Café Nieuwsbrief:

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.