Van ’t Hoff programma | parkinson-vereniging.nl

Van ’t Hoff programma

Als Parkinson Vereniging participeren we in het van ’t Hoff programma. Het van ’t Hoff programma is een Shared Innovation Programma wat is opricht door TNO en waarin bedrijven, gezondheidsfondsen,  onderzoekstinstellingen en universiteiten samenwerken met als doel innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor de (vroeg) detectie en monitoring van ziekten in mensen.

Eén van de onderzoekslijnen richt zich op de ontwikkeling van niet-invasieve of minimaal-invasieve technologie voor de detectie van neurodegeneratieve ziekten zoals Alzheimer en Parkinson. Niet-invasief wil zeggen: zonder dat een (pijnlijke en belastende) ingreep in het lichaam zoals bijvoorbeeld een ruggenprik, nodig is. Voorwaarden bij deze ontwikkelingen zijn dat ze snel, veilig, betrouwbaar, goedkoop en eenvoudig in gebruik zijn. Hiervoor werken we aan een aantal technologische innovaties; voor 1 hiervan maken we gebruik van zogeheten Ring Resonatoren. Een ring resonator is een optische sensor op een chip. Een ringresonator bestaat in hoofdzaak uit een geleider (een hele dunne glasvezel) om licht doorheen te sturen waarbij aan het einde van de geleider de samenstelling van het licht (de kleur) wordt gemeten. Naast de geleider ligt een ring (ook van glasvezel) waarop je een antilichaam voor een voor het ziektebeeld karakteristiek eiwit (biomarker) aanbrengt. Wanneer je dan wilt onderzoeken of een persoon bijvoorbeeld de ziekte van Alzheimer heeft, dan laat je wat ruggenmergvloeistof over de chip heen lopen. Wanneer het voor het ziektebeeld karakteristieke eiwit in het ruggenmergvloeistof aanwezig is, dan zal dat aan de antilichaam binden. Of er een binding heeft plaatsgehad kun je vervolgens meten door licht door de geleider te sturen, bij een binding verandert dan de kleur van het terugontvangen licht. De kleur van het licht geeft informatie over de hoeveelheid eiwitten die in het ruggenmergvloeistof zaten. We hopen die informatie uiteindelijk te gebruiken voor het stellen van een diagnose en het monitoren van het verloop van het ziekteproces. Maar voordat we het zover is, liggen er nog een aantal uitdagende vraagstukken voor ons die om een oplossing vragen. Zo is het aanbrengen van de antilichamen op de juiste manier en op een heel klein oppervlak ( 0,00003 mm2) nog een belangrijke onderzoeksvraag. Ook is het nog een uitdaging om een stabiele en voldoende gevoelige meting te verrichten. Dit komt onder andere door het feit dat de concentraties van de eiwitten zeer laag zijn. Ook willen we het uitleesapparaat en de chip zo maken dat ook bij voorbeeld de huisarts een diagnose kan stellen. Maar voor het zover is, zal eerst een meting in bloed verricht moeten kunnen worden. Want als dat mogelijk is, hoeft geen ruggenprik meer gedaan te worden. Op dit moment kan meten in bloed nog niet, het is namelijk nog niet bekend welke eiwitten we hiervoor moeten meten. Daarbij komt ook dat wanneer deze toepassing bij huisartsen gebruikt moet gaan worden, de kostprijs van de oplossing nog verder naar beneden moet. Hiervoor moeten we het ontwerp van uitleesunit en chip nog slimmer maken. Voor de ziekte van Parkinson zijn op dit moment nog geen karakteristieke eiwitten (biomarkers) bekend, daarom richten we ons in eerste instantie op de ontwikkeling van de technologie op basis van eiwitten die karakteristiek zijn voor de ziekte van Alzheimer. We hopen dat, wanneer er specifieke biomarkers voor Parkinson worden gevonden, deze techniek dan ook snel toepasbaar is voor detectie van Parkinson.

Tags: