Effecten van bewegen op de ziekte van Parkinson | parkinson-vereniging.nl

Effecten van bewegen op de ziekte van Parkinson

Sporten is gezond!

Geplaatst op 31 maart 2016

Bij diverse ziekten is aangetoond dat sporten een gunstig effect kan hebben. Ook bij patiënten met een ziekte aan de hersenen, zoals de ziekte van Parkinson, zijn gunstige effecten van sporten op o.a. de ervaren klachten beschreven. We weten echter niet welke vorm van sporten het beste is en hoe veel we moeten sporten om een positief effect op de ziekte te bewerkstelligen. Daarnaast is het vaak lastig om het sporten vol te houden en jezelf te blijven motiveren. Het Radboudumc doet daarom onderzoek naar de effecten van bewegen op de ziekte van Parkinson, waarbij gebruik gemaakt wordt van een speciaal daarvoor ontwikkelde app. De app stimuleert je om te gaan sporten, geeft je tips, houdt je sportactiviteiten bij en biedt de mogelijkheid om supporters uit te nodigen om je voortgang te volgen en je aan te moedigen. Deelname is voor een half jaar en deelnemers moeten voorafgaand en aan het einde van de deelname naar het Radboud komen voor metingen. Het sporten gebeurt in de thuissituatie en door middel van loting wordt bepaald aan welk programma je deelneemt. Hoe het beweegprogramma er precies uit ziet, wordt pas na de loting bekend gemaakt.

Heb je interesse in deelname en/of wil je meer informatie kijk dan op www.facebook.com/ParkinShape of stuur een mailtje naar Park-in-Shape.neuro@radboudumc.nl