Nieuwsflits 25 juni 2021

Mail

Geachte heer Vonk,

In deze nieuwsflits leest u over:

• De lancering van het nieuwe fonds 'ParkinsonNL'
  • Een vacature voor de werkgroep 'Parkinson en werk'
  • Een onderzoek naar histamine en parkinson
  • Het eindverslag van het GOUDMantel-project
  • Nieuwe kennis over Lewy bodies bij parkinson
  • Een oproep voor een vragenlijst voor de COPIED-studie

Veel leesplezier!

Nieuw fonds ParkinsonNL gelanceerd!

Parkinson is de snelst groeiende neurologische aandoening ter wereld. Bij ouderen én - steeds vaker - op jongere leeftijd. Het nieuwe fonds ParkinsonNL gaat grenzen verleggen op het gebied van onderzoek, innovatie en voorlichting om zo versneld stappen te zetten richting een wereld zonder de ziekte van Parkinson en parkinsonismen. Het nieuwe fonds is onderdeel van Parkinsonalliantie Nederland, waarvan de Parkinson Vereniging een van de oprichters is.

Met het nummer 'De muziek gaat altijd door' kreeg het nieuwe fonds gisterenavond een muzikale start. Dit gebeurde in de talkshow van Humberto Tan op RTL4. Rob de Nijs en Ernst Daniël Smid staan centraal in het nummer. Zij willen laten zien hoe belangrijk het is dat er meer aandacht is voor parkinson(ismen). Met de campagne ‘Zet parkinson op 1’ vraagt ParkinsonNL Nederlanders letterlijk en figuurlijk parkinson op 1 te zetten.

Lees meer over ParkinsonNL en zet parkinson op 1!
Vacature werkgroep 'Parkinson en werk'

De Werkgroep 'Parkinson en werk' is een actieve werkgroep binnen de Parkinson Vereniging die hard aan de weg timmert om de dienstverlening aan leden en zorgverleners op het gebied van werk en inkomen steeds verder te verbeteren. Er is een uitgebreid informatiedossier op de website van de Parkinson Vereniging, een helpdesk voor individuele vragen en de werkgroepleden verzorgen workshops in de vorm van groepsbijeenkomsten.

De werkgroep is op zoek naar nieuwe leden. Misschien is deze vrijwilligersfunctie iets voor u?

Lees hier de volledige vacature
Histamine en parkinson

Recent publiceerden onderzoekers uit onder andere Amsterdam een wetenschappelijk artikel over histamine en parkinson. Hoogleraar en neuroloog Bas Bloem maakte een video met uitleg over dit onderzoek.

Bekijk hier de video van Bas Bloem
Resultaten vragenlijstonderzoek van het GOUDMantel-Parkinson project:

GOUDMantel staat voor: Gebruik van Oud-Mantelzorgervaring voor betere zorg voor mensen met Parkinson(isme). In het GOUDMantel-Parkinson project is waardevolle kennis van oud-mantelzorgers geïnventariseerd, benut en gedeeld met huidige mantelzorgers. Op onze website kunt u het eindverslag lezen van deze studie.

Lees hier het eindverslag
Nieuwste inzichten vorming Lewy bodies bij parkinson

Lewy bodies, mysterieuze bolletjes in hersencellen, spelen een belangrijke rol bij het ontstaan van de ziekte van Parkinson. Met nieuwe microscopietechnieken ontdekten onderzoekers dat Lewy bodies een consistente, ui-achtige, opbouw hebben.

Lees meer over dit onderzoek
Online vragenlijst zoekt invullers: Onderzoek naar obstakels in het denken bij de ziekte van parkinson

Heeft u of heeft uw naaste een diagnose ziekte van Parkinson? Ervaart u of uw naaste daarbij obstakels in het denken? Of weet u dat niet zeker maar wilt u dat uitzoeken? Dan zijn de onderzoekers van de COPIED studie naar u op zoek! Met een eenmalige online vragenlijst van ongeveer 30 minuten willen de onderzoekers het beeld dat in de eerste fase van hun onderzoek is ontstaan - met uw hulp - toetsen en aanvullen. Herkent u de obstakels en omwegen die uw lotgenoten tot nu toe hebben benoemd? Of ziet het er bij u heel anders uit?

Lees meer en vul de vragenlijst in

U kunt deze nieuwsflits van de Parkinson Vereniging ook online bekijken. U kunt altijd reageren op deze nieuwsflits door een mail te sturen naar: communicatie@parkinson-vereniging.nl. Ook kunt u uw voorkeuren instellen of uitschrijven op de website.