Biomarkers bij Lewy body dementie | parkinson-vereniging.nl

Biomarkers bij Lewy body dementie

erasmusmc.jpg

In het Erasmus Medisch Centrum wordt onderzoek gedaan bij patiënten met Lewy Body dementie en patiënten met Parkinson die al dan niet problemen hebben met het denken. Hieronder vindt u informatie over dit medisch-wetenschappelijk onderzoek.

1. Wat is het onderwerp en doel van het onderzoek?

Lewy body dementie is na de ziekte van Alzheimer de meest voorkomende oorzaak van een dementie. Naast de problemen met het denken, hebben patiënten last van hallucinaties, sufheid en parkinsonachtige verschijnselen. Het is lastig om Lewy body dementie te onderscheiden van andere ziektes, zoals bijvoorbeeld de ziekte van Parkinson. Dit komt omdat er overlappende klachten zijn en ziekte specifieke kenmerken ( de zogenaamde biomarkers) ontbreken. Dit is erg vervelend, aangezien mensen met deze ziekten en hun naasten lang in onzekerheid zitten en zij soms verkeerde medicatie krijgen, die de klachten kunnen verergeren.

Het doel van dit onderzoek is om kenmerken ( de zogenaamde biomarkers)  te vinden, die we kunnen gebruiken om Lewy body dementie eerder vast te stellen. Meer onderzoek is hard nodig om patiënten met Lewy body dementie in de toekomst beter te kunnen helpen.

2. Wat wordt er onderzocht?

Wij verzamelen van patiënten met Lewy body dementie en van patiënten met al dan niet problemen met het denken allerlei gegevens wat betreft het functioneren en we nemen bloed en zo nodig hersenvocht af. Daarnaast wordt er een MRI scan van de hersenen gemaakt. De MRI van patiënten met Lewy body dementie en van patienten met de ziekte van Parkinson worden met elkaar vergeleken. Op de MRI wordt een klein gebied van de hersenen bekeken ( de insula) waarvan wij denken dat deze is aangedaan bij patiënten met Lewy body dementie en niet bij patiënten met de ziekte van Parkinson.

3. Hoe wordt het onderzoek uitgevoerd?

Voor dit onderzoek zien wij u een dag in het Erasmus Medisch Centrum. Het onderzoek zal een aantal uur duren. Na twee jaar worden de onderzoeken herhaald.

4. Wie kan deelnemen?

U kunt aan het onderzoek deelnemen als:

• U Lewy body dementie heeft en de diagnose niet langer dan een jaar geleden is gesteld
  • U de ziekte van Parkinson heeft en de diagnose niet langer dan drie jaar geleden is gesteld. Wij zoeken zowel patiënten met als zonder problemen met het denken bij de ziekte van Parkinson.

5. Zijn er kosten of vergoedingen aan dit onderzoek verbonden?

Alle reiskosten worden vergoed.

6. Heeft u interesse of vragen?

Bij interesse, vragen of voor meer informatie kunt u contact opnemen met neuroloog S.Hoogers (s.hoogers@erasmusmc.nl) of arts-onderzoeker L. Vergouw (l.vergouw@erasmusmc.nl)  of via het volgende telefoonnummer 010-7043822.