Nieuwsflits 3 september 2020

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u wat er de afgelopen jaren bij Punt voor Parkinson in Groningen is gerealiseerd dankzij de subsidie van de Parkinson Vereniging. Ook vragen we graag aandacht voor team Bike2Work, dat zich tijdens BikevoorParkinson inzet voor het Expertisecentrum 'Parkinson en Arbeid'. Daarnaast zijn er oproepen voor proefpersonen voor twee onderzoeken en kunt u zich aanmelden voor het biljarttoernooi voor mensen met parkinson(isme). Voor de basisdag over parkinsonismen zijn nog plaatsen vrij. Tot slot melden we graag dat een groot aantal Parkinson Cafés weer opstart vanaf september.

Veel leesplezier!

Project Aansturing Punt voor Parkinson Groningen

In 2016 is in Groningen Punt voor Parkinson geopend vanuit een samenwerking tussen het UMCG, Martiniziekenhuis en Zorggroep Groningen. De Parkinson Vereniging heeft een aantal jaren geleden een subsidie toegekend aan Punt voor Parkinson voor zowel onderzoek als de organisatie van zorg. Inmiddels is de laatste fase van dit samenwerkingsprogramma gestart. Dit betreft de organisatie van zorg.

Lees meer over Punt voor Parkinson in Groningen
Bike2Work fietst mee in BikevoorParkinson voor Expertiseplatform 'Parkinson en Arbeid'

Werk is voor veel mensen een belangrijk onderdeel van het leven. Maar wat als werken ineens niet meer kan zoals u dat gewend was? Parkinson treft steeds vaker jonge mensen; mensen met een baan, mensen die graag blijven werken.

De diagnose parkinson heeft onherroepelijk invloed op iemands werkende leven en roept veel vragen en onzekerheid op. Wanneer vertel ik het? Wat kan? Wat mag? Wat moet? Wat zijn de gevolgen als ik mijn werk niet meer (volledig) kan blijven doen?
Tijdens BikevoorParkinson op 5 september 2020 wordt geld opgehaald voor de bouw van het Expertiseplatform voor 'Parkinson en Arbeid'.

Het Expertisecentrum 'Parkinson en Arbeid' is een initiatief van ParkinsonNet en de Parkinson Verenging. Het richt zich in de volle breedte op het thema parkinson en werk. Dit gebeurt met een goed toegankelijk informatieportaal, een helpdesk, workshops en opleidingen. Het expertisecentrum is er voor mensen met parkinson, werkgevers en (zorg)professionals.

De werkgroep 'parkinson en werk' fietst zelf ook mee met BikevoorParkinson 2020. Wilt u de werkgroepleden steunen en daarmee bijdragen aan de bouw van het Expertiseplatform Parkinson en Arbeid, ga dan naar de actiepagina.

Steun Bike2Work en draag bij aan het expertisecentrum
Basisdag ‘Wat zijn parkinsonismen?'

Wilt u meer weten over een van de parkinsonismen MSA, PSP, CBS, Vasculair Parkinsonisme of LBD? Kom dan zaterdag 3 oktober 2020 naar de Basisdag ‘Wat zijn parkinsonismen?’ in Roermond! Er zijn nog plaatsen vrij voor deze basisdag, dus u kunt zich nog aanmelden.

Meld u nu aan voor de basisdag over parkinsonismen
Biljarttoernooi voor mensen met parkinson

Het 9e landelijke biljart toernooi voor mensen met parkinson(ismen) wordt gehouden op woensdag 21 oktober 2020. Het toernooi vindt plaats in het RCN biljartlokaal aan de Drenthehaven 22B, 3433 PB te Nieuwegein. Aanmelden kan tot 20 september 2020.

Lees hier hoe u zich hiervoor kunt aanmelden
Speciale oproep voor vrouwen die freezing ervaren en mensen zonder parkinson

Infraroodlicht kunt u bijvoorbeeld terugvinden in het rode lichtje van uw afstandsbediening. Maar wist u dat infraroodlicht ook gebruikt wordt om hersenactiviteit te meten? De Radboud Universiteit zoekt specifiek naar vrouwen die freezing ervaren en mensen zonder parkinson als proefpersoon voor een onderzoek.

Lees hier hoe u zich hiervoor kunt aanmelden
Oproep: nieuwe deelnemers voor de PERSPECTIVE-studie gezocht

PERSPECTIVE staat voor gePERsonaliseerde SPraaktherapiE voor aCTIeVE conversatie. De PERSPECTIVE-studie wil voor het eerst op grote schaal bestuderen wat de effecten zijn van logopedie op problemen met verstaanbaarheid door de ziekte van Parkinson. De beoogde effecten zijn: betere verstaanbaarheid in conversatie en betere kwaliteit van leven. Nieuw in dit onderzoek, is dat de logopedische behandelingen online zullen worden gegeven, dat wil zeggen via een beveiligde internetverbinding.

Lees hier de volledige oproep voor dit onderzoek
Groot aantal Parkinson Cafés weer geopend

Een groot aantal Parkinson Cafés gaat in de maanden september en oktober weer open na een periode van sluiting als gevolg van de coronamaatregelen. De Parkinson Cafés hanteren bij de bijeenkomsten een aantal extra voorwaarden om de veiligheid voor iedereen te kunnen waarborgen.

Aanmelden is verplicht. Kijk voor meer informatie op de webpagina van uw Parkinson Café of wacht extra berichtgeving hierover af.

Kijk hier of uw Parkinson Café alweer bijeenkomsten houdt

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.